از قول و قرار تا وفای به عهد شهردار

  • شناسه خبر: 192385
از قول و قرار تا وفای به عهد شهردار

وفای به عهد از جمله آداب معاشرت با مردم به شمار می رود و در قرآن توصیه فراوانی به آن شده است که مسئولان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند .

خانه » اسلاید شو » از قول و قرار تا وفای به عهد شهردار

وفای به عهد از جمله آداب معاشرت با مردم به شمار می رود و در قرآن توصیه فراوانی به آن شده است که مسئولان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند .در حدیثی پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند :کسی که پایبند به پیمان خود نباشد ، دین ندارد. این حدیث و سایر روایات و آیات قرآنی که در مورد وفای به عهد بیان شده، نشان دهنده اهمیت وفای به عهد است.بدیهی است وجود این خصیصه در مسئولان و مدیران بسیار پررنگ و مهمتر است زیرا در صورتیکه مسئولان به عهد خود وفا نکنند و وعده سرخرمن بدهند نه تنها بیانگر شخصیت متزلزل و غیرقابل اعتماد آنهاست، بلکه باعث بدبینی آحاد مردم نسبت به حکومت و نظام هم می شود.

شهردار رفسنجان از زمان انتصاب طی بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهری در خصوص مشکلات و معضلات محلات و مناطق گوناگون با مردم صحبت کرده و بعضا قول هایی جهت رفع آن مشکلات به مردم داده است که تا کنون خوشبختانه تمام قولهای شهردار عملی شده و مشکلات مربوطه رفع گردیده است. البته در پاره ای از موارد شهردار برای رفع بعضی مشکلات در بازه زمانی مشخص قولهایی داده اند که با عنایت به فرصت باقیمانده برای رفع مشکلات مذکور ،هنوز برای قضاوت در مورد آنها زود است.

از جمله قولهای عملی شده شهردار می‌توان به مواردی همچون:

آغاز زیرسازی و آسفالت بلوار شهید بیاضی زاده در شهرک سپاه (کهنوجی در دیدار با ساکنین، برای آسفالت بلوار اصلی شهرک تا پایان سال ۱۴۰۰ وعده داد و از برنامه ریزی برای آسفالت سایر معابر در سال آینده صحبت کرده بود.)

جمع آوری نخاله های ساختمانی (در دیدار محله ای شهردار رفسنجان با ساکنین بلوار هجرت، پاکسازی حاشیه بلوار از نخاله های ساختمانی به عنوان مطالبه شهروندی مطرح و برای اجرای آن قول مساعد داده شد که پس از گذشت یک هفته به همت معاونت خدمات شهری عملیاتی گردید.)

بهسازی آسفالت بلوار شهید محمدی (به همت معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری رفسنجان، عملیات بهسازی آسفالت ضلع شمالی بلوار شهید محمدی که در دیدار محله ای مهندس کهنوجی با ساکنین وعده داده شده بود، آغاز شد.)

جمع آوری نخاله های ساختمانی (به همت معاونت خدمات شهری شهرداری رفسنجان، برای پاکسازی محوطه شهرک امام خمینی(ره) از نخاله های ساختمانی که در دیدار محله ای مهندس کهنوجی با ساکنین وعده داده شده بود،اقدام شد.)

تجهیز بوستان محله ای شهرک ولایت (در پی درخواست مطروحه ساکنین در دیدار محله ای شهردار رفسنجان و به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، بوستان شهرک ولایت به چمن مصنوعی تجهیز شد)

اجرای عملیات لایروبی در بلوار هجرت (در دیدار با اهالی بلوار هجرت اجرای لایروبی جوی های باز در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود که به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری انجام شد.)

این ویژگی شهردار آثار و برکات زیادی دارد .در وهله اول عمل به قول مسئولین شهری باعث احساس اعتماد متقابل در شهروندان شده و این اعتماد متقابل خود پشتوانه محکی برای فعالیت های هماهنگ اجتماعی و همکاری آحاد مردم و شهروندان خواهد شد.

به عبارتی وقتی شهروندان ،شهردار را انسانی خوش قول بدانند که پس از قولی که برای رفع مشکل و معضلی می دهد تمام سعی و تلاش خود را بکار می بندد تا مشکل را رفع نماید،قطعا در ایفای وظایف شهروندی خود بسیار کوشاتر و دقیق تر خواهند بود.این احساس وظیفه،کم کم باعث بازسازی سرمایه های اجتماعی به غارت رفته مردم خواهد شد.

یکی دیگر از پیامدهای بسیار خوب وفای به عهد مسئولان و مخصوصاً شهردار این است که باعث افزایش سطح مطالبه‌گری مردم می شود. بی شک وقتی که مردم به این نتیجه برسند که اگر مسئولان شهری قولی بدهند به قول خود وفا می‌کنند، درصد طرح مشکلات خود بر آمده و پس از مطرح نمودن مشکلات پیگیر رفع این مشکلات هم خواهند بود .

مطالبه گری باعث حرکت به سمت جامعه آرمان گرا و قانونمند می‌شود جامعه‌ای که به مدینه فاضله دینی بسیار نزدیک است. طبق قانون کشور اسلامی ما مطالبه گری از مسئولان و افراد با جایگاه‌های مختلف نه تنها منعی ندارد که واجب شرعی و حکم خداوند است (امر به معروف و نهی از منکر). در واقع مطالبه گری سبب رونق جامعه در اکثر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و .. می گردد .

مطالبه‌گری باعث می‌شود مردم خود را جزئی از حکومت و جامعه و حتی بازوی نظارتی و شفاف‌سازی حکومت بدانند که این خود باعث افزایش حس مشارکت پذیری در آنان می گردد به همین دلایل است که اگر مطالبه گری در جامعه نهادینه شود آن جامعه به سرعت به سمت تعالی و رشد حرکت خواهد نمود و فساد ، دزدی ،اختلاس، کم کاری و … در نهادها و ارکان مختلف حکومتی و غیرحکومتی رو به کاهش می گذارد چرا که مسئولان و حکمرانان خود را در معرض قضاوت مردم و در حال رصد شدن توسط آنان می‌دانند و کوچکترین لغزشی مساوی است با روبرو شدن با تیغ تیز مطالبه‌گری مردم.

از این منظر وفای به عهد شهردار شهر بسیار مهم بوده و می تواند الگویی برای سایر مسئولین و مدیران شهرمان باشد اگر سایر مدیران و مسئولین شهری سعی کنند که به قول ها و وعده های خود پایبند باشند تا هم مورد مواخذه مردم و وجدان خود قرار نگیرند و هم در راستای گسترش فرهنگ وفای به عهد و مطالبه‌گری حرکت کنند ، قطعا سطح مطالبه گری مردم افزایش و اعتماد آنها تا حد بسیار زیادی ترمیم خواهد گردید.

مسولین و مدیران برای اصلاح این معضل باید پیرو قرآن کریم و ائمه اطهار باشند. مدل قرآنی برای رفع این مشکل این است که به تک تک حرفهایمان عمل کنیم و اگر نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم در مورد آن حرفی نزنیم. شک نکنیم این فرآیند باعث رفع بی اعتمادی بین مردم و مسئولین خواهد شد. پر واضح است که بی اعتمادی قشر وسیعی از مردم ، شوم ترین میراث مسئولانی است که به قول خود وفا نکرده و پایه‌های اعتماد مردم به نظام و حکومت را ذره ذره متزلزل کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
شعرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان