اوباما: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند

  • شناسه خبر: 12030
اوباما: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند

اوباما: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند به گزارش “خانه خشتی”:باراک اوباما در جمع خاخام های یهودی گفت: هیچ یک از سیاستمداران جهان نتانیاهو را در ترسیم خط قرمز برای ایران همراهی نخواهند کرد. همزمان لیونی وزیر خارجه سابق اسرائیل با انتقاد از مواضع نتانیاهو گفت: بزرگ ترین متحدان ما […]

خانه » آخرین اخبار » اوباما: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند

اوباما: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند

به گزارش “خانه خشتی”:باراک اوباما در جمع خاخام های یهودی گفت: هیچ یک از سیاستمداران جهان نتانیاهو را در ترسیم خط قرمز برای ایران همراهی نخواهند کرد. همزمان لیونی وزیر خارجه سابق اسرائیل با انتقاد از مواضع نتانیاهو گفت: بزرگ ترین متحدان ما نیز اکنون اسرائیل را در جهان منزوی می بینند.
رئیس جمهور آمریکا در جمع ۱۲۰۰ خاخام آمریکایی گفت: من در مورد برنامه های اتمی ایران خط قرمز تعیین نخواهم کرد زیرا نمی خواهم خود را از نظر امکان عمل و مانور محدود کنم. باید دست ما باز بماند.
به گزارش جروزالم پست وی همچنین گفته است: شخص بنیامین نتانیاهو نیز نمی تواند چنین خط قرمزی را تعیین کند چرا که هیچ یک از رهبران جهان دراین باره دست به دست او نخواهند داد.
همزمان تزیپی لیونی از سران حزب صهیونیستی کادیما و وزیر خارجه سابق اسرائیل گفته است: بزرگترین متحدان اسرائیل که امنیت این رژیم را حائز اهمیت می دانند، اکنون اسرائیل را در جهان منزوی می بینند.
به گزارش آژانس خبری رژیم صهیونیستی، لیونی از نتانیاهو به خاطر ایجاد اختلاف با اوباما انتقاد کرد و گفت اگر هم اختلافی وجود داشته باشد باید پشت درهای بسته بماند. من آشکارا اعلام می کنم اختلافات با آمریکا که نتانیاهو مسبب آنها بوده به امنیت اسرائیل لطمه خواهد زد و ریشه در بی مسئولیتی دارد.
وی که از سفر آمریکا برگشته است، همچنین گفت: مداخله جویی نتانیاهو در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خشم و اعتراض بسیاری را در آن کشور برانگیخته است.
در این میان روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی خاطر نشان کرد اوباما نمی خواهد در منگنه اسرائیل علیه ایران قرار گیرد. اسرائیل حق ندارد شروطی را به آمریکا تحمیل کند و آمریکا نمی تواند اختیار جنگ و صلح خود را حتی به بهترین متحدانش اعطا کند.
دیوید ایگتاتیوس تحلیلگر واشنگتن پست می نویسد: واقعا هدف اصلی نتانیاهو از اصرار بر ترسیم خط قرمز علیه ایران چیست؟ مهم است که تمام این هشدارها برای توقف غنی سازی است اما بدبختانه مدت هاست که ایران از این مرز عبور کرده و حتی برخی مراکز غنی سازی خود را به زیر زمین برده است.
نویسنده واشنگتن پست در ادامه افزوده است: بحث هایی که نتانیاهو مطرح می کند و در اسرائیل هم بسیار داغ است نه تنها رعشه ای بر دل ایران نیفکنده بلکه رهبران این کشور را نسبت به نیات واقعی وی به تردید افکنده است و نتانیاهو ناخواسته فضایی را خلق کرده است که از این پس باید برای کسب وجهه و آبروی خود تلاش کند.
نویسنده توصیه کرده است: اوباما اکنون وظیفه دارد به نخست وزیر اسرائیل کمک کند دست از این خطابه های نامعقول بکشد.

شمارش معکوس واشنگتن پست برای سقوط سلطنت آل سعود

محافل آمریکایی معتقدند عربستان هر چند تاکنون از بی ثباتی های خاورمیانه در امان مانده اما در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی خود است.
روزنامه واشنگتن پست بحران جانشین شاه ۸۸ ساله، کاهش ذخایر نفتی و چنددستگی در میان وهابیون را بحران های گریبانگیر رژیم سعودی توصیف کرد. کارن الیوت هاوس از برندگان جایزه پولیتزر با بیان اینکه «دعوای جانشین سلطنت در راه است، تصریح کرد: عربستان سعودی از شلوغی و بی ثباتی که مصر، سوریه و یا لیبی را به لرزه درآورد به نظر در امان مانده. اما این کشور مهم خاورمیانه نیز در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی خودش است. پسران ارشد ملک عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار عربستان سعودی که پس از مرگ پدرشان در سال ۱۹۵۳ بر این کشور حکمرانی کرده اند به آخر خط نزدیک می شوند و این به معنای ابهام سرنوشت آینده بازار نفت جهان است.
تحلیلگر واشنگتن پست می نویسد: ملک عبدالله حدود ۹۰ ساله و شاهزاده سلمان، ولیعهد عربستان نیز ۷۶ ساله است. خانواده سلطنتی می تواند سلطنت را به بقیه برادران تنی و ناتنی بسپارد اما حتی جوانترین آنان اکنون حدود ۶۰ ساله است. هیچ یک از آنان نه وقت و نه حتی انرژی آن را دارد تا با مشکلاتی چون بی سوادی، بیکاری، فساد اداری، مشکلات اقتصادی و جامعه جوان و بی حوصله مواجه شود. به این ها باید مشکلات خارجی مثل ناآرامی خاورمیانه، بلندپروازی های هسته ای ایران و اتحاد دشوار با ایالات متحده را نیز افزود.
الیوت هاوس معتقد است: سه ستون ثبات عربستان سعودی دارد که ترک برداشته است؛ ذخایر عظیم نفتی در حال کاهش است. گروه های وهابی حامی آل سعود دچار چنددستگی شده اند و حالا خانواده سلطنتی در بحران نسل جانشین قدرت است. تا به حال روال سنتی این گونه بود که ولیعهدی به ترتیب سن از برادر ارشد به برادر جوان تر منتقل می شد. طبیعتا هر کدام از برادران که به قدرت می رسید پسرانش پست های کلیدی را می گرفتند اما پادشاه همواره می دانست که تاج نه به پسران، بلکه به برادران جوانترش خواهد رسید. تفاوت این نظام با دیگر پادشاهی های جهان این است که شاهزادگانش اغلب چندبار ازدواج می کنند و هر کدام ده ها پسر دارند، و شمار شاهزادگان سعودی اکنون حدود ۷۰۰۰ نفر است.
واشنگتن پست نوشت با در نظر گرفتن بی میلی خانواده سلطنتی سعودی به ریسک، ادامه وضعیت فعلی محتمل ترین گزینه پیش روی خانواده سلطنتی است. اما آنچه که برای آنان امن و بی خطر است، برای رژیم خطرناک است.
این روزنامه آمریکایی در پایان می نویسد: هواپیمای لوکس خاندان سعودی مشکلات فنی دارد اگرچه همچنان با هدایت چندین خلبان پرواز می کند. هواپیما در عین حال اوج نمی گیرد و کم کم سوختش دارد تمام می شود. بخش فرست کلاس هواپیما یکسره در اختیار مسافرانی است که شاهزاده اند و شهروندان خسته سعودی در بخش اکونومی به سر می برند. در میان آنان بنیادگرایان به چشم می خورند که می خواهند اوضاع عوض شود. همچنین تروریست هایی که هدفشان ربودن هواپیما و بردنش به جایی نامعلوم است. جایی در هواپیما شاید یک گروه پرواز جدید نشسته باشد که می تواند هواپیما را به سلامت هدایت کند اما شانس زیادی برای گرفتن کنترل ندارند. پس هواپیما با همین وضع در آسمان می ماند تا یا ربوده شود و یا سقوط کند.

برچسب ها:
اوباما عليه ايران نتانياهو همراهي هيچ كس
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان