رشد ۸ درصدی سالمندی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 158038
رشد ۸ درصدی سالمندی در رفسنجان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمان گفت: شهرستان رفسنجان با ۲۵ هزار نفر سالمند ۸/٨ درصد رشد سالمندی دارد و زمان دوری نخواهد بود که جمعیت سالمندی از ۱۲ درصد بالاتر خواهد بود و اگر اقدامات خاصی برای سالم پیر شدن انجام ندهیم تهدیداتی ما را در پی خواهد داشت.

خانه » اجتماعی » رشد ۸ درصدی سالمندی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی ، علیرضا اسدی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمان در همایش توانمند سازی سالمندان که روز گذشته به همت بنیاد فرزانگان رفسنجان در هتل باغ برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل رشد جمعیتی سالمندان در سطح کشور سرعت فزاینده ای داشته است و سالیانه رشد نرخ سالمندی۰/١درصد سرعت داشته است و اکنون ۹/٣ درصد رشد سالمندی در کشور است.
وی افزود:استان ما با ٧/٨ درصد رشد سالمندی از نرخ رشد کشور کمتر است و شهرستان رفسنجان با ۲۵ هزار نفر سالمند ۸/٨ درصد رشد سالمندی دارد و زمان دوری نخواهد بود که جمعیت سالمندی از ۱۲ درصد بالاتر خواهد بود و اگر اقدامات خاصی برای سالم پیر شدن انجام ندهیم تهدیداتی ما را در پی خواهد داشت.
اسدی خاطر نشان کرد:یکی از کارهایی که در دولت پررنگ است بحث سالمندی است ما با رشد نرخ جمعیتی ۱/٣ درصد عملا ۸ برابر رشد جمعیتی رشد سالمندی را داریم
و باید با حمایت دولت حمایت های اجتماعی توانمند سازانه را برای سالمندان بکار ببریم تا بتوانیم سالم پیر شویم.
وی همچنین مطرح کرد:یکی از مواردی که در راستای اهداف بنیاد مشارکت از اعضای بنیاد و سالمندان و خیرین است که بتوانند سالمندان را دارای توانمندی های مهارتی برای سلامت و شادابی که نیاز این دوران است برسانند.

ایجاد حلقه ارتباطی بین سیاست گذاری های حوزه ی سالمندی در کشور و جامعه ی هدف سالمندی هدف بنیاد فرزانگان

حسین پاکزاد مدیر طرح بنیاد فرزانگان شهرستان رفسنجان و عضو شورای اسلامی شهرستان نیز در این مراسم در خصوص اجرای طرح فرزانگان اظهار داشت: طرح ایجاد بنیاد فرزانگان کشور پاسخی به نیازهای روز افزون سالمندان است که حفظ سلامت وتوانمند سازی سالمندان را از طریق خدماتی مبتنی بر جامعه و مشارکت روز افزون در پی دارد.
وی افزود:هرچند سالمندی بخشی از فرایند زندگی است ولی اینکه از چه سنی اغاز میشود مشخص نیست روند پیری منحصر به خود فرد و شرایط محیطی است.
پاکزاد گفت:افراد بالای ۶۰ سال جزو سالمندان محسوب میشوند که به منظور رفاه سالمندی شورای سالمندی به دبیری سازمان بهزیستی تشکیل شده است و توانمندی سالمندان به معنای داشتن سالمندانی پویا و فعال در جامعه و خارج کردن سالمندان از انزوا را در بر دارد.
وی خاطر نشان کرد:سالمندان باید به طور کامل به وضعیت خود آگاهی داشته باشند و برای بهبود شرایط زندگی خود تلاش کنند.

پاکزاد همچنین هدف کلی بنیاد فرزانگان را ایجاد حلقه ارتباطی بین سیاست گذاری های حوزه ی سالمندی در کشور و جامعه ی هدف سالمندی در راستای اهداف شورای عالی سالمندی کشور خواند.
وی تکریم جایگاه سالمند واستفاده از تجارب علمی و عملی سالمندان جهت بهبود شاخص های عمومی ,ترویج و تسهیل به ابعاد سالمند موفق با تاکید بر ارتقا سلامت روانی و حفظ دیدگاه های سالمندی مثبت را از دیگر اهداف بنیاد عنوان کرد۰
پاکزاد همچنین مطرح کرد:تعیین جایگاه به منزلت واقعی سالمندان و حفظ هویت فرهنگی و تقویت بسترها از طریق آموزش و خدمات مرتبط ,برنامه های اجتماع و محله محور توانمند سازی سالمندان در مدیریت امور منزل و امور اقتصادی, ایجاد محیط دوستدار سالمند و ارتقا سطح آگاهی و دانش و مهارت سالمندان بر اساس نیازها از اهداف بنیاد فرزانگان است.
وی با اشاره به اهداف دیگر بنیاد فرزانگان تصریح کرد:آگاهی سازی سالمندان در زمینه ی خدماتی که هم اکنون در کشور در جهت ارتقا سلامت آنها در دسترس است , حفظ و ارتقا سلامت سالمندان از طریق اموزش های سبک زندگی سالم , خود مراقبتی و پیشگیری از بروز بیماری ها ,درمان و ابعاد ناتوانی سالمندان افزایش فعالیت های گروهی و اجتماعی و افزایش فعالیت های مذهبی از دیگر اهداف بنیاد است۰
پاکزاد با اشاره به عدم وجود تیم تخصصی پزشکی در شهرستان بیان داشت: در شهر رفسنجان تیم تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت به سالمندان نداریم ما انتظار داریم تیم تخصصی پزشکی با حمایت بهزیستی در رفسنجان تشکیل شود که بتواند خدمات خوبی را در منزل مخصوصا به افراد بی بضاعت ارائه کند.
وی با توجه با اینکه جمعیت سالمندی رفسنجان قریب به ۲۵ هزار نفر است مطرح کرد:احداث مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستان یا مراکزی که به صورت روزانه به سالمندان خدمات بدهند میتواند در روند خدمات رسانی به سالمندان ما را یاری کند.

حجت الاسلام شیخ علی هاشمیان رئیس شورای اسلامی شهرستان رفسنجان نیز اظهار داشت:راهکارهای بسیار خوبی در دنیا برای رفع استرس برای مراقبت از سالمندان وجود دارد که بنیاد به این موضوع باید بپردازد.
وی افزود:مشکلی که عمدتا امروز داریم نباید نقش ها در خانواده تغییر کند کسانی که در کنار سالمندان قرار میگیرند به عنوان مراقبت از انها استرس هایی دارند که همین استرس ها باعث میشود با آنها بد رفتار کنند که تاثیر منفی هم دارد.
هاشمیان خاطر نشان کرد:استفاده از علوم امروز هم نسبت به سالمند و هم نسبت به کسانی که از آنها مراقبت میکنند لازم است که یکی از نکات زیر ساختی و توسعه ی بزرگ است.

گزارش از محدثه زمانی

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
سالمندی در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان