پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

متخصص روانشناسی در گفتگو با خانه خشتی؛
تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند

به گزارش خانه خشتی، رضا رحیمی متخصص روانشناسی در گفتگویی با موضوع علل تعارضات زناشویی و نقش آن در زندگی متاهلین، گفت: تعارضات زناشویی و اختلاف نظر ها در جامعه یکی از عوامل طلاق هستند و بر اثر متفاوت بودن دو دیدگاه و خواسته و نیاز دو زوج اتفاق می افتد.

وی افزود: تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند و با اختلاف نظر ها فرق می کنند. افراد در انتخاب و حل به اختلاف نظر برخورد می کنند و خبر از تحقیر و قضاوت نیست.

رحیمی بیان کرد: در تعارضات به دفاعی عمل کردن و در اصطلاح عامیانه به کرسی نشاندن حرف خود و خواست‌های یک طرفه و خود خواهانه خود می‌پردازند و از درک متقابل در آنها خبری نیست گویی که در ابراز بیان خواست‌های خود همانند برنده و بازنده عمل می کنند.

این متخصص روانشناس با اشاره به اینکه علل و عوامل تعارضات را میتوان به چند دسته تقسیم بندی کرد، گفت: یکی از توصیه های مهم روانشناسان مراجعه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج برای تحلیل شخصیت زوجین است.

وی ادامه داد: اختلافات شخصیتی و روانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث تعارضات زناشویی می‌شود و با مراجعه به مشاورین قبل از ازدواج می‌توانیم به شناختن شخصیت فرد مقابل تصمیم برای پذیرش و عدم پذیرش شخصیت وی بپردازیم.

وی عنوان کرد: با شروع زندگی مشترک دو فرد از دو خانواده و فرهنگ متفاوت، با نحوی مدیریت و مهارت زندگی با توجه به شناختی که از خود و طرف مقابل داریم میتوانیم با انعطاف پذیری و بیان خواسته‌های معقول به کم کردن تعارضات بپردازیم.

رحیمی تصریح کرد: عدم درک امکانات و شرایط محیطی با خواسته هایمان موجب ایجاد فشار روانی و استرس میشود و مسائل و مشکلات مالی و وجود حس خودمحوری و خودخواهی برای دستیابی به درخواست‌های نامعقول و عدم درک متقابل باعث ایجاد گره محکم‌ مشکل و اختلاف می شود.

وی بیان کرد: ما با شناختن خود و وسع مالی خود میتوانیم زندگی بهتری را تجربه نماییم. بی مسئولیتی زوجین و جابجایی نقش پدر و مادر نسبت به کودک عامل دیگر ایجاد تعارض است، عدم هماهنگی تربیتی پدر و مادر و بودن مشغله زیاد ترافیک، تجربه استرس‌های زیاد روزانه ، بالا بودن ساعت شیفت کاری منجر به عدم ارتباط و تمرکز و بی‌خواب و پایین آمدن کیفیت تغذیه مدرک متقابل در عرصه های زناشویی می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: مهارت های ارتباطی و بین فردی از ۲۰ درصد صحبت ها و کلامی ها و ۸۰ درصد ارتباط چشمی تشکیل شده است.عدم ارتباط درست و بیان خواسته‌های مهم و شفاف عامل شایع تعارضات است.

وی ادامه داد: زوجین در زمان درست به صحبت با لحن آرام و کلمات عاطفی مثبت و استفاده از واژه من و دوری از واژه تو در ابراز خواسته هایشان بپردازند.

رحیمی با اشاره به اینکه با کم شدن صمیمیت ها تعارضات زیاد می شود، گفت: صمیمیت یعنی ابراز مهر و محبت بی قید شرط بدون محدودیت است.صمیمیت در رابط وجود دارد.

این متخصص روانشناس بیان کرد: صمیمیت عقلانی بیان خواستها و عقاید بدون قضاوت، صمیمیت روانشناختی مشارکت و ارتباط بین فردی که زوجین به افشا گری عمیق خود میپردازند و صمیمیت شوخ طبعی در شادی خود شوخی کنند باعث حال خوب یک دیگر شوند، شوخی که موجب ناراحتی در آنها می گردد کنایه نام دارد و از صمیمیت شوخ طبعی خارج است.

وی ادامه داد: صمیمیت جسمی نوازش و لم دادن به شکل تکیه گاه به هم، صمیمیت زیبایی شناختی؛ بیان و توصیف زیبایی های اطراف برای یک دیگر و صمیمیت جنسی جزو نیاز های اصلی آدم هاست و باید دو طرفه به آن توجه کنند و صمیمیت عاطفی استفاده از جملات عاطفی مثبت و صمیمیت حمایت طلبی حمایت زوجین در همه عرصه های عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و…را شامل می شود.

گفتگو‌از: مژده عباسپور

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل