در گفتگوی خانه خشتی با کارشناس بالینی بخوانید؛

علت شایع خشمگینی کودکان چیست؟

  • شناسه خبر: 201284
علت شایع خشمگینی کودکان چیست؟

متخصص روانشناسی بالینی گفت: بازی با موبایل و بازی های الکترونیکی به دلیل عدم تحرک و عدم روبرو شدن با موقعیت های جدید باعث بروز خشمگین شدن و مشکلات دیگر در کودک میشود.

خانه » اجتماعی » علت شایع خشمگینی کودکان چیست؟

محسن هاشمی نسب  متخصص روانشناسی بالینی در رابطه با تربیت کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی اظهار کرد: برای زوجین تربیت و آینده فرزند خود با اهمیت است، تربیت کودک قبل از متولد شدن فرزند شروع میشود و اولین گام برای تربیت فرزندان نخست قبل از فرزندآوری ، بهبود روابط عاطفی و حل مشکلات خود با کمک روانشناس متخصص است تا با فراهم کردن جوی آرام و صمیمی همراه با آرامش به فرزندآوری اقدام شود.
وی افزود: بهترین روش برای تربیت فرزندان وضع قانون هماهنگ به دور از چشم کودک است، زوجین در تربیت کودکان باید از قانون گذاری های هماهنگ پیروری کنند و قوانین یک دیگر را در تربیت نقض نکنند چرا که نقض آن کودک را نافرمان تربیت می‌کند، برای کودکان کلام پدر و مادر نقشه مطلق و کاملا درست را دارد و نقض کلام یکدیگر باعث به وجود آمدن ناهماهنگی در قانون گذاری ها می شود .
هاشمی بیان کرد: والدین آنچه را که دوست دارند در آینده به فرزندان خود بگویند از زمان کودکی فرزند به خصوص (هفت سال اول زندگی ) ،کودک باید قوانین و گفته ها را در رفتار والدین ببیند زیرا آنچه را که در زمان کودکی فرزند مشاهده می‌کند تاثیر آن ۵ برابر گفتار آن در آینده است.
این متخصص روانشناس بالینی اظهار کرد: برای اینکه کودکمان با صبر و تحمل و شنیدن واژه “نه” آشنا باشد در روند خرید برای کودک از ۵ مورد آنچه که در اولویت واجب است بخرید مواد دیگر را با تاخیر بخرید که این کار موجب میشود آستانه صبر فرزند با تحمل و تاخیر در خرید بالا رود و یک مورد را اصلاً نخرید که با کلمه نه آشنا شود .
وی تصریح کرد: محیط تربیت کودک باید محیط غنی باشد به این معنی که محیطی با امکانات اندازه و متعادل فراهم کنیم مثلا با فراهم کردن ۱الی دواسباب بازی مهارت خلاقیت و انعطاف پذیری را در کودک افزایش دهیم، تنوع وسایل بازی باعث به وجود آمدن ذهنی همیار وبه دور از خلاقیت میشود و از طرفی کمک میکند ذهن کودک انعطاف پذیرشود تا حدی احساس کمبود نکند و در نتیجه با نرسیدن به یک الی دو خواسته احساس افسردگی و شکست نمی‌کند.

تحرک را از کودکمان نگیریم

هاشمی در گفتگو ادامه خاطر نشان کرد: تحرک را از کودکمان نگیریم، بگذاریم کودک سلسله مراتب رشدی که خداوند در آن گذاشته را طی کند و این مهارت‌ها تقویت شود و تک تک مراحل رشد کودک (چهار دست پا راه رفتن، توی گهواره تاب خوردن) همه‌ی آنها نکته یادگیری و کسب تجربه را برای کودک را دارد ، پس نگذاریم با فراهم نشدن محیط تمامی اینها از کودکمان گرفته شود.
وی در رابطه با افزایش هوش کودک گفت: دو مورد، تحرک در محیط (جنب جوش کودک ) و روبرو شدن با موقعیت های جدید(پارک رفتن ،دورهمی،مهمانی) باعث افزایش هوش کودک می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه پدر و مادر تا ۷سالگی فرصت کار بر روی هوش کودک خود را دارند تصریح کرد: بازی با موبایل و بازی های الکترونیکی به دلیل عدم تحرک و عدم روبرو شدن با موقعیت های جدید باعث بروز خشمگین شدن و مشکلات دیگر در کودک میشود علارغم جذابیت این سرگرمی از بازی ها برای کنترل میزان استفاده از بازی های الکترونیکی و باید همراه با قوانین خود استفاده کرد.
این متخصص روانشناس بالینی خاطر نشان کرد: زوجین نیز میزان استفاده از موبایل را در خانه کاهش داده و بیشتر به خانواده بپردازند تا کودک این الگوی رفتاری را یاد گرفته و به صورت خودکار کد گذاری کند زیرا کودکان به دور از وراثت به رفتار و سبک زندگی والدین شباهت پیدا می کنند و عدم تحرک استفاده بیش از حد از موبایل باعث پایین آمدن سروتونین مغز میشود.

اولین منبع آرامش خانه والدین هستند

وی افزود: اولین منبع آرامش خانه والدین هستند، والدین در حضور فرزندان دعوا نکنید و جو عاطفی در خانه خیلی آرام و همراه با صمیمیت نگه دارید چراکه جو متشنج همراه با دعوا باعث به وجود آمدن اضطراب و استرس شدید در فرزندان می شود.

هاشمی گفت: فرزندانی که در معرض فشار و استرس شدید بین والدین قرار می گیرند و به بیانی دیگر سپر بلای بین زوجین می‌شوند در جوانی ثبات هیجانی ندارند و به شخصیت مرزی در بزرگسالی مبتلا می شود، وجود جو همراه با آرامش خانه باعث میشه بچه ذهنی آرام و ملایم داشته باشد.
وی افزود: برای کودکان و خانواده خود وقت به تفریح اختصاص دهید تا فرزندان شما از دو اصل تحرک و روبه رو شدن با موقعیت های تازه را پیدا کنند و هر چقدر ارتباط اجتماعی بیشتر باشد رفتارهایی مثل احترام گذاشتن به بزرگترها و تعاملات اجتماعی و زمین خوردن و مشارکت در کارها را یاد می‌گیرد، باعث به وجود آمدن مسئولیت پذیری در کودکی تا بزرگسالی می شود.

این کارشناس بالینی خاطر نشان کرد: تجربه ها و یادگیری باعث چیدن تارهای وابستگی میشود و درنهایت با ازدواج اخرین تار وابستگی فرزند چیده شده و شخصیت وی کامل شکل گرفته و مسئولیت پذیر میشود و اگر کودکان تجربه کسب نکنند در طی فرایند رشد خود و به درستی تربیت نشوند تارهای وابستگی چیده نشده و بعد از ازدواج مسائل و مشکلات پیش خواهد امد پس در نهایت چیده شدن آخرین تار وابستگی، جوان را آماده ازدواج ومسئولیت پذیری می کند.

گفتگو از مژده عباس پور

انتهای پیام/

برچسب ها:
تربیت کودک روانشناسی کودک
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان