دکتر پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

یکی از معضلات تصمیم غیرکارشناسی ستاد ، ایجاد بستر برای قاچاق پسته است

  • شناسه خبر: 15340
یکی از معضلات تصمیم غیرکارشناسی ستاد ، ایجاد بستر برای قاچاق پسته است

دکتر پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی، گفت: در واکنش به خبر ممنوعیت صادرات پسته توسط ستاد تنظیم بازار ضمن اینکه تصمیم غیرکارشناسی بوده است، وظیفه اصلی ستاد؛ فشار بر کالاهای غیرضروری که ارزش صادراتی دارند نیست، بلکه تنظیم بازار مدیریت قیمت کالاهای ضروری مانند گوشت، برنج، قند، شکر […]

خانه » آخرین اخبار » یکی از معضلات تصمیم غیرکارشناسی ستاد ، ایجاد بستر برای قاچاق پسته است

دکتر پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی، گفت: در واکنش به خبر ممنوعیت صادرات پسته توسط ستاد تنظیم بازار ضمن اینکه تصمیم غیرکارشناسی بوده است، وظیفه اصلی ستاد؛ فشار بر کالاهای غیرضروری که ارزش صادراتی دارند نیست، بلکه تنظیم بازار مدیریت قیمت کالاهای ضروری مانند گوشت، برنج، قند، شکر و…. می باشد.

وی با اشاره به جایگاه دوم صادرات پسته در عرصه صادرات غیر نفتی افزود: با اجرای این تصمیم ستاد تنظیم بازار ضمن اینکه در شرایط کنونی، اقتصاد کشور را از یک درآمد قابل توجه ارزی محروم می‌نمائیم. با این اقدام، ایران جایگاه پسته صادراتی خود را در عرصه‌ی بازار بین‌المللی دچار تزلزل نموده و بازار این محصول استراتژیک به رقبایی چون آمریکا سپرد شده و عملا ًموقعیت صادرکنندگان ایرانی را در این بازار از بین خواهیم برد.

وی از تلاش یک دهه اخیر دولت آمریکا برای تولید و عرضه پسته این کشور در دنیا، از جمله سعی در افزایش کیفیت پسته آمریکا و افزایش ۲/۵ برابری تولید این محصول و رقابت شدید با پسته ایران در بازارهای اروپایی خبر داد و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی صادرات پسته ایران مرهون تلاش صادرکنندگان ایرانی و البته کیفیت بسیار مطلوب این محصول در اقلیم کشورمان است.

نماینده مردم کرمان و راور تصمیم غیرکارشناسی اخیر، را موجب از دست دادن بازارهای بین‌المللی این محصول و زیان‌های سنگین بازرگانان ایرانی به دلیل تحمیل جرائم سنگین عدم ایفای تعهداتشان مطابق قرارداد با طرف خارجی عنوان کرد و افزود: ستاد تنظیم بازار با این تصمیم به اعتبار و جایگاه بین‌الملی تجار و بازرگانان ایرانی لطمه جدی وارد خواهد کرد.

پورابراهیمی ضمن تأکید بر مسأله خشکسالی ۱۴ ساله در استان کرمان که بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته ایران می‌باشد، گفت: ‌رنج و آلام کشاورزان با توجه به کم‌ آبی شدید و خشکی باغ‌های پسته در سالیان اخیر و همچنین تورم تحمیل شده به این زحمت کشان برای خرید سموم و کود و سایر خدمات کشاورزی کاهش شدیدی در درآمد و توان معیشتی آن‌ها به‌وجود آورده است که اکنون با این شرایط امید برای بهبود معیشت این عزیزان دچار لطمه می‌شود.

وی یکی از معضلات دیگر این تصمیم غیرکارشناسی ستاد تنظیم بازار را ایجاد بستر برای قاچاق پسته دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که یک محصول دارای تقاضا و کشش در بازارهای بین‌المللی باشد و از مبادی رسمی این امر صورت نپذیرد بستر قاچاق کالا فراهم می‌شود.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در ادامه با ذکر این مطلب که ستاد تنظیم بازار در شرایط فعلی بازار باید با نظارت جدی و مؤثر جلوی سوداگران و دلالان سودجو را بگیرد، گفت: در حال حاضر قیمت‌های ارائه شده در بازار شهرهایی مانند تهران تفاوت قیمت ۱۰۰ درصدی در خرید قیمت محصول پسته از کشاورزان و تجار محصول به صورت عمده و عرضه آن در سطح فروشگاهی را ناشی از عدم ایفای نقش موثر نظارتی دولت دانست و خواستار نظارت و پیگیری ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر عملکرد فروشگاههای متخلف شد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که کاهش مصرف سرانه پسته با توجه به مزایای قابل توجه آن در سال جاری نباید منجر به از بین رفتن زیرساختهای تولید این محصول شود بیان کرد: دولت می‌تواند ضمن اخذ تعهد از بازرگانان پسته برای آوردن ارز به داخل کشور به غیر از روش تعهد برون‌سپاری ارزی و یا صدور مجوز برای واردات کالاهای اساسی به ازای صادرات پسته برای این تجار به تنظیم بازار کالا و ارز کمک نماید.

برچسب ها:
پورابراهیمی رفسنجان صادرات پسته کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان