سریعترین راه برای رسیدن به هدف ۲۰% انرژی تجدیدپذیر تعامل سرمایه‌گذاری با کشورهای همراه است

  • شناسه خبر: 206383
سریعترین راه برای رسیدن به هدف ۲۰% انرژی تجدیدپذیر تعامل سرمایه‌گذاری با کشورهای همراه است

نخبه علمی گروه مهندسی برق و صنعت گفت: لازم است با کشورهایی که از لحاظ سیاسی و منافع مشترک ارتباط خوبی داریم، برای ساخت نیروگاه به صورت درصدی و خروجی تقسیم برق متحد شویم.

خانه » اسلاید شو » سریعترین راه برای رسیدن به هدف ۲۰% انرژی تجدیدپذیر تعامل سرمایه‌گذاری با کشورهای همراه است

به گزارش خانه خشتی؛ با آغاز فصل گرما همه ساله وضعیت تامین برق و استفاده از آن توسط مشترکین همراه با چالش‌هایی روبه‌رو است، همین امر سبب شد تا با «حسام رهبری مقام نخبه، مولف، عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق و رئیس باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان رفسنجان» در رابطه با قطعی‌های مکرر برق شهر کرمان که بدون زمانبندی هم بود به گفتگو بنشینیم.

قطعی‌های برق بدون زمانبندی خاموشی غافلگیر کننده بود

حسام رهبری مقام در پاسخ به سوال ما که به عنوان یک متخصص در صنعت برق، آیا قطعی‌های مکرر برق شهر کرمان در تابستان جاری عادی ارزیابی می‌شود، گفت: در مورد این سوال باید عرض کنم که خیر، متاسفانه این خاموشی‌ها بیش از حد مورد انتظار بنده بوده است زیرا از دیدگاه من نسبت به سایر کلان شهرهای مشابه ما شاهد خاموشی‌های بیشتری در کرمان و مخصوصا در شب‌ها هستیم.

رهبری‌مقام علت اصلی و ریشه‌ای این مشکلات را از نگاه کلان مورد بررسی قرارداد و گفت: از اواخر دهه ۸۰ که سبد انرژی به صورت جدی مد نظر قرار گرفته بود، قرار بر این شد که حدود ۲۰% این سبد یعنی حدود یک پنجم انرژی برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. خوب این در شرایطی بود که این عدد نزدیک به صفر درصد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان  تاکید کرد: در آن سال‌ها وضعیت دلار و روابط سیاسی مناسب بود، در نتیجه امکان خرید صفحات خورشیدی با بازدهی بالا،  اینورترها و سایر تجهیزات مورد نیاز جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی بسیار تا بسیار فراهم بود.

وی افزود: در این شرایط اگر یک شرکت یا فرد سرمایه‌گذرا کاملا از وضعیت اقتصادی نیروگاه‌های خورشیدی آگاهی داشت قطعا در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کرد، حتی این سرمایه‌گذاری قابل رقابت با املاک و کشاورزی و … نیز بود. اما نکته اصلی من این است که چرا درآن زمان این شرایط توسط مسئولین فراهم نشد؟ چرا این اطلاع رسانی‌ها و تبلیغات به معنای واقعی صورت نگرفت؟

نخبه علمی در صنعت برق اذعان کرد: در خصوص بی‌توجهی به انرژی تجدیدپذیر برای کرمان خیلی خیلی جای تاسف دارد، چرا که ما به لحاظ پتانسیل خورشیدی یکی از طلایی‌ترین نقاط نه تنها در ایران بلکه جهان هستیم، اگر در آن دوران طلایی سرمایه‌گذران را جذب کرده بودیم الان نیمی از فضاهای خالی کرمان مزارع خورشیدی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این سرمایه‌گذاری در حال حاضر وجود ندارد؟ گفت: متاسفانه به دلیل تغییر قیمت شدید دلار در دهه ۹۰ و ناامیدی برای بازگشت سرمایه، چندان برای سرمایه‌گذاران فعلا جذاب نیست، مسئولین استان باید همان زمان طلایی که وضعیت سبد انرژی مشخص شد و توانیر پیشنهادهای عالی برای خرید تضمینی می‌داد را دست به کار می‌شدند. متاسفانه کوته فکری کردند و ما الآن تاوان غفلت آنها را می‌دهیم.

رئیس باشگاه نخبگان و پژوهشگران رفسنجان راه حل پیشنهادی را سرمایه‌گذاری مشترک برای رشد سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: یعنی در هر صورت ما باید روی همین حوزه تمرکز کنیم و سرگرم یک سری مسائل دیگر نشویم زیرا انرژی اول و آخر ایران عزیز انرژی خورشیدی است، ما باید به هر طریق ممکن از این نعمت، ارزان، پاک و همیشگی استفاده کنیم، اما چگونه؟ پیشنهاد من استفاده از سرمایه گذاری مشترک با سایر کشورهای با تکنولوژی  و توانایی است. به نظر من فعلا تنها و سریعترین راه برای رسیدن به هدف ۲۰ % انرژی تجدید پذیر در سبد انرژی همین است.

تقسیم خروجی برق بین دو کشور همکار در ساخت نیروگاه انرژی تجدید پذیر یک مشوق سرمایه‌گذاری

رهبری‌مقام اذعان کرد: من پیشنهاد می‌دهم که با یک کشوری که از لحاظ سیاسی و منافع مشترک ارتباط خوبی داریم، مانند چین، روی این موضوع به یک تفاهم نامه برسیم که مثلا آنها تکنولوژی خود را بیاورند و پیاده‌سازی کنند، البته در حالی که نخبگان و متخصصان ما هم کنار آنها مشغول یادگیری و کار هستند، و پس از ساخت هر نیروگاه به صورت درصدی خروجی برق تقسیم شود.

وی ادامه داد: من به عنوان نمونه خدمت شما عرض می‌کنم، شاید یک شرکت چینی دوست داشته باشد از خروجی برق خود برای استخراج رمز ارزهای دیجیتال استفاده کند (که می دانم خیلی هم استقبال خواهند کرد)، ما هم سهم بزرگی از کمبود برق خود را جبران می‌کنیم و در کنار آن بسیاری مسائل دیگر را نیز بدست می‌آوریم، من در حال حاضر تنها راه سریع جبران خسارات گذشته را این روش می دانم و به شدت پیشنهاد می کنم هر مدیری که این متن را می خواند، کمی روی این موضوع تامل کند.

مولف هفت کتاب در عرصه برق در پاسخ به این سئوال که  آیا در حال حاضر برنامه‌ریزی بهتری در بحث خاموشی برای استان کرمان می توانست، انجام شود، گفت: اگر بخواهم صادق باشم، بله برنامه‌ریزی خاموشی‌ها از نظر من نیاز به مطالعه بیشتری داشت زیرا احساس می‌کنم به طور مثال در شهر کرمان نسبت به ظرفیت نیروگاهی که دارد و با توجه به خاموشی‌های عظیمی که به صنعت و کشاورزان وارد کرده است، نباید این همه خاموشی در بخش خانگی رخ می‌داد.

نخبه علمی در صنعت برق تاکید کرد: ما زمانی که معابرمان را نگاه می‌کنیم اکثرا خاموش هستند، حتی آنهایی که در اولویت روشنایی قرار دارند، ورودی شهر کرمان از سمت جاده تهران، تمام روشنایی‌هایش خاموش است. این موضوع بسیار خطرناک بوده و کاملا مشخص است در برنامه‌ریزی خاموشی بحث خطر آفرینی  در نظر گرفته نشده و  این‌ها پارامترهای کارشناسی و مقاله‌ای هستند و نه چیزی که من از طرف خودم بگویم. لذا از نظر من کارشناسی اولویت‌بندی در خاموشی صورت نگرفته است.

مدیریت صحیحی در خاموشی معابر و شهر انجام نمی‌شود

وی با بیان اینکه گاهی در سطح شهر اماکنی را می‌بینیم که تا صبح روشنایی کاملا غیر ضرور دارند، خوب این نشان می‌دهد که مطالعات اصلا یا انجام نشده است یا ناقص است! گفت: در همان بخش صنعت و کشاورزی هم من معتقدم با برنامه‌ریزی و تبادل نظر بهتری می‌شد خسارات کمتری را به آنها تحمیل کرد، به عنوان یک نمونه خدمت شما عرض می‌کنم، برخی از کشاورزان مایل هستند که برق خانگی آنها به صورت کامل قطع شود ولی مقدار صرفه‌جویی شده صرف کشاورزی آنها شود و دچار خسارت نشوند.

رهبری‌مقام ادامه داد: این مسائل در مقالات روز دنیا اسم و عنوان خاص و بُعد  تخصصی خود را دارد که من برای همگانی بودن مصاحبه از ذکر آنها خود‌داری کرده‌ام اما ذکر این نکته ضروری است که تمام مشکلات و راه‌کارهایی که ارائه داده می‌شود، کاملا تئوریک و تخصصی است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه ولیعصر رفسنجان تاکید کرد: وقتی که کشاورزی چنین تقاضایی دارد باید به تقاضای او رسیدگی شود، در مباحث سیستم‌های قدرت ما یک اصطلاح داریم به عنوان «رفاه اجتماعی» که تقاضای کشاورز در این پارمتر می‌گنجد،  یعنی همواره باید تبادل نظری بین صنعتگر و کشاورز با شبکه برق صورت گیرد و سپس برنامه‌ریزی انجام شود و مسائل زیاد دیگری از این دست که  در بحث برنامه‌ریزی کاهش مصرف برق و خاموشی، متاسفانه نادیده گرفته شده است.

رهبری مقام ادامه داد: در مورد خساراتی که مشترکین در هنگام نوسانات یا خاموشی‌ها می‌بینند، خیلی جالب است که بدانید در بسیاری از مواقع خسارات حاصل از قطعی برق، مالی نیست!! به طور مثال من شب گذشته سخنران کلیدی یک کنفرانس بین‌المللی بودم. خوب قطعی برق ازمیزان زمانی که اعلام کرده بودند بیشتر طول کشید و من مجبور شدم با نیم ساعت تاخیر سخنرانی خود را انجام دهم. اینجاست که خسارت فقط مالی نیست بلکه اعتباری است که در درجه اول از کشور و بعد از من کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: قطعی برق که د رآن مقطع برای من چالش شده بود سبب پیگیری‌ام از سازمان مربوطه شد؛ زمانی که با اپراتور تماس گرفته و مطرح کردیم که قرار بود دو ساعت برق قطع باشد ولی هنوز وصل نشده است. جواب آن اپراتور جالب‌تر بود زیرا مطرح کرد؛ گفتیم حدود ۲ ساعت، ممکن است ۳ الی ۴ ساعت هم طول بکشد!!

این نخبه علمی دانشگاه تاکید کرد: این جمله یعنی اینکه مشترکین برای ما هیچ ارزشی ندارند، یعنی برنامه‌ریزی آنها هیچ ربطی به ما ندارد، این موضوع در همان بحث مهم رفاه اجتماعی تعریف می‌شود، ضمن اینکه من معتقدم مسئولین مربوطه باید یک بار دیگر کتاب‌های خود در  بخش مهم رفاه اجتماعی در کتاب بازار برق را مطالعه کنند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان رفسنجان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در خصوص رفع مشکلات زیر ساختی انرژی تمام همت مسئولان به کار گرفته شود چه اینکه اگر کسی در این خاموشی‌ها اگر دچار خسارتی شد، باید تا ۴۸ ساعت در سامانه مربوط به خسارت مشترکین برق در خواست خود را ثبت کنند، پس از بررسی اگر مشخص شود که به علت قطعی یا نوسانات برق این اتفاق افتاده است، بیمه مشترکین برق خسارت طی روال خود پرداخت خواهد شد که این نیز در راستای رفاه اجتماعی است.

انتهای خبر/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان