مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان مطرح کرد؛

ضرورت فرهنگ سازی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در رفسنجان/ کسب رتبه اول مرکز رشد دانشگاه ولی عصر در حوزه دانش بنیان

  • شناسه خبر: 195096
ضرورت فرهنگ سازی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در رفسنجان/ کسب رتبه اول مرکز رشد دانشگاه ولی عصر در حوزه دانش بنیان

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بر ضرورت فرهنگ سازی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در رفسنجان در راستای اشتغال پایدار تاکید کرد.

خانه » آخرین اخبار » ضرورت فرهنگ سازی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در رفسنجان/ کسب رتبه اول مرکز رشد دانشگاه ولی عصر در حوزه دانش بنیان

به گزارش خانه خشتی؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان از سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت نموده است و یکی از پیشروترین مراکز رشد در سطح استان کرمان محسوب می شود.

به گفته دکترمهدی محمدی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج)، در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد این دانشگاه مستقر هستند و ۷۰ شرکت هم در مرحله پیش رشد و رشد در حال فعالیت هستند.
شرکت های دانش بنیان مراکز رشد در سال اول شیوع کرونا، با تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک توانستند نیازهای سطح رفسنجان و شهرستان های همجوار را تامین نمایند.

مهدی محمدی در گفتگویی با پایگاه خبری خانه خشتی در خصوص شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور در حال توسعه است و هم چنان تولید کنندگان با اعتماد به نفس و تجربه درونی کشور در حال تولید و خدمات رسانی به جامعه ایرانی هستند نیاز است که تولید به سمت فعالیت های دانش بنیان و فناورانه سوق داده شود تا راندمان تولید با وجود فناوری های نو افزایش یابد.

محمدی بیان کرد: جامعه ایرانی به حدی از بلوغ رسیده است که می تواند در حوزه فناوری فعالیت کند و به نظر بنده بهترین زمانی بود که مقام معظم رهبری، شعار امسال را اینگونه تبیین فرمودند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تصریح کرد: محصولات دانش بنیان تلفیق علم توام با عمل است. به عبارت دیگر در کارهای صنعتی، خدماتی و حتی مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک؛ چنانچه محصولی که تولید می شود همراه با تفکر باشد به طوری که بازار به سمت آن محصول گرایش پیدا نماید، این محصول و تیم سازنده آن محصول، گام در مسیر فناوری و دانش بنیان شدن برداشته اند. بنابراین مهمترین شرط پیشرفت و موفقیت در مسیر کارآفرینی و اشتغال پایدار، عزت نفس و تخصص های متفاوتی است که در کنار هم یک تیم را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته وزرات علوم تحقیقات و فناوری، یک معاونت جدید تحت عنوان معاونت فناوری و نوآوری به معاونت های وزارت عتف اضافه نموده است، گفت: این موضوع نشان می دهد که وزارت عتف دغدغه فناوری را به عنوان یک رکن گره گشا در زمینه تولید را دارد و به طبع آن جایگاه های مراکز رشد نیز متفاوت می شود و در این راستا تلاش مضاعفی بایستی داشته باشند.

محمدی یادآور شد: مرکز رشد دانشگاه ولی عصر با قدمت ده ساله، فعالیت های بسیار ازرشمندی را انجام داده است که می توان به همکاری با پارک علم و فناوری استان و انعقاد تفاهم نامه هایی برای بهره مندی واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد از تسهیلات پارک و همچنین تاسیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه ولی عصر(عج) برای بهره مندی شرکت ها از تسهیلات، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ولی عصر یکی سهامداران عمده صندوق پژوهش و فناوری استان است که کمک بزرگی به دانش بنیانی و فناوری استان می کند.

محمدی تاکید کرد: در مرکز رشد دانشگاه از مشاورین، منتورها و کارآفرینان برجسته شهرستان و استان در راستای ارتقای شرکت ها استفاده می شود.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه با معاونت علمی ریاست جمهوری، توضیح داد: با معاونت علمی ریاست جمهوری برای تاسیس مرکز نوآوری دانشگاه در سطح شهرستان و هم چنین دریافت تسهیلات برای تجاری سازی محصولات شرکت ها همکاری خیلی خوبی داریم.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: برای آشنایی بیشتر دانشجویان با کارآفرینی و ابعاد آن، واحد درسی به نام کارآفرینی برای دانشجویان کارشناسی در نظر گرفته شده است.

وی حضور شرکت های فناور و دانش بنیان در نمایشگاه های بزرگ داخلی و بین المللی، دعوت از آنها برای عرضه محصولاتشان برای شرکت در رویدادهای مهم کشور مانند رویداد اینوتکس و برگزاری کارگاه های متعدد برای آموزش و ارتقای شرکت ها به صورت حضوری و غیر حضوری در زمان کرونا و برگزاری سمینارهایی برای دانشجویان با دعوت از کارآفرینان برتر را ازدیگر فعالیت های مرکز رشد عنوان کرد.

محمدی برگزاری و همکاری با ۱۰ رویداد استارت آپی در سطح شهرستان و همراهی در تاسیس و ارتباط مستمر با دو شتاب دهنده کایت و شهید ستاری را از دیگر فعالیت های مرکز رشد دانست و ابراز کرد: راه اندازی شورای هماهنگی مراکز رشد در سطح شهرستان به منظور ایجاد وحدت رویه بین مراکز رشد و شتابدهنده ها، تاسیس کانون خلاقیت برای کودکان و نوجوانان با کمک دانشگاه، مدیریت آموزش و پرورش و پارک علم و فناوری در دستور کار قرار دارد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر ادامه داد: تاسیس کانون ثبت اختراع در شهرستان و تاسیس کارگزاری ارزیابی شرکت های خلاق، ایجاد بازارچه اشتغال و کارآفرینی در سطح شهرستان و هم چنین فرهنگ سازی برای همشهریان از دیگر برنامه هایی است که در دستور قرار دارد.

وی کسب رتبه اول مرکز رشد دانشگاه ولی عصر در حوزه دانش بنیان و کسب عنوان واحد فناور برتر استان توسط شرکت پرشین بنیان آریا را از افتخارات دانشگاه عنوان کرد.

محمدی عدم آشنایی مسئولین شهرستان با ادبیات زیست بوم کارآفرینی و همچنین اکوسیستم کارآفرینی را از عوامل بازدارنده رشد شرکت های دانش بنیان دانست و بیان کرد: برای اینکه اکوسیستم کارآفرینی در سطح شهرستان نهادینه شود، همه مدیران و مسئولین شهرستان بایستی با ادبیات و چهارچوب اکو سیسیتم کارآفرینی آشنا شوند.

وی ادامه داد: دانش بنیان شدن جزو پله های آخر یک شرکت موفق است؛ بایستی همه با هم کمک کنیم تا فرهنگ تاسیس کردن شرکت در سطح شهرستان عملیاتی شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: اگر در بین توده مردم درزمینه کارآفرینی فرهنگ سازی شود و یاد بگیرند چگونه تیم سازی کنند و یک شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود تاسیس نمایند، چگونه علائم تجاری (برند سازی) برای مصولات خود ثبت دهند؛ چگونه بازار محصول را تحلیل نمایند، تا شرکت نوپا پایدار بماند، بعد از گذشت چند سال همان شرکت با ایده های خلاقانه می تواند فناور و دانش بنیان شود و اشتغال پایدارایجاد نماید.

وی افزود: فراموش نکنیم تفاوت یک شرکت معمولی با شرکتی که محصولات دانش بنیان دارد ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد با هم مشترک هستند.

محمدی عنوان کرد: کمبود نیروی متخصص در زمینه کارآفرینی در سطح استان و شهرستان مهمترین موانعی هستند که باید برطرف شوند.

وی گفت: وقتی یک شرکت نوپا توسط چند جوان تاسیس می شود خیلی ها  از دانش و آگاهی در مورد ساختار و یا سازمان شرکت،  قوانین مالیاتی ، بیمه و قوانین حقوقی اطلاعاتی ندارند. بنابراین با گذشت زمان این شرکت نوپا به مشکل برخواهد خورد و منجر به انحلال آن می شود. اگر این شرکت ها از طرف دستگاه های مربوطه حمایت شوند و دوره های آموزشی برای اعضای شرکت برنامه ریزی شود، این شرکت می تواند در مسیر موفقیت گام بردارد و اشتغال پایدار تولید و در نهایت دانش بنیان شدن صورت می گیرد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه با اشاره به اینکه روند تسهیلات کارآفرینی طبق سال های گذشته برای واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد استمرار دارد، گفت: راه اندازی مجتمع خدمات فناوری های دانشگاه به منظور استقرار دفتر کاری برای شرکت ها، انعقاد تفاهم نامه با انجمن دانش بنیان استان به منظور همکاری بیشتر و دانش بنیان کردن محصولات شرکت ها و برخورداری از تسهیلات دانش بنیانی را از جمله دیگر برنامه هایی دانست که در سال ۱۴۰۱ دنبال خواهد شد.

گفت و گو از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
اشتغال آفرین تولید دکتر مهدی محمدی رفسنجان شرکت های دانش بنیان شعار سال فرهنگسازی گفتگو مدیر مرکز رشد دانشگاه ولیعصر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان