سیزده بدر رسم مشترک همه ی ایرانیان

  • شناسه خبر: 16548
سیزده بدر رسم مشترک همه ی ایرانیان

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود. به گزارش خبر نگار “خانه خشتی” ، ایرانیان با آغاز بهار و ورود به سال جدید چند روزی را به دید و بازدید ، تبریک سال نو […]

خانه » آخرین اخبار » سیزده بدر رسم مشترک همه ی ایرانیان

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود.
به گزارش خبر نگار “خانه خشتی” ، ایرانیان با آغاز بهار و ورود به سال جدید چند روزی را به دید و بازدید ، تبریک سال نو ، گردش و تفریح پرداخته و برای تکمیل شادی خود برنامه ی سیزده بدر را اجرا میکنند.
به دامن صحرا و طبیعت رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال شاد بودن و گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ‌ها و برآورده شدن آرزوها، از رسوم این روز است.  دور انداختن سبزه ها هم به این دلیل است که ایرانیان باستان عقیده داشتند بدی ها و مریضی ها در این سبزه جمع شده و با به آب دادن یا به دور انداختن آن این پلیدیها و مریضی ها را از خود دور می کردند . در این روز همه خانواده ها به گردشگاههای خارج از شهر می روند و به گردش در گلزارهای زیبا ، باغ ها ، کوهها ، دشتها و بیابانها می پردازند یکی از ابعاد تعلیمی قرآن، تاکید بر بعد تربیتی آن است و از مخاطبان خود و به خصوص مسلمانان می خواهد از محیط محدود اطراف زندگی خویش، خارج شده و به سیر و سیاحت جهان پهناور بپردازند، در اعمال و رفتار اقوام دیگر و پایان کار آنها بیندیشند و از این رهگذر اندوخته پر ارزشی از آگاهی و عبرت برای خود و البته آیندگان فراهم سازند حال ببینیم رفسنجانیها سیزده فروردین را به کجاها رفته و علاوه بر تکمیل شادی خود پی بوجود چه چیزهایی میبرند .
(اودرج ) :
دهکده ی تاریخی و گردشگری اودرج که در ۳۰ کیلومتری شهرستان واقع شده و دارای جاذبه های زیادی است ، این روستای با صفا مملو از درختان میوه و سرسبز است ، وجود تک درخت ۱۵۰۰ ساله پسته ی دنیا در اینجاست . همچنین مسجد اوایل اسلام که ستونهایش از سنگهای مقاوم آنزمان ساخته شده و تا کنون هیچ تغییرو فرسایشی در این مکان باگذشت سالهای طولانی براثر باد و باران بوجود نیامده .
قبرستان تاریخی اوایل اسلام نیزدر این روستا یکی از معدود قبرستانهاییست که اولین شیعه های ایرانی (۱۲۰۰ سال قبل ) در آن آرمیده اند.
( داوران ) :
در کنار این روستا روستای زیبای داوران نگین سبز رفسنجان ، دارای قناتی پر آب است که آب آن شیرین است ، درختان میوه ی انجیر ، هلو ، به ، زردآلو وانار فراوان وجود دارد وصیفی جات و سبزیجات نیز در این منطقه ی خوش آب و هوا و معتدلی کشت میشود ، اطراف این روستا کوههای سنگی است که بالا رفتن از این کوهها شادی مضاعفی به افراد در این روز میبخشد.

( راویز ) :
روستای دیگری بنام راویز در نزدیکی بخش کشکوییه هست که سرسبز و دارای تپه های قشنگ و آرم حضرت داود (ع ) بر روی کوهها و قلعه ها و بر روی تکه های کوزه های زمانهای قدیم است که اخیرا کشف شده اند.

( خنامان ):
روستای سرسبز خنامان در ۵۰ کیلو متری رفسنجان در محور رفسنجان – کرمان است که دارای تعداد زیادی درخت پسته ۴۰۰ ساله است .
و چند روستای دنباله دار :
به قسمتی از جنوب غرب رفسنحان برویم که منطقه ای سر سبز با خنکای نسیم ، با رودخانه ای حاوی ماهیان زیبای قناتی که طول این رودخانه ۲۰ کیلومتر و روستاهای بسیار زیبا و با طراوت علی آباد راگه ، سیدی ، آلاچیق ورود خانه ی شاه زاده عباس در این مسیراین رودخانه حال و هوای خاصی به انسان دست میدهد این مناطقیکه وصف کوتاهی از آنها شد شلوغ ترین مکانهای گردشگری در روز سیزده فروردین ماه است که یک روز بیاد ماندنی برای رفسنجانیها خصوصا افرادیست که زندگی شهری دارند و استفاده از موهبتهای الهی پیرامونشان در این روز نصیبشان میشود./
تنظیم : رضایی

برچسب ها:
13 ایران رفسنجان سبزه سیزده بدر سیزده بدر رسم مشترک همه ی ایرانیان کوهستان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان