داوران جشنواره "از چشم دختران بینیم" مطرح کردند؛

مهربانی و زیبایی های شهر از نگاه دختران/ مستمر بودن و رفع نواقص اثرگذاری یک فعالیت فرهنگی را افزایش می دهد

  • شناسه خبر: 177314
مهربانی و زیبایی های شهر از نگاه دختران/ مستمر بودن و رفع نواقص اثرگذاری یک فعالیت فرهنگی را افزایش می دهد

داوران نخستین جشنواره و نمایشگاه عکس ” از چشم دختران ببینیم” در گفتگو با خانه خشتی به بیان دغدغه های فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خانه » آخرین اخبار » مهربانی و زیبایی های شهر از نگاه دختران/ مستمر بودن و رفع نواقص اثرگذاری یک فعالیت فرهنگی را افزایش می دهد

به گزارش خانه حشتی؛ جشنواره و نمایشگاه عکس ” از چشم دختران ببینیم” در سال گذشته توسط مژده موذن زاده، سیمین محیط و صبریه خراسانی داوری شد؛ برای جویا شدن از نظرات آنها گفتگویی با آنها انجام دادیم؛

سمیمن محیط، لیسانس کامپیوتر سخت افزار، فارغ التحصیل فیلمسازی (کارگردانی) از انجمن سینمای جوانان رفسنجان داور جشنواره و نمایشگاه عکس “از چشم دختران ببینیم” سال ٩٨ است.

وی مقام اول (مجموعه عکس)جشنواره سینمای جوانان ایران (سروناز شیراز) ٩٨، دریافت لوح تقدیر هیئت داوران جشنواره عکس خیام ۲۰۱۹, دریافت روبان فیاپ جشنواره پامیر تاجیکستان ۲۰۲۰ ، حضور در بیش از پانزده نمایشگاه گروهی، کارگردان فیلم کوتاه هیوا(کارگاه فیلمسازی انجمن) و موج مثبت ، دبیر اجرایی هفته فیلم و عکس انجمن, دستیار کارگردان فیلم های کوتاه و … را درکارنامه خود دارد.

محیط در گفتگو با خانه خشتی از برگزاری جشنواره و نمایشگاه عکس به عنوان یک اتفاق نو  و جذاب یاد می کند و می گوید: دیدگاه مثبتی به برگزاری این جشنواره دارم، از این جهت که در این جشنواره خانم ها با خودشان مقایسه می شوند، به عنوان یک عکاس منِ نوعی با آقایانی مقایسه می شوم که در عکس گرفتن خیلی راحتتر هستند، مثلا اگر بخواهند طبیعت بروند و عکاسی کنند یا اگر بخواهند عکس در اجتماع بگیرند راحتتر هستند. فرض کنید من به عنوان یک عکاس در بازار بخواهم عکاسی کنم  شوخی ها، متلک ها و .. . باعث می شود تمرکز و دقت در کارم افت پیدا کند، مردها در جامعه حداقل در شهر من راحتتر به عنوان عکاس پذیرفته می شوند، به خاطر همین به این جشنواره خیلی امیدوار هستم حداقل سال گذشته اینگونه بود که همه چیز مختص خانم ها بود همه خودشان را با خودشان مقایسه می کردند و خیلی اتفاق جذابی بود.

وی می افزاید: سال گذشته زمان اعلام فراخوان تا پایان  جشنواره خیلی کم بود که امسال خوشبختانه این مشکل رفع شد.

محیط در خصوص تاثیر این جشنواره بر فرهنگ شهر اینچنین می گوید: وقتی که جامعه حضور خانم ها را در عکاسی ببینند به مرور زمان, عکاسی برای خانم ها و جامعه نهادینه می شود و به آنان کمک می کند تا راحت تر بتوانند در جامعه تردد کنند و کارشان را انجام دهند و جز به سوژه و فکر پشت دوربینشان دغدغه دیگری نداشته باشند و اینکه خانم ها از دیدگاه خودشان یک سری مشکلات را می بینند و عکاسی می کنند این موضوع به مسئولین شهر کمک می کند که دغدغه های خانم ها را بیشتر بفهمند چراکه همیشه اصولا همه کارها مردانه بوده است.

مژده موذن زاده متولد ۶۸، فارغ التحصیل کارشناسی عکاسی دانشگاه هنراصفهان وکارشناسی ارشدعکاسی دانشگاه هنرتهران است.

وی ازسال ۹۴ دردانشگاههای کرمان درشاخه هایی از رشته عکاسی تدریس می کند، درکنارآن نمایشگاه های گروهی وانفرادی داشته و به عنوان خبرنگار کار عکاسی خبری هم انجام داده است.

وی درگفتگویی درخصوص جشنواره عکس بانوان می گوید: سال گذشته اولین جشنواره عکس بانوان برگزارشد. امسال هم برای دومین بار برگزارمی شود، جشنواره نسبتا خوبی است مختص خانمهاست؛ ازجهت اینکه که کل این جشنواره از نگاه دختران است، اما داوری آن برعهده آقایان است چندان حس خوبی را در شرکت کننده خانم ایجاد نمی کند.اگر من به عنوان یک شرکت کننده خانم نه یک داور قرار باشد اثری به دبیرخانه بفرستم نوعی عدم تمایل یا مقاومت در ذهنم ایجاد می شود نسبت به اینکه قرار باشد سه مرد به عنوان اقلیت آثار زنان در گروه اکثریت را داوری کنند. به عنوان یک عکاس می توانم پیشنهاد کنم که جشنواره ای را برای مردان در روز تولد حضرت علی اکبر در نظر می گرفتند.

این هنرمند عکاس با اشاره به اینکه هر فعالیتی یکسری جنبه های مثبت و منفی دارد بخصوص در ابتدای کار، گفت: اگرقرار است یک فعالیت فرهنگی به صورت مستمر باشد باید جنبه های منفی آن از سوی شورای سیاست گذاری بررسی و رفع شود تا روند رو به رشدی پیدا کند و تا به اثرگذاری در درازمدت حتی کوتاه مدت درفضای شهر و جامعه عکاسی برسد.

موذن زاده با اشاره به اینکه موضوع آزاد برای دور اول جشنواره کافی بود و در دور دوم در کنار موضوع آزاد جا داشت یک بخش مجموعه هم قرار داده می شود البته موضوع کرونا و قرنطینه از نگاه بانوان در پوستر آماده است اما حرفی از مجموعه نیامده است.

در آثار تک عکسی جایی برای مانور در محتوا به ندرت پیش می آید بخصوص در جشنواره ها؛ تنها به ارائه یک عنوان در کنار عکس جایی برای اشاره به محتوا در ذهن مخاطب باز کند که حتی به این مورد هم در فراخوان اشاره توجه نشده است.

وی می گوید: درجشنواره امسال باید مقداری سیاستهای برنامه تغییر می کرد، ازاین لحاظ که کم کم جشنواره به سمت حرفه ای تر شدن برود. البته باید یک نکته هم اشاره کرد که قرار دادن بخش موبایل در کنار دوربین می تواند علاقمندان بیشتری به عکاسی را در این حوزه وارد کند. می شود گفت جشنواره عکاسی که صرفا به خانم ها اختصاص داشته باشد در استان کرمان برگزار نشده است.

هر چند هم خودم به شخصه چندان با تفکیک جنستی در هیچ موردی موافق نیستم اما حالا که یک چنین تصمیمات وجود دارد می توان از آنها درست تر استفاده کرد تا علاقه و مهارت زنان در عکاسی یا هر حوزه ای دیگر را بهبود بخشید مثل برگزاری کارگاه های آموزشی، به عنوان مثال؛ سال گذشته بیشترعکسها از رفسنجان بود و این نشان می دهد که پتانسیلهایی درشهر وجود دارد که برای آینده عکاسی شهر می توان بر روی آنها حساب و کار کرد.

برگزاری نمایشگاه به عنوان خروجی این جشنواره قابل تامل و حرکت درستی است البته اگر صرفا به یک نمایش ختم نشود و شهرداری که به عنوان متولی این جشنواره است از عکس های منتخب در فضای شهر، در مکان های عمومی استفاده شود تا دید بصری مردم را درست تغذیه کند، سلیقه و انتخاب مردم در دیدن عکس و عکس گرفتن می تواند به مرور تغییر کند، وقتی مردم به طور مدام در معرض تصاویر مناسب قرار بگیرند.

البته عکاسی یک رسانه جذاب است، سهل الوصول است، در دسترس تر است رشته ای که نیاز به آموزش، مطالعه و تجربه طولانی مدت دارد بر خلاف تصور عموم، اما برای تغذیه بصری خوب از رسانه ای مثل عکاسی می توان استفاده کرد.

نکته آخری که باید به ان اشاره کنم اینکه، عکاسی به عنوان یک رسانه هنری در دنیا شناخته شده است ولی آن چیزی که درایران قابل مشاهده است بیشتر جنبه کاربردی عکاسی برای مردم شناخته شده است، تا عکس به معنای درست هنر، روی دیوار گالری بیاد، قابل خرید و فروش باشد، باید به صورت خیلی جدی تربه این مقوله هم پرداخت.

وی ادامه می دهد: رفسنجان می تواند ایده آلانه به این موضوع نگاه کند که خودش اصولی از پایه روی این قضیه حرکت کند. به نظرم اگراین برنامه ها با سیاستی برنامه ریزی شده و دانشگاهی به آن نگاه شود می تواند با بقیه جشنواره ها رقابت کند.

حتی رفسنجان در این حوزه می تواند خودش شروع کننده یک جریان باشد. البته همیشه مسئولین رشته های هنری را خیلی جدی نمی گیرند و این موضوع هم روی ذهنیت مردم از هنر تاثیر گذاشته است، چرا که تفننی با این گونه برنامه ها برخورد شده است و حتی اگر هم جشنواره ای دیگر ادامه نداشت کسی پیگیر نشده است. امیدوارم یک روزنه تغییر هم از این جشنواره شروع شود.

صبریه خراسانی متولد ۱۳۶۸، لیسانس گرافیک، مدرس هنر داور جشنواره و نمایشگاه عکس ” از چشم دختران ببینیم” سال ۹۸ است.

وی شرکت در بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی عکاسی، پذیرش عکس در جشنواره بین المللی خیام و چندین جشنواره دیگر، نفر دوم ” جشنواره عکس رفسنجان تشنه بر چشمه”را در کارنامه خود دارد.

وی در گفتگو با خانه خشتی می گوید “از چشم دختران ببینیم “یک فرصت ارزشمند و عالی برای بانوان خوش ذوق و هنرمند است که هنر و دیدگاهشان را در قالب عکس به مخاطبشان ارائه دهند که سال گذشته به بهترین نحو صورت پذیرفت و امسال مطمئنا بهتر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

شهرداری در سال های اخیر به بانوان همچون مردان بها داده است و با برنامه های فرهنگی متفاوت حضور بانوان را در این سال ها پر رنگ تر نشان داده است.

بانوان شاد و فعال که در جامعه باشند مطمئنا خانواده ی شاد و با انگیزه پدیدار می‌شود و زنان افسرده خانواده های غمگین و بی انگیزه تربیت خواهند کرد.

مناسبت های مهمی در تقویم وجود دارد که بی توجهی به آن ها موجب شده تا نتوانیم فهم  فرهنگی مناسب از این امور را به نسل های جدید منتقل کنیم، توجه به این مناسبت ها و برگزاری جشنواره های فرهنگی مختلف باعث خواهد شد مناسبت ها در ذهن نسل جدید باقی بماند و ماندگار شود.

وی ادامه می دهد: جشنواره عکس مختص بانوان می تواند مهربانی و زیبایی های شهر را بهتر به تصویر کشیده و شهر را با همه جلوه هایش معرفی نماید، نگاهی سرشار از امید، همگام با نقش آفرینی آنان در ساختن دنیایی بهتر و زیباتر.

گزارش از منیژه نوروزی

 

 

برچسب ها:
جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان شهرداری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان