جدیدترین اثر سید علی میرافضلی در رفسنجان رونمایی شد

  • شناسه خبر: 204468
جدیدترین اثر سید علی میرافضلی در رفسنجان رونمایی شد

در نشستی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر از کتاب «با من در و دیوار به آواز آید» جدیدترین اثر سیدعلی میرافضلی رونمایی شد.

خانه » رفسنجان » جدیدترین اثر سید علی میرافضلی در رفسنجان رونمایی شد

به گزارش خانه خشتی، در نهمین نشست کتاب «اتفاق» در شهر رفسنجان که به همت کانون ادبیات پنج عصر و با حضور علاقه‌مندان به رباعی کرمان و اهالی فرهنگ و مؤلف برگزار شد، این اثر پژوهشی رونمایی شد.

در این نشست ابتدا حسن رجبی بهجت شاعر پیش‌کسوت از اهمیت این اثر پژوهشی سخن گفت و بیان کرد: اقلیم کرمان به‌خودی‌خود این ظرفیت را نداشته که بتواند چنین شاعرانی را پرورش دهد ولی شاعرانی که از کرمان در نقاط مختلف ایران  برخی از آن‌ها در هند زیستند، توانستند رشد و نمو پیدا کنند و ردپایی از خود در تاریخ ادبیات ایران برجای بگذارند.

در بخش دیگر این نشست محسن پور مختار استاد دانشکده ادبیات دانشگاه ولیعصر رفسنجان به معرفی ابعاد این کتاب برای حضار پرداخت و گفت: برخی از شاعران یادشده در این کتاب اصالتاً ترک‌تبار هستند ولی وابستگی خودشان را به کرمان بارها در شعرهایشان بیان کرده‌اند.

سومین بخش نشست کتاب «اتفاق» موسیقی و خیام خوانی بود که توسط هنرمندان ارائه شد.

در این بخش سید علی میرافضلی از دشواری‌های این پژوهش سخن گفت و بیان کرد: هنوز هم رباعیاتی وجود دارد که باید به آن‌ها دسترسی پیدا کرد تا این پژوهش کامل‌تر شود اما کارهای موجود در این مجموعه را از دهان شیر بیرون کشیده‌ام.

میرافضلی افزود: غیر از خیام، رباعی سراهای بسیار بزرگی در تاریخ ادبیات ایران در نقاط مختلف دنیا دست به سرودن اشعار و رباعی‌هایی زده‌اند که بعضاً در نوع خود بی‌نظیر است.

وی در ادامه به قرن پنجم و ششم هجری قمری که دوران بلوغ رباعی است و برجسته‌ترین رباعی سرایان در این دوره زندگی کرده‌اند اشاره کرد و گفت: این اثر پژوهشی گزیده شاعران کرمانی را از قرن ششم تا یک‌صد سال اخیر، یعنی تا قبل از دوران مدرنیته در برمی‌گیرد و در این کتاب آثار و رباعیات ۷۰ شاعر انتخاب و گنجانده‌شده و حدوداً ۵۰۰ رباعی در کتاب است.

شایان ذکر است، سید علی میرافضلی خیام‌شناس و رباعی پژوه پرتلاش که در سال ۸۶ کتاب شاعران قدیم کرمان را منتشر کرده، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ گزیده‌ای از هشتصد سال رباعی اقلیم کرمان را توسط نشر مسین در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار داد.

«با من در و دیوار با آواز آید» نخستین اثر از مجموعه میراث رباعی» فارسی است که نشر مسین قصد دارد در آینده آثار دیگری را با همین سبک و سیاق و با محوریت سایر اقلیم‌های ایران منتشر کند.

برچسب ها:
«با من در و دیوار به آواز آید» رونمایی سیدعلی میرافضلی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان