رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی در توسعه علم و فناوری ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته است

  • شناسه خبر: 202494
انقلاب اسلامی در توسعه علم و فناوری ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته است

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: یکی از دستاوردهایی چهل و چهار ساله انقلاب اسلامی رستاخیز علم و فناوری است که توسط مجاهدان این عرصه رقم خورده است.

خانه » اسلاید شو » انقلاب اسلامی در توسعه علم و فناوری ایران اسلامی سنگ تمام گذاشته است

به گزارش خانه خشتی؛ رضا رنجبر کریمی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص دستاوردهای انقلاب در دانشگاه ولیعصر (عج) اظهار کرد: تحول عظیم در بعد علم و فناوری در سطح کشور و در شهرستان رفسنجان، یکی از دستاوردهای بزرگی است که انقلاب اسلامی داشته است.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: دانشگاه ولیعصر رفسنجان مولود انقلاب است. در سال ۶۹ مجوز این دانشگاه صادر و در سال ۷۰ پذیرش دانشجو انجام گرفت. اکنون که سی سال از تاسیس این دانشگاه می گذرد در حال حاضر دارای ۶۵۰۰ دانشجودر قالب ۱۱۰ رشته گرایش های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی بیان کرد: از بدو تاسیس تاکنون این دانشگاه بیش از ۱۴ هزار نفر در رشته و مقاطع مختلف از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که نیمی از آنها توانسته اند در جاهای مختلف مشغول به کار شوند.

رنجبر کریمی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۴ عضو هیات علمی در رشته های مختلف در این دانشگاه تدریس می کنند و ۲۳ نفر از این افراد استاد تمام به درجه پرفسوری دست پیدا کرده اند و نزدیک به ۷۶ نفر از آنها دانشیار و مابقی استادیار می باشند.

وی افزود: این دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون توانسته بیش از هزاران مقاله در مجلات ملی و بین المللی به چاپ رساند و صدها عنوان کتاب در زمینه های مختلف تالیف و ترجمه کرده است که بعضا به عنوان کتاب درسی در دانشگاه ها از آنها تدریس می شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: این دانشگاه به پشتوانه فعالیت های علمی موثر دارای سه دانشمند پراسناد دنیا بوده و چهار نفر از اساتید این دانشگاه به عنوان دانشمندان یک درصد دو درصد در سطح دنیا معرفی شده اند.

وی بیان کرد: هر ساله تعداد قابل توجهی از پژوهشگران این دانشکاه در سطح استان کرمان به پژوهشگر و کارآفرین برتر معرفی می شوند و هم چنین برای اولین بار یکی از اساتید این دانشگاه در سال جاری به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی شدند.

رنجبر کریمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی عزت و اقتدار علمی را به ایران عزیز برگرداند بحث و در واقع یک رستاخیز علمی را رقم زد، گفت: همه دانشگاه های سطح شهرستان مولود انقلاب هستند، به عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی در سال ۶۵ و دانشگاه پیام نور در سال ۷۱، دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۷ و دانشکاه کار در سال ۷۴ راه اندازی شده اند که در این دانشگاه ها در مجموع تا کنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر فارغ التحصیل شدند. در شهرستان رفسنجانی که قبل از انقلاب مجبور بود برای درمان بیماران خود از پزشکان هندی و بنگلادشی و سایر کشورها کمک بگیرد, فقط دانشگاه علوم پزشکی این شهر حدود ۲۰۰۰ پزشک و دندانپزشک را تربیت نموده است.

وی با یادی از خیرین گرانقدری که پایه گذار دانشکاه ولی عصر عج و سایر دانشگاههای شهرستان بوده اند گفت: دانشگاه ولی عصر (عج) به مساحت ۴۰۳ هکتار است که با نیت خیر و پیگیری امام جمعه فقید رفسنجان راه اندازی شد و در حال حاضر ۱۲۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و کمک آموزشی و رفاهی است. یک سری پروژه های عمرانی در دست اجرا داریم که پیش بینی می شود تا دوسال آینده این فضای آموزشی به ۱۳۵ هزار مترمربع ارتقاء یابد.

رنجبر کریمی بیان کرد: برخلاف ادعای مدعیان حقوق زنان در ماههای اخیر به جرات می توان گفت انقلاب اسلامی توجه ویژه ای را در بحث علم و فناوری به زنان و بانوان کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ تنها ۱۴ درصد از دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می دادند و این در حالی است که اکنون ۴۹ درصد دانشجویان را بانوان تشکیل می دهند و در دانشگاه ولیعصر این آمار ۶۴ درصد است.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) بیان کرد: در سال ۵۷ تنها سه درصد اساتید دانشگاه ها خانم بودند در حالیکه در حال حاضر، این رقم به ۲۷ درصد رسیده است. اساتید خانم رشد ۳۰ برابری نسبت به آقایان داشته است.

وی با اشاره به حضور بانوان در جمع تاثیرگذاران علمی، گفت: ۴۵۰ نفر از بانوان ایران اسلامی از دانشمندان پر استناد دنیا هستند.

رنجبر کریمی با اشاره مبحث علم نافع، به توجه ویژه دانشگاه به تحقیقات هدفمند و ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست پرداخت و تاکید کرد که دانشگاه سعی میکند از طریق فرصت های مطالعاتی اساتید در صنعت و‌جامعه و نیز انجام تحقیقات مورد نیاز صنعت و جامعه، نفع خود را به مردم برساند.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه ولیعصر (عج) در فرصت مطالعات صنعت و جامعه هستند که حضور آنها ارتباط صنعت و جامعه را تقویت میکند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۷ طرح تحقیقاتی توسط محققین این دانشگاه در دست اجراست.

رنجبر کریمی با اشاره به توسعه زیست بومی نوآوری و فناوری گفت: رفسنجان پیشتاز در ورود به عرصه فناوری بوده است. در اوایل دهه ۹۰ این دانشگاه با ایجاد مرکز رشد فناور در این عرصه پیشتاز دانشگاههای کشور بوده است و در حال حاضر در تلاش هستیم این زیست بوم فناوری و نوآوری را کامل کنیم.

وی افزود: مجوز پردیس علم و فناوری رفسنجان در مردادماه سال جاری اخذ شده و در صورت همراهی مسوولین شهرستان، ایجاد پارک علم و فناوری نیز محقق می شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: ۱۵۰ واحد فناوری در شهرستان رفسنجان فعالیت می کنند که ۵۸ واحد آن در دانشگاه فعال هستند وهم چنین در سطح شهرستان ۱۴ شرکت دانش بنیان وجود دارد که هشت واحد آن مربوط به دانشگاه ولیعصر (عج) است.

وی بیان کرد: توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کمک می کند که دانشگاه بتواند ارتباط خودش را با صنعت جامعه و تولید فناوری ارتقا دهد.

رنجبر کریمی با اشاره به لزوم به جوانی جمعیت، فرزندآوری و تشویق جوانان به ازدواج، گفت: یکی از فعالیت هایی که دانشگاه در این راستا در دستور کار قرار دارد احداث خوابگاه متاهلین است که در تلاش هستیم تا یک سال آینده ۲۰ خوابگاه متاهلی و در افق چهار ساله ۵۰ واحد خوابگاه متاهلی را در دانشگاه اخداث نماییم.

وی با تاکید بر پذیرش دانشجویان بین المللی که مورد تاکید وزارت علوم است و قرار است در افق چهارساله ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف جهان در ایران داشته باشیم، گفت: از این آمار تا سال ۱۴۰۱، ۹۰ هزار نفر دانشجو محقق شده است و دانشگاه ولی عصر عج نیز تلاش میکند سهم دانشجویان خارجی خود را تقویت کند.

وی به بحث مهارت افزایی در دانشگاه به عنوان یک مقوله مهم تاکید و بیان کرد: بازنگری سرفصل های درسی با رویکرد مهارت آفرینی در دانشگاه موضوعی است که آغاز شده و در کنار بازنگری با همکاری اداره فنی و حرفه ای دوره های ویژه کارآفرینی و مهارت افزایی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: یکی از دستاوردها مهم انقلاب اسلامی در بعد علمی، برقرای عدالت آموزشی است. تا سال ۵۷ قریب به ۹۵ درصد دانشجویان در چند مرکز دانشگاهی در تهران، اصفهان، مشهد، شیرازو اهواز بوده است. و از این مقدار۶۵ درصد از دانشجویان فقط در تهران بودند اما بعد از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش عالی در اقصی نقاط کشور، سهم دانشگاههای پایتخت به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به طوریکه زمینه برای دست یابی به آموزش علمی در همه جای کشور فراهم شده است.

رنجبر کریمی در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت مس، گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت مس نسبت به گذشته بهتر شده اما تا رسیدن به مرحله ایده آل راه زیادی است و بخش عمده فعالیت های تحقیقاتی این صنعت در خارج از استان انجام می شود.

وی افزود: در راستای بازار کار در صنعت مس، رشته های فنی و مهندسی را در دانشگاه راه اندازی کردیم و در حال توسعه آن هستیم تا شانس اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان رفسنجانی افزایش یابد.
انتهای پیام/

برچسب ها:
انقلاب اسلامی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان