رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت:

تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان

  • شناسه خبر: 108927
تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان در سال جاری می باشد که رونمایی شده است.

خانه » آخرین اخبار » تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان

به گزارش خبرنگار خانه خشتی ، حسن حسینی صبح امروز ۲۱ مهر ماه در مراسم رونمایی از تمبر ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان اظهار کرد: یکی از اقدامات میراث فرهنگی حفظ و احیاء میراث ماندگار گذشتگان است که این کار به گونه های مختلف ثبت میراث ملموس و ناملموس صورت می گیرد.

وی با اشاره به لزوم انجام چنین اقدامی، تصریح کرد: در دنیای امروز که مدرنیته همه چیز را می پوشاند و برخی از فرهنگها و تمدنها حس برتری طلبی دارند باید سنتهای دیرینه و خرده فرهنگهای خود که میراث ماندگار گذشتگان می باشد را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از آیین هایی که در شمال استان ثبت شد جوش زنی بود که از آیین های قدیمی شیوه های عزاداری در ایام ماه محرم و صفر است.

حسینی عنوان کرد: این پرونده به صورت مشترک بین شهرستانهای شمالی استان ثبت شده از جمله در رفسنجان که روستای هرمزآباد بدلیل سابقه ای که این آیین و سنت دارد شناسایی و مستندسازی شده و به پرونده ثبت ملی جوش زنی ملحق شده است که در سالروز ثبت ملی این آیین که افتخاری برای شهرستان و استان است تمبر یادبود آن نیز رونمایی می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: تمبر آیین جوش زنی هرمزآباد دومین تمبر اختصاصی حوزه میراث فرهنگی رفسنجان در سال جاری می باشد که رونمایی شده است. ظرف یکسال اخیر محصول پسته و آیین ها مرتبط با محصول پسته به طور اختصاصی به نام رفسنجان ثبت ملی شد و تمبر آن نیز رونمایی گردید و این دومین تمبر یادبودی است که به طور اختصاصی در حوزه میراث فرهنگی رونمایی می شود.

برچسب ها:
خانه خشتی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • یوسفی

    سلام اولین جاهایی که جوش میزدن و خیلی خوب جوش میزنن شاهرخ ابادی ها بودن و هستن اما هرمز ابادیها فیلم های ما نشان دادن و ثبت دادن حالا خیرش رو ببینن و خوب یادی بکنیم از نوحه خون این سبک از شاهرخ اباد مرحوم حاج علی یوسفی خدایش رحمت کند با تشکر

    مهدی

    اولا این مراسم جوش زنی اون موقعی که اصلا نامی واثری از هرمز اباد رو این کره خاکی نبوده بنام منطقه نوق بوده حالا اینا رفتن بنام خودشون ثبت کردن
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان