پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان

به گزارش خبرنگار خانه خشتی ، حسن حسینی صبح امروز ۲۱ مهر ماه در مراسم رونمایی از تمبر ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان اظهار کرد: یکی از اقدامات میراث فرهنگی حفظ و احیاء میراث ماندگار گذشتگان است که این کار به گونه های مختلف ثبت میراث ملموس و ناملموس صورت می گیرد.

وی با اشاره به لزوم انجام چنین اقدامی، تصریح کرد: در دنیای امروز که مدرنیته همه چیز را می پوشاند و برخی از فرهنگها و تمدنها حس برتری طلبی دارند باید سنتهای دیرینه و خرده فرهنگهای خود که میراث ماندگار گذشتگان می باشد را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از آیین هایی که در شمال استان ثبت شد جوش زنی بود که از آیین های قدیمی شیوه های عزاداری در ایام ماه محرم و صفر است.

حسینی عنوان کرد: این پرونده به صورت مشترک بین شهرستانهای شمالی استان ثبت شده از جمله در رفسنجان که روستای هرمزآباد بدلیل سابقه ای که این آیین و سنت دارد شناسایی و مستندسازی شده و به پرونده ثبت ملی جوش زنی ملحق شده است که در سالروز ثبت ملی این آیین که افتخاری برای شهرستان و استان است تمبر یادبود آن نیز رونمایی می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان در سال جاری می باشد که رونمایی شده است. ظرف یکسال اخیر محصول پسته و آیین ها مرتبط با محصول پسته به طور اختصاصی به نام رفسنجان ثبت ملی شد و تمبر آن نیز رونمایی گردید و این دومین تمبر یادبودی است که به طور اختصاصی در حوزه میراث فرهنگی رونمایی می شود.

خروج از نسخه موبایل