مداقه ای بر تخریب های اخیر شهرداری رفسنجان

فرار رو به جلو یا ما میترسیم

  • شناسه خبر: 125530
فرار رو به جلو یا ما میترسیم

تیم اجرایی ضعیف و بعضا با حاشیه،وضعیت رکود اقتصادی حاکم بر کشور به همراه عملکرد قابل قبول شهردار فعلی همه و همه در منتخبان شورای شهر این تردید را ایجاد کرده که اگر نتوانند در سطح و با کیفیت فعلی خدمات شهری را ارائه دهند تکلیف چه خواهد بود؟

خانه » سیاسی » فرار رو به جلو یا ما میترسیم

انتخابات ۲۹اردیبهشت ماه امسال و نتایج آن نقطه عطفی بر تحولات سیاسی ایران در دهه اخیر است.پس از بازگشت جریان اصلاح طلب در قالب گفتمان اعتدال به میز بازی دموکراتیک و پیروزی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفتمان اعتدال با توجه به عملکرد نه چندان مناسب رقیب به ویژه در سیاست خارجی توانست پله پله کرسی های قدرت را حداقل در مناصب انتخابی فتح نماید.

پس از در دست گرفتن قوه مجریه و بخشی ازقوه مقننه در انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر در حوزهای انتخابی متعددی نامزدهای تحت حمایت اعتدالگرایان موفق به کسب اکثریت آراء شدند .در ابتدای امراین  پیروزی به نظر دلچسب می آمد اما ترکیب لیست های اصلاح طلب چندان قابل اعتماد نبود ترکیبی غالبا فرمایشی و دستچین شده از مجموعه ای از آقازادگان و دلالان سیاسی تردید جدی در عملکرد این منتخبان در حوزه مدیریت شهرها بوجود آورد.

تجربه لیست امید در مجلس شورای اسلامی و توان اندک تاثیر گذاری بر تحولات قوه مقننه و خلاصه شدن عملکرد آن در فعالیت یک یا دو چهره و همچنان فعالیت ضعیف بدنه اجرایی دولت در کنار عملکرد قابل قبول برخی شهرداران اصولگرا که چهره برخی شهرها را دگرگون نموده است در میزان موفقیت و نحوه عملکرد جناح پیروز موجب نگرانی است .

در رفسنجان ما هم ترکیب شورای منتخب بیشتر متشکل از لیست جریان اعتدال است.نکته جالب توجه آنکه به غیر از دو شهردار سابق هیچ کدام از این منتخبان تجربه کار اجرایی نداشته و علاوه برآن نحوه ورود آنان به لیست جریان اعتدال که ماحصل انتخابات کنترل شده و درصد آرائ پایین شورای اصلاحات بود حاشیه ساز شده بود .

معضلات و اختلافات فوق الذکر به همراه عملکرد قابل قبول نزدیک به یک دهه شهرداری و شورای شهر فعلی آینده روشنی در برابر اعتدال گرایان ترسیم نمیکند .

از همین جهت است که در یک ماه گذشته به تدریج شاهد شکل گیری استراتژی تبلیغاتی جدیدی از سوی جریان حاکم بر شورای آینده هستیم . ایجاد فضای تردید و شبه در عملکرد مالی شهرداری خود مبین این نکته است که کار در مرحله اجرا چنان مورد قبول است که برای حمله ناگزیر بحث مسایل مالی باید مورد هدف قرار گیرد . این همان تاکتیکی است که شورای منتخب شهر تهران نیز در مقابل شهردار فعلی آن شهر در پیش گرفته است .

تحت شعاع قراردادن عملکرد قابل قبول و قابل دفاع مدیریت شهری تحت عناوینی همانند شهر فروشی و یا گسترش شهر آن هم از زبان طیفی که بخش عمده ای از گسترش شهر بخصوص از میدان امیرکبیر به بعد و فروش زمین های موقوفه ماحصل عملکرد آنان است چیزی جز فرار رو به جلو را به ذهن متبادر نمیکند.جریانی که ماحصل حضور بیش از سه ده اش بر مدیریت شهری آن بود که نهایتا هر چند سال یکبار روکش آسفالت چند خیابان اصلی شهر آن هم با کلی اما اگر تعویض میشد.

عملکرد  تیم شهری منتسب به بیت مرحوم هاشمیان در سه دهه ای که عنان اختیار نه تنها شهرداری بلکه کل امورات شهر را در دست داشت چیزی نیست که از خاطره ها پاک شده باشد. یادآوری آنکه تا ده سال پیش  خیابانی مانند ۱۵ خرداد که بخش اعظمی از جمعت ساکن در شرق رفسنجان از آن تردد میکردنند تا نیمه آسفالت بود ویا خیابانی که امروز به نام معراج شمالی و جنوبی میشناسیم با آنکه جمعیت قابل توجهی در آن ساکن بود بیشتر شبیه به راه مال رو بود.

با کنار هم گذاشتن مواردی که به آن اشاره شد میتوان جریان تبلیغاتی چند روز اخیر را که بر علیه تیم شهری مستقر به راه افتاده را درک کرد.تیم اجرایی ضعیف و بعضا با حاشیه،وضعیت رکود اقتصادی حاکم بر کشور که امکان جلب منابع نقدینگی را با مشکل روبه رو خواهد کرد به همراه عملکرد قابل قبول شهردار فعلی همه و همه در منتخبان شورای شهر این تردید را ایجاد کرده که اگر نتوانند در سطح و با کیفیت فعلی خدمات شهری را ارائه دهند تکلیف چه خواهد بود؟

و از همین جهت است که برای پنهان کردن منار ناکارآمدی آینده خود بدنبال کندن چاهی برای عملکرد شهردار فعلی هستند.شروع فعالیت شورای اسلامی شهر رفسنجان در دوره پنجم بوته آزمایشی برای جناح پیروز است که با سیاست تبلیغاتی فعلی میتوان حدس زد ترس عدم موفقیت برنامه‌ریزی آنها تحت الشعاع قرار داده .

نکته پایانی آنکه فضای سیاسی امروز کشور،فضای رقابت میان جناح ها است و عملکرد گروههای سیاسی در زمان حضور بر صندلی قدرت و مسئولیت است که تعیین کننده میزان جلب نظر افکار عمومی خواهد بود . افکار عمومی که امروز با تجربه کردن نزدیک به ۴۰ سال فراز و نشیب اتفاقات سیاسی مبنا قضاوتش عملکرد ها است نه تاکتیک های جنگ روانی.

نوشته از سید مرتضی سیدحسینی

برچسب ها:
شهرداری رفسنجان شورای شهر شورای شهر منتخب فرار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان