یادداشت وارده؛

اصل قضیه دوبانده کردن خیابان و بحث میان شهرداری و آب منطقه ای چیست؟

  • شناسه خبر: 196970
اصل قضیه دوبانده کردن خیابان و بحث میان شهرداری و آب منطقه ای چیست؟

در این روزها بحث دو بانده شدن خیابان پرستار محل بحث بین شهرداری و آب منطقه ای استان شده است؛ در این بین رسانه ها نیز هر کدام در مصاحبه با طرفین این موضوع مطالبی را منتشر می کنند و بعضی نیز آشکارا شیطنت می کنند. اما اصل قضیه یک موضوع فنی و کارشناسی است که کمتر بدان پرداخته شده است.

خانه » آخرین اخبار » اصل قضیه دوبانده کردن خیابان و بحث میان شهرداری و آب منطقه ای چیست؟

به گزارش خانه خشتی؛ بحث حریم رودخانه ها همیشه موضوع مهمی در مباحث تخصصی مدیریت رودخانه ها بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است؛ لذا هر گونه تغییر در این امر نیاز دارد تا به صورت کاملا کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد مشکلاتی مانند آنچه که در شیراز اتفاق افتاد نباشیم.
در سمت دیگر نیز همگان باید به نظرات کارشناسی تمکین کرده و مباحث تخصصی را با مسائل سیاسی و گروکشی های سیاسی مخلوط نکنند.
اما اصل قضیه در زمینه خیابان پرستار چیست؟
شهرداری در پی آن است که ساماندهی رودخانه های شهر را انجام دهد و در کنار این امر جهت بازکردن گره ترافیکی در بخشی از شهر، خیابان پرستار را دوبانده کند.
در این راستا درخواستی در سال ۱۴۰۰ به آب منطقه ای استان ارسال شده است؛ آب منطقه ای نیز با معرفی شرکت های مشاور متخصص، خواستار انجام مطالعات طرح توسط این شرکت ها در قالب قرارداد بین شهرداری و یکی از شرکت ها می شود که این کار انجام می پذیرد.
پس از بررسی طرح آماده شده توسط آب منطقه ای و رفع اشکالات آن، طرح در قالب یک نامه رسمی از طرف آب منطقه ای به شهرداری رفسنجان ارسال می گردد؛ بر این اساس شهرداری شروع طرح را اعلام و کار را آغاز می نماید.
تا اینجای کار همه چیز قانونی و منطقی به نظر می رسد؛ قضیه از جایی شروع شد که به یکباره مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان مصاحبه تندی انجام داد و از اساس قضیه موافقت با احداث خیابان را انکار نمود و از اخطار شدید به شهرداری خبر داد.
نکته مهم اینجاست که اگر شرکت آب منطقه ای قبل از این در قالب نامه رسمی و با نقشه ها و جزئیات کامل با این امر موافقت کرده، در این بازه زمانی کوتاه چه اتفاقی افتاده که نظر آنها تغییر کرده است؟
آیا مشکل از عدم بررسی دقیق و کارشناسانه طرح توسط کارشناسان آب منطقه ای است یا فشارهای بیرونی و بعضا شیطنت ها کار را به این سمت و سو برده است؟
اگر مورد اول باشد که باید گفت در یک نهاد تخصصی که مدیریت منابع آب را در دست دارد چنین بی دقتی و کارشناسی سطحی نگرانه ای موجب نگرانی شدید است و به موارد دیگر نیز قابل تعمیم است . در این صورت پایداری تصمیمات مدیریتی در منطقه ای با اقلیم خشک مانند استان کرمان که به صورت ذاتی کم آب بوده و در سال های اخیر نیز با مشکلات پیچیده تری در این زمینه مواجه شده شدیدا محل سوال خواهد بود.
اگر فشارهای بیرونی و شیطنت های رسانه ای موجب این امر شده باشد که باید به حال این مدیریت تاسف خورد که حیثیت کارشناسی، تصمیمات تخصصی و مدیریتی یک نهاد در سطح استان که باید ابر چالش استان یعنی بحث مدیریت منابع آبی را انجام دهد اینگونه بازیچه بازی های کثیف سیاسی شده است.
راهکار مشخص تعیین تکلیف این امر آن است که در یک جلسه با حضور اصحاب رسانه و کارشناسان متخصص این حوزه، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای و شهردار رفسنجان حضور پیدا کنند و مدارک و مستندات این طرح به صورت شفاف ارائه گردد و صحت و سقم مطلب مورد مداقه قرار گیرد، هرچند که این اتفاق در هر صورت باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دستگاههای تخصصی شده و ضربه ای غیرقابل جبران به مدیریت شهری و منابع آب زده که باعث سواستفاده افراد فرصت طلب می شود.
لذا امیدواریم این اتفاق تجربه ای برای مدیران باتجربه شود که مباحث تخصصی بصورت مکاتبه به دستگاه های اجرایی اعلام شود و نه با مصاحبه مطبوعاتی..

سیدمصطفی مرتضوی – دکترای منابع آب و عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان

برچسب ها:
حریم رودخانه ها دوبانده کردن خیابان پرستار شهرداری و آب منطقه ای یادداشت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان