گزیده اشعار سیدعلی میرافضلی برای نوجوانان منتشر شد

  • شناسه خبر: 186331
گزیده اشعار سیدعلی میرافضلی برای نوجوانان منتشر شد

 «گزیده شعر سیدعلی میرافضلی» از سوی کانون پرورش فکری کودکان به منظور آشنایی نوجوانان بالای ۱۵ سال با اشعار یکی از شاعران معاصر، منتشر شد.

خانه » آخرین اخبار » گزیده اشعار سیدعلی میرافضلی برای نوجوانان منتشر شد

به گزارش خانه خشتی به نقل از ایرنا؛ گزیده‌ شعرهای سیدعلی میرافضلی در قالب طرح «گزیده شعر ما» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و روانه‌ بازار کتاب شد. این کتاب شامل ۱۳۹ قطعه شعر است که از این تعداد ۹۱ قطعه را شعرهای کوتاه تشکیل می دهد.

در بخشی از مقدمه کتاب گزیده شعر سیدعلی میرافضلی آمده است: دنیای امروز ما تحولات نوبه‌نو، نیازها و اقتضائاتِ کار برای طبقات سنیِ مختلف را هم دستخوش تغییراتی عمده کرده است. این تغییر و تحول‌ها به‌عنوان مثال تا بدان‌جا پیش رفته که سازمان بهداشت جهانی امروزه نمی‌تواند تعریف واحدی از طیفِ سنی «نوجوانی» به دست دهد. صد البته تفاوت‌های آب‌وهوایی، جغرافیایی و نیز تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف در این تفاوت‌ها، عواملی تعیین کننده‌اند.

مجموعه کتاب‌های «شعر ما» بیش و پیش از آن‌که حاصل طراحی و برنامه‌ریزی دست‌اندرکاران تولید کتاب‌های ویژه «نوجوانان» باشد، حاصل «رفتار» نوجوان اهل شعر و کتاب جوان امروز ایرانی است با شعر.

شاید همیشه چنین بوده اما امروزه برای ما بیشتر مشهود است که نوجوان خلاق و صاحب ذوق شعر و شاعری (آنان که استعداد سرودن دارند و آنان که مجموعه شعرها و دیوان ها، کتاب های بالینی آنهاست) اگر نه بیشتر دست کم توامان با آثاری که مشخصا ذیل عنوان «شعر نوجوان» منتشر می شوند، مجموعه آثار غیر دسته بندی شده برای طیف سنی خود را نیز می خوانند و از آن ها لذت می برند و این البته امر چندان عجیبی نیست، مگر نه آنکه از گذشته تا به حال نوجوان ایرانی در کتاب های درسی خود نیز نمونه هایی از آثار شاعران متقدم و معاصر را می خوانده است؟ افزون بر این وقتی نوجوان امروز به طور وسیع با تکنولوژی های نوظهور به ویژه در عرصه رسانه مرتبط است قطعا نمی تواند و نباید از جهت دانش و بینش فرهنگی و ادبی دست خالی بماند و طبیعی است که به فراخ تر کردن میدان مطالعاتی اش همت بگمارد…

اولین قطعه شعر این کتاب با عنوان «نیایش»، سروده شده که در آن آمده است: صبح آمده‌ست و پنجره‌ها حرف می‌زنند / گنجشک‌ها و زنجره‌ها حرف می‌زنند / قربان روشنای لبانی که هر سحر / با چشمه و نسیم و خدا حرف می‌زنند / گاهی به حرفِ آینه‌ها گوش می‌دهند / گاهی به لحنِ اشک و دعا حرف می‌زنند / پشت قنوت پنجره، نیلوفران باغ / از لحظه‌های آبی ما حرف می‌زنند / این‌گونه گرمِ زمزمه این کیست در حیاط؟ / صبح آمده‌ست و پنجره‌ها حرف می‌زنند.

کتاب «گزیده شعر سیدعلی میرافضلی» به انتخاب فاطمه سالاروند در ۱۶۰ صفحه به شمارگان هفت هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

مجموعه شعر ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور پاسخگویی به نیاز نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات تدوین شده است تا دانش و بینش فرهنگی و ادبی آنان را بیش از پیش بارور کند.

گزیده شعر سیدعلی میرافضلی برای نوجوانان بالای ۱۵ سال منتشر شده تا نوجوانان خلاق، صاحب ذوق و دوست‌دار ادبیات را با اشعار یکی از شاعران سرشناس معاصر، بیشتر آشنا کند.

سید علی میرافضلی (زادهٔ ۱۳۴۸ خورشیدی در رفسنجان) شاعر، پژوهشگر ادبیات و طنزنویس ایرانی است. وی دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است (۱۳۷۳) و از شاعران برجسته شعر کوتاه به شمار می رود. میرافضلی پدیدآورنده شانزده کتاب و یکصد مقاله ادبی است که بیشترین پژوهش هایش را در زمینه رباعی و شعر کوتاه انجام داده و در حوزه تصحیح دیوان شاعران قدیمی نیز فعالیت داشته است.
اشعار میرافضلی از سال ۱۳۶۵ در مطبوعات به چاپ رسیده و اولین مجموعه شعر او با نام تقویم برگ های خزان در سال ۱۳۷۳ منتشر شد که در بردارنده غزل ها، شعرهای نیمایی و اشعار کوتاه او بود. مجموعه ای از شعرهای کوتاه او با عنوان گنجشک ناتمام در سال ۱۳۸۳ منتشر شد که جایزه کتاب سال کرمان را در رشته شعر از آن خود کرد. مجموعه دارم به ساعت مچی ام فکر می کنم (تهران، ۱۳۸۶) در بردارنده اشعار نیمایی و تعدادی از غزل های اوست. منتخب دیگری از شعرهای او در کتابی به نام تمام ناتمامی ها (تهران، ۱۳۸۷) تا کنون سه نوبت تجدید چاپ شده است. همچنین کتاب خواب گنجشک ها در بردارنده شعرهای نیمایی وی و کتاب آهسته خوانی از نشر نون شعرهای کوتاه چند سال اخیر این شاعر را شامل می‌شود.
تقویم برگ های خزان، رباعیات خیام در منابع کهن، گنجشک ناتمام، دیوان حیدر شیرازی، گوشه تماشا: رباعی از نیما تا امروز، دارم به ساعت مچی ام فکر می کنم، شاعران قدیم کرمان، تمام ناتمامی ها، رباعیات فکری مشهدی، خواب گنجشک ها، مونس الاحباب، در آستانه تازه شدن، هشت چارانه، شش دفتر: محسن پزشکیان، آهسته خوانی و به همین کوتاهی از دیگر آثار این نویسنده معاصر است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان کتاب گزیده اشعار سیدعلی میرافضلی نوجوانان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان