پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

تصاویری از عروس قنات در کویر رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ عروسیِ قَنات، آیینی برای مقابله با کم ‌آبی قنات ها در دوره‌های خشک ‌سالی و قدیم برپا می شد که براساس این آیین معمولاً زنی را با آدابی خاص به عقد قنات درمی‌آورند تا آب قنات ها زیاد و رونق منطقه رو به فزونی برود.

اما رفسنجان نیز دشتی است که تا دوره قبل از دهه ۵۰ جزء مناطق پر قنات کشور محسوب می شد و دارای بیش از ۳۴۰ قنات بود؛ پس از آن تا کنون با حفر چاه های عمیق و با برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، خشکسالی و کم آب شدن قنات ها و بعضا خشک شدن آن ها معضل کم آبی را برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است.

قصد برگزاری این نمایشگاه این بود که اهمیت بحران کمبود آب و خشکسالی در تصاویر با مضمون عروس قات به نمایش درآید و البته زنده نگه داشتن رسم و رسوم قدیم که جزء میراث فرهنگی این شهرستان است.

مسئول آموزشگاه آزاد ریحانه و مسئول نمایشگاه آبانه در این خصوص بیان کرد: نمایشگاه نقاشی عروس قنات با همکاری موسسه ابریشم و کار تیمی متشکل از ۱۲ نفر دایر شد .

مریم خاندانی ایده کار را با همفکری یکدیگر اما در نهایت با راهنمایی استاد ابریشمی دانست و افزود: افراد تیم، در جاهای مختلف شهر عکس ها را ثبت می کردند و عکس ها انتخاب میشدند و به اجرا می رفتند که پروژه عکاسی و اجرای نقاشی ها یک سال و نیم زمان برد.

وی تصریح کرد: حدود ۶ ماه طول کشید تا نقاشی ها اجرا شد و تکنیک اثرها ترکیب و تلفیقی از عکس و نقاشی است.

خاندانی گفت: به دلیل اهمیت ویژه ای که آب در جهان و به خصوص در کشور ما و مناطق کویری شهر ما رفسنجان دارد، تصمیم گرفتیم کار را در مورد موضوع عروس قنات جلو ببریم و با سنت ها و آئین های قدیمی که یکی از آن ها عروس قنات بوده باهم ترکیب کردیم.

وی با اشاره به ۲۴ اثر نمایش داده شده در این نمایشگاه بیان کرد: در اثرها تضاد را با اجرا کردن دریا، ماهی و گنجشگ به تماشا گذاشته ایم.

عکس و خبر از : بهرخ امیری

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل