ساز و کار نظامی مهندسی از زبان رئیس این سازمان در رفسنجان؛

رویکرد نظام مهندسی اشتغال مهندسان جوان در کنار مهندسان با تجربه/ دوره کارآموزی برای ورود به بازار کار بسیار مفید است

  • شناسه خبر: 182145
رویکرد نظام مهندسی اشتغال مهندسان جوان در کنار مهندسان با تجربه/ دوره کارآموزی برای ورود به بازار کار بسیار مفید است

رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان گفت: مهندسان ظرفیت اشتغال دارند و طبق آن ظرفیت باید فعالیت داشته باشند.

خانه » اجتماعی » رویکرد نظام مهندسی اشتغال مهندسان جوان در کنار مهندسان با تجربه/ دوره کارآموزی برای ورود به بازار کار بسیار مفید است

به گزارش خانه خشتی؛ محمد نظری کارشناس ارشد معماری قریب به بیست سال است که به صورت حرفه ای در شغل مهندسی فعالیت دارد.
وی شش ماه است در سازمان نظام مهندسی رفسنجان به عنوان مدیر این مجموعه مشغول به فعالیت است و قبل از آن در سمت معاونت نظام مهندسی، مشاور و عضو هیئت اجرایی این سازمان فعالیت داشته است.
نظری در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی از سال ۷۴ به واسطه قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی تاسیس شد و وظایف آن اعتلای معماری اسلامی و رعایت مقررات ملی در کل ایران است که این مقررات طبق قانون مصوبه توسط وزارت خانه مسکن و شهرسازی تدوین شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان بیان کرد: ۲۲ مبحث قانون در این سازمان تدوین شده است که در کل ساختمان های ایران لازم الاجرا هستند، ضمن اینکه نظام مهندسی، سازمانی دولتی نیست ولی با هیئت مدیره هایی که در استان ها تشکیل می شود اداره می شود و یک شورای مرکزی در تهران دارد که مسئولیت آن نظارت بر اجرای مقررات ملی و خدماتی از جمله سهمیه، ظرفیت اشتغال و رعایت مقررات در حوزه کاری مهندسان و نظارت بر کار آنها و ساختمان سازی با همکاری شهرداری و اداره راه و مسکن برعهده دارد ضمن اینکه نظارت بر کار نظام مهندسی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی در خصوص حمایت از مهندسان و اینکه چگونه وارد بازار کار می شوند، گفت: مهندسانی که تازه فارغ التحصیل می شوند باید سوابق کاری در یک دفتر تجربی داشته باشند و بعد از گذراندن دوره ها که (تقریبا چهار سال طول می کشد) به واسطه پروانه اشتغالی که سازمان مسکن و شهرسازی به آنها می دهد، وارد حوزه کار نظام مهندسی می شوند.
نظری اضافه کرد: این افراد می توانند در یک یا دو تا از این حوزه ها؛ نظارت، اجرا و طراحی فعالیت داشته باشند و زمانیکه پروانه می گیرند وارد حوزه کاری می شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود مهندسان به نظام مهندسی برای آنها کلاس های توجیهی و آموزشی گذاشته می شود، در شهرداری تشکیل پرونده می دهند و می توانند در حوزه کاری خود فعالیت را شروع نمایند.
وی ادامه داد: فارغ التحصیلان در دفاتر مهندسی قبل از خودشان یا مهندسان با تجربه، دوره کارآموزی را می گذرانند، این دوره می تواند برای آنها فنداسیون کاری باشد ، در شهر ما بیشتر مهندسان دوره کارآموزی گذرانده اند و این دوره برای ورود به بازار کار مفید است.
نظری بیان کرد: زمانیکه مهندسان وارد بازار کار می شوند شاید به واسطه عدم تجربه یک سری اتفاقاتی از جمله نظارت ناقص، عدم کار مطلوب صورت گیرد و این مسئولیت دارد باید رسیدگی شود و اگر بتوانیم در آینده آموزش و اطلاع رسانی بیشتری به مردم و مهندسان صورت گیرد می تواند راهگشا باشد و این مشکلات رفع شود.
وی در خصوص ارتباط نظام مهندسی با شهرداری، گفت: نظام مهندسی در زمینه تخلفات ساختمانی توان اجرایی برای توقف عملیات ساختمانی ندارد بلکه می‌تواند موضوعات را به مراجع گزارش نماید و شهرداری به عنوان مرجع صدور مجوز ساختمان سازی کار نظارت بر تخلفات ساختمانی را برعهده دارد، مهندسان زمانیکه ناظر یک ساختمانی می شوند گزارشی های تخلف را به ما ارائه می دهند، ما این گزارش را به شهرداری منعکس می کنیم و شهرداری از تخلف جلوگیری می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان افزود: در صورت تخلف خود مهندسان، نظام مهندسی طبق قانون شورای انتظامی که در مرکز استان وجود دارد با این افراد برخورد می کند.
نظری بر رعایت مقررات ملی در همه حوزه ها تاکید کرد و گفت: در حوزه طراحی، کارفرماها فعلا در چارچوب نظام مهندسی می توانند به دفاتر طراحی مراجعه کنند، دفاتر نقشه ها را تهیه و برای نظارت به نظام مهندسی می فرستند و این سازمان طبق قانون وجه نظارت دریافت می کند و به مهندس می دهد، در حال حاضر نظام مهندسی در مرکز استان هزینه نظارت را دریافت و با پیشرفت ساختمان به مهندسین پرداخت می کند ، اقداماتی در حال انجام است که این دریافت در شهرستان نیز انجام شود.
وی در خصوص گلایه هایی که برخی مهندسان دارند، گفت: مهندسان، ظرفیت اشتغال دارند و طبق آن ظرفیت باید فعالیت داشته باشند و در رابطه با گلایه های همکاران ، امیدواریم اگر نقصی وجود دارد ، در آینده نزدیک با همکاری بیشتر و استفاده از قابلیت های الکترونیکی و استفاده از نرم افزار های به روز و همچنین تعامل بیشتر با شهرداری بتوانیم مشکلات شهروندان و همکاران مهندس را برطرف نماییم.

گفت و گو از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
اشتغال سازمان نظام مهندسی مهندس نظام مهندسی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان