متخصص مغز و اعصاب:

سکته مغزی(استروک)  در جامعه مغفول مانده است

  • شناسه خبر: 173337
سکته مغزی(استروک)  در جامعه مغفول مانده است

متخصص مغز و اعصاب گفت: یکی مشکلات اصلی مغفول ماندن سکته مغزی(استروک)  نزد خیلی از افراد جامعه است.

خانه » پزشکی و سلامت » سکته مغزی(استروک)  در جامعه مغفول مانده است

به گزارش خانه خشتی، علیرضا وکیلیان متخصص مغز و اعصاب و  دبیر کمیته  استروک (سکته مغزی )بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی ازمشکلات ما  مغفول ماندن سکته مغزی(استروک)  نزد خیلی از افراد جامعه است.

وکیلیان  با اشاره به  طرح درمان استروک حاد ( سکته مغزی حاد)  ازمهر ماه  سال ۹۴ در کشور و در این بیمارستان یک سال دیر تر از جاهای دیگر شروع شده است توضیح داد:  چون وزارتخانه می خواست این طرح در مرکزاستان ها  باشد، با علاقه و خواست خودمان همراه آن ها شدیم .

دکتروکیلیان افزود: طی اجرای این طرح ؛برنامه های تبلیغاتی ، آموزشی راجع به این بیماری و روش های درمان و تشخیص آن ،  هم برای افراد سالم و هم افراد مبتلا به این بیماری، همچنین پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و پرسنل  بیمارستان  برگزار کردیم  و به دلیل این که شاید فراموش شده باشند این  آموزش ها  باید تکرار شود.

وی با یاد آوری اجرای  برنامه های آموزشی و  تبلیغاتی  در مدارس ، رادیوو تلویزیون ، مراکز بهداشتی   ، نصب تابلو و بنر در سال گذشته توضیح داد:   پوستر هایی و بنر هایی در شهر نصب شده بود که این برنامه ها به مدت دوهفته و منظم انجام شد.که  امسال نیز  این برنامه ها وتبلیغات  گسترده تر و  با تداوم بیشتر   در برنامه ما وجود دارد و باید از ظرفیت رسانه های شهرستان استفاده کنیم .

این متخصص مغز و اعصاب اذعان داشت : یکی مشکلات ما  مغفول ماندن سکته مغزی(استروک)  نزد خیلی از افراد جامعه است.

اهمیت زمان در سکته مغزی 

وی با  یادآوری علائم  سکته مغزی  شامل؛ اختلال در تکلم ، کجی دهان ، ضعف و بی حسی  دست و پا  تاکید کرد: شهروندان با مشاهده ی هر یک از   علایم سکته مغزی ؛ اول با مرکز فوریت ها ی پزشکی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند، چون زمان در سکته ی مغزی بسیار اهمیت دارد.

دبیر کمیته استروک بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب ادامه داد: : از مهرماه سال  ۹۵ اورژانس موظف است با شنیدن علایم سکته بر بالین بیمار حاضر شود.

این پزشک  متخصص ادامه داد:  پس از  تماس با اورژانس ،  پرسنل بر بالین بیمار حاضر می شوند و بعد از احتمال   تشخیص سکته مغزی  کد سماتوسط اورژانس  را فعال می کنند . وظیفه ی سوپر وایزر این است که با پزشک طب اورژانس هماهنگ کند . سپس در اورژانس پیش بیمارستانی بیمار سریع سی تی اسکن  و بعد وارد اورژانس می شود .

وی ادامه داد:در شهر رفسنجان انتقال بیماران به بیمارستان  در ۸ دقیقه و بیمارانی که از روستا ها ،انارو راویز  می آیند۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به بیمارستان می رسند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مشکل اصلی تشخیص استروک را  زمان مراجعه وحتی تاخیر در تشخیص این بیماری در بیمارانی که تابلو (اختلال در تکلم ، کجی دهان ، ضعف و بی حسی  دست و پا)ندارند  دانست و تاکید کرد : توصیه می کنیم همشهریان بیمار را خودشان به مرکز ارجاع ندهند اول با اورژانس تماس بگیرند .که این امر مزایای خود را دارند که در کمترین زمان به اورژانس می رسد در مسیراگر دچار مشکل شود به بیما ر کمک می کنند ، هماهنگی ای که از طرف اورژانس می شود زمان برنیست و سریع تر رسیدگی می شود .

داروی حل کننده ی لخته خون و طرح تحول سلامت

علیرضا وکیلیان اذعان داشت :  داروهای تجویز شده به این بیماران  دودسته هستند که یک گروه از تشکیل لخته ی جدید جلوگیری می کنند و داروهای دیگر لخته را در ساعت های اولیه حل و جریان خون را باز می کنند . البته ، علت هایی هم برای عدم تجویز وجود دارد و مراجعه ی سریع  عوارض وخونریزی  کمتر می شود و هر چه زمان مراجعه بیشتر طول بکشد اثر دارو کمتر و عوارض بیشتر خواهد شد.

وی گفت : تی. پی. آ  داروی حل کننده ی لخته خون است و در تمام کشورهای دنیا به عنوان درمان و خط اصلی درمان استروک  استفاده می کنند . و تا ۳۰ درصد ناتوانی را کم می کند و تا ۳۰ درصد معلولیت و آمار مرگ  را کم می کند در واقع ضرر های مالی را کم می کند که به نفع کشور و جامعه است که تعداد آدم های ناتوان را کمتروبه آنها کمک کنیم.

وکیلیان توضیح داد:کل پروسه ی  این دارو یک ساعت و به صورت مرحله مرحله تزریق می شود و به خاطر خطراتی که دارد ،۲۴ تا ۴۸ ساعت بیمار را در بخش مراقبت های ویژه بستری کرده و سپس به بخش انتقال داده می شود.

دکتر وکیلیان یکی از مزایای داروی تی. پی. آ را کم شدن زمان بستری خواند و خاطر نشان کرد: این دارو گران قیمت است و یکی از مشکلات این بیماران قبل از ورود دولت ،  گرانی این دارو بود و همه افراد نمی توانستند از آن استفاده کنند  وبا عدالت  در درمان منافات داشت.که   در حال حاضر با همت وزارت کشور که برنامه تحول سلامت پیاده شد  این دارو با تعرفه ی دولتی در اختیار بیماران است و تا کنون مشکلی در تامین آن نداشته ایم.

وی تاکید کرد: زمان طلایی اثربخشی این داروسه ساعت از زمان وقوع سکته مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا آمبولانس های مجهز به سی. تی.اسکن وجود دارد که بر بالین بیمار می روند و عکس را به پزشک ارسال می کنند و اگر پزشک تشخیص سکته داد از همان جا درمان با تی .پی. آ را شروع می کنند.

عوامل به وجود  آمدن سکته مغزی

وکیلیان توضیح داد: مواردی مانند سن،جنس و ژنتیک  که مربوط به روند ایجاد سکته می شوند را هنوز ما نمی توانیم دخالت کنیم اما با کنترل فشار خون ، دیابت ، کنترل چربی های خون و انجام  ورزش های منظم میتوانیم از بروز این بیماری جلوگیری و زمان ابتلا را به تاخیر بیاندازیم .

طرح درمان سکته مغزی و کاهش آمار مبتلایان

علیرضا وکیلیان اظهار کرد: سکته ی مغزی نسبت به سال های خیلی قبل مسلما بیشترشده  اما نسبت به همین سال های اخیر تغییری نکرده است و می توان گفت از زمانی که این طرح را  شروع کرده ایم شاید مقداری کمتر و یا تعدیل تر  هم شده است .

وی با اعلام این که حداکثر بازتوانی بیماران مبتلا به سکته مغزی  را یک سال خواند و ادامه داد: توان بخشی جزو درمان استروک هست و در رفسنجان مرکز تخصصی برای این امر وجود ندارد و در حال حاضر این بیماران به مراکز فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند.

جای خالی مرکز تخصصی توان بخشی سکته مغزی در رفسنجان

علیرضا وکیلیان افزود :  اگر در بچه ها و افراد زیر ۱۸ سال سکته مغزی اتفاق بیافتد مربوط به ساختمان بدنی آن ها است بنابر این طرح درمان استروک حاد برای  افراد ۱۸سال به بالا است .

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
استروک دکتر علیرضا وکیلیان کسته مغزی متخصص مغز و اعصاب
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان