رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مطرح کرد:

صادرات ۱۰ تن آلوئه ورا و تولید ۶۰ کیلو زعفران در رفسنجان / نباید مردم را از وضعیت پسته ناامید کرد

  • شناسه خبر: 146721
صادرات ۱۰ تن آلوئه ورا و تولید ۶۰ کیلو زعفران در رفسنجان / نباید مردم را از وضعیت پسته ناامید کرد

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: امسال کاهش بالایی محصول پسته در شهرستان هستیم اما این مسئله نبایستی مردم را ناامید کند، بایستی راهکار پیدا کنیم و به مردم انگیزه ببخشیم.

خانه » اقتصادی » صادرات ۱۰ تن آلوئه ورا و تولید ۶۰ کیلو زعفران در رفسنجان / نباید مردم را از وضعیت پسته ناامید کرد

به گزارش خانه خشتی ، حسین رضایی در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور جمعی از خبرنگاران در دفتر وی برگزار شد اظهار داشت: امسال کاهش بالایی محصول پسته در شهرستان هستیم اما این مسئله نبایستی مردم را ناامید کند، بایستی راهکار پیدا کنیم و به مردم انگیزه ببخشیم.

وی بیان داشت: گیاهان دارویی ثروت آفرینی خوبی در این سالهایی که محصول پسته شهرستان با بحران روبروست می تواند داشته باشد.

زعفران زرشک گل محمدی عناب بر اسا مقدار آبی که مصرف می کنند و بازاری که دارند در مناطق کشکوئیه و راویز و خنامان

آویشن شیرازی بسیار جایگاه خوبی دارد و کشت آن در رفسنجان جواب می دهد ، زیره سبز نزدیک به ۵ نوبت آب می خواهد ، سیر نیز جایگاه خوب و توجیه دارد، سال گذشته ۶۰ کیلو زعفران در شهرستان تولید شد.

وی ابراز امیدواری کرد که سالهای ۹۸ و ۹۹ سالهای پرمحصول است و سال ۹۸ برای پسته احمد آقایی و اکبری و سال ۹۹ برای پسته فندقی و کله قوچی سالی پرپسته خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان به کشت آلوئه ورا در گلخانه ۸۵۰ متری برای اولین در رفسنجان اشاره کرد و گفت: از مردادماه برگ آن بدست امد و وارد بازار شد و وضوعیت خوبی داشت، هم اکنون چهار گلخانه در زمینه کشت آلوئه ورا در رفسنجان فعالیت دارند و امسال ۱۰ تن آلوئه ورا از رفسنجان به شهرهای بوشهر و مشهد صادر شد.

رضایی با برشمردن فرآورده های جنبی آلوئه ورا از جمله ژل، شامپو و کامپوت بیان داشت: این گیاه آب زیادی مصرف نمی کند و اگر بتوانیم صنایع جنبی آن را در شهرستان داشته باشیم مطمئنا توسعه خوبی پیدا می کند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه از ۱۰ هکتار گلخانه در شهرستان تنها ۴ هکتار فعال است تصریح کرد: می توان گلخانه های غیر فعال را برای کشت آلوئه ورا استفاده کرد چرا ه این گیاه گرما را تا ۴۵ درجه تحمل می کند، نیاز به سم پاشی ندارد ارگانیک و سالم بدست می آید و هزینه بالایی ندارد .

رضایی در ادامه با قابلیت دام در سطح شهرستان اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد دام از شهرستانهای مجاور به رفسنجان وارد و مصرف می شود اظهارداشت: رفسنجان در تولید مرغ در استان رتبه اول و در دام سنگین رتبه دوم را داراست و با پرورش بیش از ۴ هزار راس اسب رتبه اول پرورش اسب استان را دارد.

وی بیان داشت: بز سانن از نژاد سوئیس روزانه بیش از سه لیتر شیر تولید می کند و هم اکنون ۲۰۰ راس این این نژاد در رفسنجان وجود دارد.

رضایی گفت: برای کاهش تلفات نژادهای خارجی دورگ گیری انجام می شود که هرچند میزان شیر آن کاهش می یابد اما کیفیت شیر افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان از سرمایه گذاری بالای هزار راس بز سانن در منطقه کشکوئیه رفسنجان خبر داد و گفت: با این اتفاق دامداری شهرستان رونق پیدا خواهد کرد.

رضایی خاطر نشان کرد: در شهرستان رفسنجان با توجه به تعدد موتور پمپ ها می توان از این ظرفیت استفاده کرد و سالانه بیش از هزار تن ماهی تولید کرد.

وی افزود: ۲۰ تن شیر مازاد در شهرستان داریم که دو طرح کارخانه شیر در حال سرمایه گذاری است و در این صورت می توان شیر مجتع مس سرچشمه که روزانه ۱۲ هزار پاکت شیر است را تامین کرد.

وی تصریح کرد: کشت های جایگزین با مصرف آب کم در برنامه کاری جهاد کشاورزی قرار دارد، میزان سطح در سال کاهش می یابد و بایستی عملکرد تولید در راندمان را بالاببریم.

رضایی بیان داشت: در بحث آب و خاک الویت با لوله گذاری و آبیاری قطره ای و قنات هاست و در بحث آموزش و ترویج سه کانون خصوصی راه اندازی شده و تاکنون بازخوردی خوبی داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خاطر نشان کرد: امسال در رفسنجان ۳۵۰ هکتار آبیاری زیر سطعی اتفاق افتاد و ۱۱ هزار هکتار تحت پوشش آبیاری قطره ای است که تنها ۴ هکتار ان در دوسال گذشته برنامه ریزی و اجرا شده است.

وی افزود: در بحث حفظ نباتات تحقیقاتی بر روی استفاده از ریکا، صابون و گوگرد به جای سموم شیمیایی انجام شده و در حال انجام است، در زمینه ریکا و صابون نتایج خوبی حاصل شده است.

رضایی گفت: امسال ۹۰ درصد سم پاشی ها در شهرستان کاهش یافته و مردم از سموم شیمیایی استفاده نکردند .

وی تصریح کرد: ۷ کلینیک گیاه پزشکی در شهرستان رفسنجان فعال است که ۶ هزار هکتار باغ را تحت پوشش دارد.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خاطر نشان کرد: رفسنجان با داشتن عنوان اول در سطح زیر کشت و تولید مرغ و پرورش اسب در استان پتانسیل بسیار خوبی برای کار بیشتر در این زمینه هاست.

 

برچسب ها:
جهاد کشاورزی رفسنجان حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان رفسنجان زعفران صادرات آلوئه ورا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان