یادداشت؛
تشییع تاریخی شهید جمهور ایران؛ تجلی هویت ملی و جمهوریت نظام

  • شناسه خبر: 214620
<span style='color:#a2a2a2;font-size:12px;'>یادداشت؛</span><br/>تشییع تاریخی شهید جمهور ایران؛ تجلی هویت ملی و جمهوریت نظام

با تشییع تاریخی شهید جمهور ایران، تجلی هویت ملی و جمهوریت نظام آشکار شد.

خانه » یادداشت » تشییع تاریخی شهید جمهور ایران؛ تجلی هویت ملی و جمهوریت نظام

به گزارش خانه خشتی؛ حادثه جانکاه سقوط بالگرد رئیس جمهور، خبر مهیبی بود که کام همه ایرانیان را تلخ کرد. سیری در تاریخ روابط بین الملل نشان می دهد تا قبل از این حادثه، هیچ رئیس جمهور مستقری در جهان با سانحه هوایی از دنیا نرفته و در حوزه حفاظت از عالی ترین مقام اجرایی پروتکل های سخت گیرانه ای اجرا می شود؛ ولی به هر حال، این حادثه باعث از دست رفتن یک چهره خدوم و خستگی ناپذیر گردید. مهم ترین نکته جامعه شناختی در این حادثه، مواجهۀ شورانگیز و معنویِ مردم با رئیس‌جمهور نشان داد که حتی سیاست‌ترین امر هم می‌تواند به مایۀ وفاق و همگرایی تبدیل شود؛ با وجود اینکه سیاست، زمخت و مناقشه‌برانگیز و اختلافی است. حضور گسترده مردمی که توسط لنز دوربین های خبرگزاری ها به اقصی نقاط جهان نیز مخابره گردید. حضور مقامات خارجی در گرامیداشت شهدای حادثه و همچنین اعلام عزای عمومی در چند کشور جهان که ۲۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، امری فراتر از تصورات ناظران بین المللی بوده است. 

از حیث بررسی جامعه شناسانه، این حضور مردمی حاوی نکات مهمی است که باید مورد توجه مسئولین و نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات ۸ تیر قرار بگیرد.

اولین نکته، بصیرت مردم ایران نسبت به تحولات سیاسی است. به طور قطع دشمنان ایران مترصد عدم حضور یا نمایشی کمرنگ از مردم در گرامیداشت شهدای خدمت بودند تا بهره برداری تبلیغاتی را کلید بزنند. اما حضور پرشور مردم نشان داد، ملت، دستِ دشمنان را خوانده و به آنان اجازه مرده خواری سیاسی نمی دهد. دومین نکته این نمایش مردمی، جلوه گری آن به سان یک رفراندوم بزرگ ملی بود؛ به خصوص بعد از آشوب موسوم به زن، زندگی، آزادی که به صورت کاملا موهوم جمهوری اسلامی را فاقد پشتوانه مردمی عنوان می کردند. اما این حضور دشمن شکن، ثابت کرد ملت ایران عزم خود را برای حضور در رده های بالاتر قدرت در نظام جهانی جزم کرده و هر مانعی را در این مسیر از سر راه برخواهد داشت.  سومین نکته، تجلی جمهوریت نظام است. در سال های اخیر، یکی از حربه های دشمنان برای دلسرد کردن مردم، تبلیغ ضعیف شدنِ بعد جمهوریت نظام بوده است. این قضیه به معنی، بی تأثیری حضور مردم و بی تفاوتی آنان نسبت به جلوه های مشارکت مردمی می باشد. این تجمع گسترده، خط بطلانی بر این تبلیغات واهی بود که برای جدا کردن مردم از نظام سیاسی طراحی شده است. آخرین نکته نیز، بصیرت مثال زدنی مردم در شناختن سره از ناسره است. انتشار خدمات شهید رئیسی، ساده زیستی، مردمی بودن و تلاش خستگی ناپذیر او در رسیدگی به طبقات محروم جامعه نشان می دهد مردم به خوبی فرق یک خادم و خائن را می دانند و قدردان تلاش های خادمان خود هستند. خادمانی که در راه اعتلا و آبادانی میهن سوختند تا روشنی بخش راه آیندگان باشند.

یادداشت از: محمد کرمی‌نیا

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان