پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

تجهیز تنها ۱۲٫۵ درصد از ۸۰ هزار هکتار باغات پسته رفسنجان به سیستم آبیاری نوین

به گزارش خانه خشتی، حمید ملانوری در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره ملی هیدروپونیک و کشت های گلخانه ای در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی نیازمند حرکتهای نو و جدید هستیم اظهار داشت :رفسنجان در طول سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاهش به کشاورزی تولید پسته بوده است ایجاد ۸۰ هزار هکتار باغ پسته و وجود درختان با قدمت ۵۰۰ ساله رفسنجان را به مهد پسته رفسنجان تبدیل کرده است .
وی به وجود پژوهشکده ها و کشاورزان نمونه در رفسنجان و مسئله ارزآوری پسته اشاره کرد و گفت :نگاه ما به محصول کشاورزی و پسته در این شهرستان باعث شد که اقتصاد ما دچار چالش شود .
فرماندار تصریح کرد :ما امروز بحرانی ترین دشت ابی را در رفسنجان داریم کاهش سطح زیرزمینی باعث کاهش تولید و کاهش اشتغالزایی شده است .


ملانوری با بیان اینکه محصول پسته ما ۵۰۰ کیلو در هکتار می باشد اذعان داشت :با این میزان تولید با مجموعه سرمایه گذاری که صورت گرفته است شرایط را برای ما دچار چالش و بحران کرده است و کلیه فعالیت های سیاسی و فرهنگی ما متاثر از فعالیتهای کشاورزی می باشد .
وی افزود : بخش عظیم همه مجموعه دانشگاهی ما و پژو هشکده ها  و مراکز درمانی و فرهنگی ما زیرساختها و جاده ها متاثر از تولید محصول پسته بوده است.
فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه با کاهش محصول پسته و بحران اب در این حوزه حتی خیرین ما امروز در امرار معاش دچار مشکل هستند گفت :باید همه دانشگاهیان و مجموعه های علمی و موسسات تحقیقی به کمک بیایند و ارتباط جدی تری با بخش کشاورزی به وجود بیاورند .


ملانوری با بیان اینکه که نگاه سنتی ما به کشاورزی نمی تواند مشکلات را حل نماید تصریح کرد :برای برون رفت از مشکلات باید نگاه جدی تر به مراکز علمی داشته باشیم ، از ۸۰ هزار هکتار باغات ۱۲٫۵ درصد به سیستم ابیاری نوین مجهز شده اند لذا باید شیوه های جدید تکنولوژی به کمک بیاید و دیدگاه های سنتی به دیدگاه های علمی تبدیل شود .
وی به بحران اب اشاره کرد و گفت :باید تلاش شود ورودی و خروجی اب را با استفاده از روشهای جدید یکسان کنیم .
فرماندار صنعت کشت های گلخانه ای را یک ضرورت و اصل مهم دانست و گفت : در بحث دولتی با ارائه تسهیلات به این مهم کمک خواهد شد .
وی افزود :مشاغل خانگی تامین کننده معاش چند خانوار می باشد لذا باید به این سمت و سو حرکت کنیم .
وی از برگزاری همایش تدبیر تللاش و توسعه خبر داد و گفت :امیدواریم در این همایش از دانش متخصصین و دانشمندان استفاده کنیم و راه های جدیدی برای توسعه شهر پیدا کنیم .

خروج از نسخه موبایل