بخش دوم گزارش برنامه “ثریا” ایران هم‌اکنون با انرژی هسته‌ای چه کار می‌کند؟!

  • شناسه خبر: 2995
بخش دوم گزارش برنامه “ثریا” ایران هم‌اکنون با انرژی هسته‌ای چه کار می‌کند؟!

در بخش بعدی برنامه ثریا که به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش می شد بیشتر به مسائلی پیرامون فناوری هسته ای پرداخته شد. بخش اول// داریوش رضایی‌نژاد؛ نماد رابطه صنعت و دانشگاه/ جنگجوی سایت هسته‌ای که بود؟ در ابتدای بخش دوم برنامه، کارشناسی با استفاده از نمایش تصاویر توضیحاتی را پیرامون استفاده از […]

خانه » آخرین اخبار » بخش دوم گزارش برنامه “ثریا” ایران هم‌اکنون با انرژی هسته‌ای چه کار می‌کند؟!

در بخش بعدی برنامه ثریا که به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش می شد بیشتر به مسائلی پیرامون فناوری هسته ای پرداخته شد.

بخش اول// داریوش رضایی‌نژاد؛ نماد رابطه صنعت و دانشگاه/ جنگجوی سایت هسته‌ای که بود؟

در ابتدای بخش دوم برنامه، کارشناسی با استفاده از نمایش تصاویر توضیحاتی را پیرامون استفاده از انرژی هسته ای در کشور های مختلف می دهد که موارد زیر، نکات مهم آن را شامل می شود:
    فرانسه ۸۰ درصد و آلمان نزدیک به ۲۵ درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی هسته ای تأمین می کنند.
    در کشور چین ۲۷ نیروگاه انرژی هسته ای وجود دارد.

    کاربرد فناوری هسته ای در پزشکی:
o    تصویر برداری از اعضای بدن یا اسکن با استفاده از مواد رادیواکتیو
o    سنجش مواد در آزمایشگاه با استفاده از کیت های رادیو اکتیو
o    استفاده از مواد رادیو اکتیو در درمان بیماری های خوش خیم و بد خیم

    کاربرد کشاورزی هسته ای در ایران:
o    اصلاح برخی بذرها
o    تولید نارنگی بدون هسته
o    افزایش زمان نگهداری خرما با پرتو دهی
o    افزایش زمان نگهداری سیب زمینی و پیاز
o    پنبه اصلاح شده دارای مقاوت نسبی به بیماری های قارچی

    بخش صنعت:
o    نشت یابی با اشعه
o    سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کار
o    چگالی سنج مواد معدنی یا اشعه

    تشخصیص و درمان ۲ کاربرد رادیو اکتیو در پزشکی هسته ای است.
    ۱۳۰ مرکز پزشکی هسته ای در ایران وجود دارد.
    سالانه یک میلیون مراجعه کننده به این مراکز وجود دارد.
    در سال ۸۶ ایران در حوزه رادیو دارو تحریم شد و امروز ایران در در میان ۷ کشور تولید کننده رادیو دارو قرار دارد.
مهمان قسمت چهارم برنامه ثریا دکتر فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران بودند که یک سال پیش هم زمان با ترور شهید دکتر «مجید شهریاری» اقدام به ترور ایشان هم کردند که وی با هوشمندی از این حادثه جان سالم به در برد.
دکتر فریدون عباسی یادآور شدند که مدت ها تهدیداتی وجود داشت که تا زمان شهادت شهید علیمحمدی ایشان جدی نمی گرفتند ولی از آن زمان به بعد بیش تر در رفت و آمد خود دقت می کردند اما آمادگی لازم را نداشتند.

در این حادثه آقای عباسی که با همسر خود در خودرو بودند با هوشیاری از این که بمب مغناطیسی به درب خودرو متصل شده است، خود و همسرشان را نجات دادند.

در ادامه برنامه دکتر فریدون عباسی به مسائلی پیرامون فناوری هسته ای در کشور و شهید شهریاری که از دوستان صمیمی ایشان بودند، پرداختند که به نکات مهم صحبت های ایشان اشاره می کنیم:

    به گفته امیر المومنین (ع) راس علم تواضع است و شهید شهریاری با آن درجه علمی بسیاری که داشتند، تواضع در ایشان مشهود بود و همین تواضع بود که برایشان جذبه ایجاد می کرد و من هم جذب همان تواضعشان شدم و همچنین این شهید بزرگوار بخیل نبودند و همیشه زکات علم خود را میدادند.

    رآکتور تهران از این بابت که تحقیقات و آموزش های مربوط به رآکتور در اینجا صورت می گیرد برای ما اهمیت اساسی دارد و همچنین می توانیم از تابش نترونی این رآکتور زمانی که روشن است برای تولید سوخت های مختلف استفاده کنیم که این ها می توانند در بخش های مختلف پزشکی و کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار بگیرند که ما این را به عنوان کاربرد پرتو ها در زندگی می نامیم.

    بعد از پیروزی انقلاب تأمین سوخت برای ما با مشکل مواجه شد و چون سوخت به ایران داده نمی شد ما محدودیت استفاده از رآکتور را داشتیم.

    این اراده در کشور ظهور پیدا کرد که ما خودمان دست به ساخت سوخت بزنیم و با
رشدی که در زمینه های علوم پایه و فنی مهندسی در رشته های مختلف به خصوص در مکانیک ، مواد و مهندسی شیمی و گرایش های مرتبط با آنها در کشور ایجاد شده بود به ما بسیار کمک کرد تا از دانش و فناوری که در کشور بود استفاده بکنیم و تصمیم بگیریم که این سوخت را خودمان تولید کنیم.

    امروز به یکی از معدود کشورهای سازنده سوخت هسته ای تبدیل شده ایم.

    ما با تیکه بر دانش و فناوری داخلی می توانیم رآکتور های ۵ و ۱۰ و ۲۰ مگابات را هم طراحی کنیم و یا بازطراحی کنیم و اصلاح کنیم و اینها را در داخل کشور خودمان بسازیم و آن بحث های تحقیقات و رادیو دارو را دنبال کنیم.

    اگر بخواهیم شروع کنیم بین ۳ تا ۵ سال ما می توانیم مراحل طراحی و ساخت یک رآکتور استخری از نوع رآکتور تهران با توان ۲ برابر را داشته باشیم.

    رآکتور اراک باعث شده است که سازندگان داخلی به فکر بیفتند که می توانند اجزای یک رآکتور متوسط را بسازند.

    ما بایددر مرحله اول یک هدف گزاری ده هزار مگاباتی داشته باشیم از آن بیست هزار مگابات ۵۰ درصد را بگذاریم و بگویم در یک فرایند ۱۰ تا ۱۵ سال ما باید به این برسیم که مطمئناً در این کار نیاز است در ساخت رآکتور اولیه ما با کشورهای خارجی در این زمینه مشارکت بکنیم.

    درحوزه کابردهای فناوری پزشکی در حوزه هسته ای پزشکی کارهای خوبی را داریم و این کاربردهای فناوری در زندگی احساس می شود اما در حوزه کشاورزی عقب تر هستیم و دربحث تأمین برق بیشتر فکر می کردیم و اولویت با تأمین انرژی و غنی سازی و ساخت راکتور بود و پزشکی نیز از نیاز های پیش رو بوده است.

    به کشاورزی هم توجه شده است اما نه به اندازه کاربرد پرتوها در پزشکی. که دربخش کشاورزی هسته ای به خصوص در کرج اقدامات خوبی انجام شده است حال برای جبران گذشته حتی مسئولین کشاورزی هم به دلیل وجود مشکلات، راغب به پرداختن هزینه های تحقیقاتی نبودند و بیش تر از ما محصول می خواستند اما الان فرصتی پیش آمده است که تحقیقات و بخش های زیر ساختی گسترش یابد و بخش های تولیدی را باوزارت کشاورزی هماهنگی کنیم.

    اگر توجه بیشتری به ۲۰ درصد از موادی که ضایعات کشاورزی شناخته می شوند، شود و حتی اگر ۲ درصد از آن احیا شود و یا اگر با کارهای پرتویی مدت نگهداری را افزایش دهیم، این به حفظ سرمایه ملی و ایجاد اشتغال کمک می کند.

    اگردر کشاورزی تقاضا به وجود بیاید مطمئناً جامعه علمی ما در بحث علمی کشور راغب به کار می شوند و ما هم امکانات لازم را در اختیار آن ها قرار می دهیم.

در ادامه برنامه، مستندی پخش شد که تا کنون در رسانه انتشار نیافته بود که در گفتگو با قشر فعال دانشجویی دارای مدارج بالای تحصیلی صورت گرفته بود که دانشجویان آن زمان تاریخی را بازگو کردند و این مستند فعالیت و حضور دانشجویان را در سال ۸۲ در اعتراض به تعلیق انرژی اتمی ایران و از جمله تحصن جلوی کاخ سعد آباد همزمان با حضور وزرای خارجی برخی کشور‌های اروپایی و همچنین تشکیل حلقه های دانشجویی در دور تأسیسات هسته‌ای را نشان داد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان