برای هر تن محصول تولیدی مس‌ به روش لیچینگ ۱۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود

  • شناسه خبر: 205360
برای هر تن محصول تولیدی مس‌ به روش لیچینگ ۱۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود

فرماندار رفسنجان گفت: برای تولید یک تن محصول مس به روش لیچینگ ۱۰۰ متر مکعب آب و به روش فلوتاسیون ۲۱۵ متر مکعب آب نیاز است.

خانه » آخرین اخبار » برای هر تن محصول تولیدی مس‌ به روش لیچینگ ۱۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود

به گزارش خانه خشتی؛ حسین رضایی در گردهمایی صنعتگران شهرستان رفسنجان در محل سالن سینما آزادی شهر سرچشمه بیان کرد: میانگین سهم اشتغال در کشاورزی کشور ۱۶ درصد است و این سهم در استان کرمان ۳۸ درصد به ثبت رسیده است.
وی افزود: همچنین سهم اشتغال در حوزه صنعت کشور متوسط ۳۲ درصد و در استان کرمان ۲۲ درصد است.
رضایی با اشار به اینکه استان کرمان به بهشت معادن کشور معروف و بیشترین تولید در آن مس است بیان کرد: برای تولید یک تن مس به روش لیچینگ ۱۰۰ متر مکعب آب و در روش فلوتاسیون ۲۱۵ متر مکعب آب مصرف می شود.
‌وی با اشاره به اینکه اگر چه مصرف آب در صنایع کمتر از کشاورزی است و در استان کرمان ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و دو درصد در بخش صنعت مصرف می شود گفت: اما برای تولید هر تن مس، ۲۲۵ متر مکعب گاز مصرف می شود و این یعنی صنعت، یارانه های پنهان انرژی را می بلعد در حالی که در کشاورزی نیاز به مصرف گاز نداریم.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به صنعت باید دقیق و منطقی باشد اظهار داشت: برای تولید یک تن مس ۳۰ تن اسید سولفوریک تولید می‌شود که اگر تبدیل نمی‌ شد، روزانه حدود هزار و ۵۰۰ تن گاز so2 تولید می‌شد لذا اثرات زیست محیطی و کاهش آن در صنایع باید مد نظر باشد.
فرماندار رفسنجان ارزآوری کشاورزی را نسبت به سایر کالاهای صادراتی بیشتر برشمرد و افزود: هر یک تن نفت ۶۰۰ دلار ارزآوری دارد و محصولات کشاورزی هر تن ۶۲۰ دلار ارزآوری دارند.
وی اضافه کرد: ایران در حوزه ذخایر معدنی مس، رتبه پنجم دنیا و در حوزه تولید این کالا رتبه ۱۵ جهان را داراست، همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که از جهان سوم، مس مورد نیاز خود را تأمین کنند.

اطلس سرمایه گذاری رفسنجان در دست اجرا

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: کار مشترکی که شهرداری رفسنجان و شورای اسلامی شهر به همراه صنعت مس آغاز کردند خوب است در این زمینه کار تحقیقاتی انجام و نیازهای شهرستان در حوزه معدنی و کشاورزی تعیین و بر روی آن سرمایه گذاری می شود.
وی افزود: این روشنگری برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و صنعت بسیار خوب و مفید است .
رضایی گفت: یک سری سیاست‌های اشتباه در کشاورزی داریم، به‌دلیل اهمیت خودکفایی در تولید گندم، ۲۷ میلیاد متر مکعب آب مصرف می‌شود در حالی که مصرف گندم کشور ۱۵ میلیون تن است.

این همایش و گردهمایی صنعتگران شهرستان به همت روابط عمومی اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان رفسنجان برگزار و از برترین های صنعتگران تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مجتبی

    شما مسئولین باید به شرکت مس فشار بیاورید دهه شصتی های مظلوم را که اوج جمعیت کشور هستند استخدام کند . چطور انتظار تولید نسل از اینها دارید ولی برنامه ای برای این قشر مظلوم و نسل سوخته ندارید !!؟
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان