پرداخت مالیات در رفسنجان ۳۵ درصد رشد داشت

  • شناسه خبر: 103436
پرداخت مالیات در رفسنجان ۳۵ درصد رشد داشت

مردم رفسنجان با پرداخت مالیات در سه ماهه اول رشد ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برای اخذ مالیات ثبت کردند.

خانه » اجتماعی » پرداخت مالیات در رفسنجان ۳۵ درصد رشد داشت

به گزارش خانه خشتی، در تقویم رسمی کشور شانزدهم تا بیست و سوم تیرماه، هفته مالیات نام گرفته است مالیات دریافت قسمتی از دارایی افراد توانمند از نظر اقتصادی و توزیع این دارایی به افراد ناتوان است.

به همین مناسبت با سید محمد اختر مدیر امور مالیاتی شهرستان رفسنجان گفتگویی انجام شده تا شفافیت موضوع مالیاتهای اخذ شده برای مردم به وضوح نمایان شود.

سیدمحمد اختر معاون مدیرکل و مدیر امور مالیاتی رفسنجان، از دی ماه سال ۹۰ در این اداره مشغول به کار بوده و در خدمت مردم این شهر می باشد.

وی می گوید: درآمد مالیاتی این شهرستان در سال گذشته مبلغ سه هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۱ درصدکاهش داشته است.

وی تصریح کرد:  همچنین تعداد اوراق قطعی مالیات صادره سال مالیاتی ۱۳۹۴ در حدود ۱۰ هزار فقره بوده که این رقم کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۳  را نشان می دهد.

اختر ادامه می دهد: اما طی سه ماهه اول امسال وصولی مالیات این شهرستان رقمی بالغ بر ۷۶۰ میلیارد ریال را نشان می دهد که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۵درصد را به ثبت رسانده است. همچنین تعداد اوراق قطعی صادره در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل رشدی بیش از ۲۵ درصد داشته است.

وی خاطرنشان می کند:  که اداره امور مالیاتی رفسنجان متشکل از ۴ اداره می باشد که چیزی در حدود ۱۱۰ نفر کارمند در این ادارات مشغول به خدمت رسانی می باشند.

اختر ادامه می دهد : که این اداره طی سال قبل بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال به شهرداری­ها و دهیاری­های رفسنجان پرداخت نموده است.

آقای اختر در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت مالیات در روند توسعه منطقه نقش مؤثری دارد و دولت چگونه می تواند از این طریق به اهداف توسعه ای دست یابد؟ می گوید: بله، مالیات به عنوان برداشتی حساب شده و متکی بر برنامه از درآمد و ثروت ملی برای ایجاد تعادل موردنظر در سطح کلان اقتصادی، اهمیت می یابد به گونه ای که بتواند شرایط مناسب جهت رشد و توسعه اقتصادی هماهنگ را ایجاد نماید.

وی با اشاره به اینکه  بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی دارای نقش مؤثری در روند توسعه کشور است بیان می کند: مالیات به عنوان یکی از ابزارهای هدایت غیرمستقیم دولت از طریق تأثیر بر فعالیت های بنگاه های اقتصادی می تواند در سیاستگذاری های توسعه صنعتی نقش کلیدی ایفا کند. دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می تواند بر چگونگی دستیابی به هدف های توسعه ای تأثیر گذارد.مالیات قسمتی ازدرآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای اهداف و سیاست‌های مالی و در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور وصول می‌شود.         

وی در زمینه اینکه بخش هایی از پرداخت مالیات معافند می افزاید: اساساٌ یکی از اهداف اعطای معافیت­های مالیاتی درهرکشوراین است که این موضوع به عنوان یک ابزارتشویقی برای جهت دادن به سرمایه گذاری­هامورداستفاده قرارمی­گیرند. دولت­هابا استفاده ازمعافیت مالیاتی سعی میکنند نقدینگی جامعه را به سمت طرح­های عام المنفعه وکم بازده سوق دهند.

وی اظهار می کند: کشورها با لحاظ ضرورت برخی حمایت‌های خاص، گروه‌ها یا مناطق یا فعالیت­هایی را از پرداخت مالیات معاف می‌کنند. به عنوان نمونه در هر کشور، سطحی از درآمد معاف از مالیات است زیرا لازم است از اقشاری که درآمدهای پایینی دارند

همچنین معاون اداره کل امور مالیاتی کرمان ادامه می دهد: ۳ دسته فعالیت، از معافیت برخوردارند:۱-  فعالیت اقتصادی دربخش کشاورزی وصنایع دستی یا محصولات صادراتی ۲ – سرمایه‌گذاری در مناطق محروم یامناطق آزادتجاری و صنعتی یا پارکهای علم و فناوری۳ فعالیت انتشاراتی –  مطبوعاتی، حق اختراع و همچنین موقوفات و مؤسسات خیریه و اماکن متبرکه.

اخترتوضیح می دهد : وقتی جامعه حس کند که مالیات به صورت عادلانه وصول می‌شود، همراهی آن بانظاممالیاتی کشور افزایش پیدا می‌کند، چیزی که تحت عنوان اِکراه و بار مالیاتی از آن یاد می‌کنیم، به دلیل این است که گاهی مردم حس می‌کنند مالیات عادلانه دریافت نمی‌شود و البته درست هزینه نمی‌شود.

اگر مردم بفهمند و حس کنند که مالیات بین آنها و دیگران که شرایط مشابه دارند، عادلانه وصول می‌شود و دولت در انجام هزینه‌هایش به صورت کارآمد عمل می‌کند، در چنین فضایی تمایل مردم برای فرار از مالیات به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند و درجه تمکین نسبت به مالیات قطعاً افزایش پیدا می‌کند.

سید محمد اختر می گوید:  فرهنگ سازی مالیات از کل فرهنگ اجتماع جدانیست. وقتی میگوییم فرهنگ مالیاتی، یعنی مجموعه رفتارها و مناسبات بین مودیان مالیاتی یا دستگاه مالیاتی کشور و نهایتا نظام مالیاتی با آحاد جامعه.  فرهنگ سازی درعرصه مالیات فقط به مردم مربوط نمی شود، بلکه دولت هم در این زمینه وظایفی دارد که باید به آنها توجه کند، چون دولت هم مالیات میگیرد وهم آنرا هزینه می کند. بنابراین باید مردم درباره نحوه دریافت مالیات و عادلانه بودن و متوازن بودن آن و همچنین عدالت در هزینه کردن آن، اطاعات و شناخت شفافی داشته باشند.

*ایا مالیات در اداره امور کشور می تواند راهگشا باشد؟

اختر در پاسخ به این سوال می گوید: بله اگر دولت بخواهد امور خود را در اداره کشور به خوبی پیش ببرد باید هرچه بشتر، از اقتصاد متکی به درآمد نفت بریده و به سوی اقتصاد پاک حرکت کند که پاک ترین آن اقتصاد مالیاتی است.  رشد بخش های مختلف صنعت و تجارت در گرو این نوع نگاه است و باید اقرار کرد که فروختن نفت خام و صرف آن در کشور راه به جایی نخواهد برد، یکی از این درآمدهای پایدار که در بیشتر جوامع و دولت‌ها در تأمین بودجه و هزینه های عمومی بسیار موثر است، مالیات است. که به درآمد پاک معروف می باشد

وی پاک ترین اقتصاد را اقتصاد مالیات عنوان می کند و ادامه می دهد: مالیات علاوه بر تامین درآمد دولت، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای سیاستگذاری مالی برای کنترل و توزیع عادلانه درآمد در جامعه است. این چنین است که در ایران که صاحب یک اقتصاد رانتی نفتی است و این رانت همیشه در معرض تهدید و تحریم است  گسترش دریافت مالیات و افزایش سهم مالیات در درآمدهای دولت اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

برچسب ها:
خانه خشتی رفسنجان مالیات در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان