گزارش خانه خشتی از توصیه های طب سنتی برای مقابله با کووید 19؛

یک بیمار کرونا چه دمنوش ها و غذاهایی را بخورد؟ / استرس خبرهای منفی بلای جان یک بیمار کرونایی

  • شناسه خبر: 180467
یک بیمار کرونا چه دمنوش ها و غذاهایی را بخورد؟ / استرس خبرهای منفی بلای جان یک بیمار کرونایی

طب سنتی می تواند برای پیشگیری از ابتلای شدید در افراد موثر باشد و به عنوان یک گزینه امیدوار کننده تلقی شود.

خانه » پزشکی و سلامت » یک بیمار کرونا چه دمنوش ها و غذاهایی را بخورد؟ / استرس خبرهای منفی بلای جان یک بیمار کرونایی

به گزارش خانه خشتی؛ در شرایطی که همه مردم به نوعی با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کنند و هنوز هیچ داروی رسمی قطعی برای درمان آن وجود ندارد و با اینکه استفاده از ماسک، محلول ضدعفونی کننده و عدم حضور در اماکن عمومی مهم ترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به این ویروس است ولی پزشکان طب سنتی پیشنهاد هایی دارند که معتقدند با عمل به آنها در کنار رعایت مسائل بهداشتی می توان سیستم ایمنی مناسب تری داشت و طب سنتی می تواند برای پیشگیری از ابتلای شدید در افراد موثر باشد و به عنوان یک گزینه امیدوار کننده تلقی شود.
به همین منظور با دکتر علی‌محمد مداحیان، متخصص طب ایرانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران گفتگویی انجام دادیم. مهم ترین سوالمان این بود؛ این روزها آموزه های طب سنتی تا کجا می تواند در کنترل کرونا ویروس تاثیرگزار باشد؟
وی در گفتگو با خانه خشتی به اهمیت سبک زندگی مردم اشاره و اظهار کرد: اعتدال در سبک زندگی در داشتن سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، امروزه اکثر مردم دنبال داروی خاص با فرمول خاص گیاهی میگردند و حاضرند آن را با هر قیمتی بدست آورند در حالی که اغلب ما تا دیر وقت بیداریم و فعالیت بدنی نداریم و بعضا دچار اضافه وزن به عنوان یک ریسک کرونا دچار شده ایم. سبک زندگی به اندازه خود دارو اهمیت دارد. حتی ممکن است داروهای گیاهی در بدن فردی که سبک زندگی مناسبی نداشته اند چندان موثر نباشد.

دکتر مداحیان افزود: امروزه در بررسی ها ثابت شده که اضطراب و استرس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؛ بنابراین در شرایط فعلی که شاهد شیوع کرونا در کشور هستیم، هر چیزی که باعث کاهش استرس و بالا رفتن معتدل خوشحالی شخص می شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: عدم فعالیت های بدنی و ورزشی و استرس های ناشی اخبار و شایعات منفی در خصوص کرونا باعث تضعیف سیستم بدنی افراد میشود؛ پیشنهاد می شود افراد در منزل فعالیت های ورزشی و بدنی از جمله پیاده روی را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هر روز در هوای معتدل حیاط خانه و یا در خود خانه ای که تهویه مناسبی دارد همانند گذشته حفظ کنند.
متخصص طب سنتی، تغذیه ، خواب مناسب، آب و هوای مناسب و دفع مواد زاید بدن را نیز به عنوان دیگر اصول شش گانه سبک زندگی سالم برشمرد و با اشاره به اهمیت دفع مواد زاید از بدن، گفت: یبوست باعث می شود مواد زاید در بدن باقی بماند و تناسب فلور باکتریایی روده ها در بدن بهم بخورد در این وضعیت باکتری های مضر افزایش پیدا می کند و باکتری های مفید روده ای کم می شوند و در نتیجه فرایند های پیچیده ای سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود.
وی با اشاره به بحث مهم تهویه هوا، افزود: حتی در هنگام سردی هم هر چند ساعتی از روز بهتر است پنجره های منزل یا اداره باز باشد تا تهویه مناسب هوا صورت گیرد.
دکتر مداحیان خاطرنشان کرد: تعادل در مصرف مواد گرمی و ادویه جات گرم در افراد مبتلا به کرونا ویروس باید رعایت شود.
وی بیان کرد: افراد در وعده های غذایی روزانه و برای پیشگیری، بسته به مزاج خود میتوانند از موارد و ادویه جاتی مانند دارچین و زنجبیل و تخم گشنیز و سیر و پیاز در رژیم غذایی خود استفاده کنند و همچنین روزانه در اندازه های مناسبی از دمنوش های آویشن و عناب، چای کوهی و گل گاوزبان و عناب (احتیاط در فشارخونی ها) یا سرخارگل و بابونه و نعناع استفاده کنند.در طب سنتی نمیتوان یک دستور واحد را به همه افراد توصیه کرد ولی بطور کلی در اغلب افراد، دمنوش یک قاشق مرباخوری از نیمکوب موارد فوق در یک استکان آب جوش به مدت ده دقیقه در دو تا سه وعده از روز مشکلی پیش نمی آورد و بهتر است هر فردی دراین زمینه با پزشک طب سنتی خودش مشورت نماید.

پزشک متخصص طب سنتی گفت: همچنین مصرف روزانه سیاهدانه در حد یک قاشق چایخوری در آخرین ویرایش دفتر طب ایرانی در مرحله پیشگیری آمده است و بهتر هست که برای اثر بخشی بهتر یک دارو و عدم عادت کردن بدن، بطور مداوم از یک داروی گیاهی استفاده نشود.
دکتر مداحیان به تغذیه مناسب فرد مبتلا به کرونا تاکید داشت و عنوان کرد: سوپ های کم گوشت همراه ادویه مناسب، رطوبت رسان های مناسب در مبتلایان کرونا هستند و سوپ منتسب به یکی از اساتید طب سنتی را پیشنهاد دادند که شامل آب پنج لیوان، بلغور گندم یک فنجان، هویج یک عدد، پیاز کوچک یک عدد، جعفری و شوید تازه هر کدام ۳ قاشق غذاخوری خرد شده (در بیست دقیقه آخر پخت اضافه شود)، نمک و زردچوبه، روغن کنجد دو قاشق غذاخوری یا ۲۵ گرم کره حیوانی پاستوریزه، لیمو عمانی ( در صورت تمایل یک چهارم) است.
وی افزود: اگر بیمار کم اشتهاست همین سوپ را بهتر است تحت نظر پزشک میل کند و الا همراه سه وعده غذا یک کاسه سوپ خوری میل شود. بیماران در شروع بیماری، بیماران بستری کرونایی و در دوره نقاهت میتوانند از این سوپ تا بهبود علائم استفاده کنند، اثرات اجزای این سوپ با توجه به مقالات علمی مورد بررسی قرار گرفته است.
این متخصص طب سنتی بیان کرد: بعضی از مردم در فاز تب کرونا همچنان به استفاده از گرمیجات زیاد ادامه میدهند که اغلب مشکل ساز است و در این فاز استفاده ماء الشعیرطبی در رفع التهاب و حرارات کمک کننده است (یک قاشق غذاخوری جو سالم پوست کنده همراه با دو تا سه عدد عناب در یک لیوان آب بجوشد تا جو شکفته و نرم گردد و آبش استفاده شود)، همچنین استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی ، کاهش مصرف آب میوه ها و شیرینی های صنعتی و فست فودها، استفاده از مرکبات و میوه هایی همچون سیب رنده شده، کدو حلوایی و شیر بادام ( پودر شده ده بادام با آب) برای فرد مبتلا به کرونا مفید خواهد بود و پرهیز از غذاهای دیر هضم در مبتلایان مانند گوشت گاو و سرخ کردنی ها از دیگر موارد است.
دکتر مداحیان در پایان یاد آور شد که همگی با یاد و توکل بر خدا و احوال پرسی تلفنی سعی کنیم زمینه استرس را از خود دور کنیم.

گفت و گو از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
دکتر مداحیان رفسنجان طب سنتی کرونا ویروس
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان