صالحی:به بهبود روابط ایران و مصر خوشبینم/جنگ تمام‌عیار در سوریه

  • شناسه خبر: 11424
صالحی:به بهبود روابط ایران و مصر خوشبینم/جنگ تمام‌عیار در سوریه

خانه خشتی:علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نسبت به بهبود روابط ایران و مصر ابراز خوش بینی کرد و گفت: بسیاری از مسئولان وزارت خارجه مصر از دوستان ما هستند و قبلا ما با آنها تعامل داشته ایم و در مجامع بین المللی آنها را می شناختیم. خانه خشتی به نقل از فارس، علی اکبر […]

خانه » آخرین اخبار » صالحی:به بهبود روابط ایران و مصر خوشبینم/جنگ تمام‌عیار در سوریه

خانه خشتی:علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نسبت به بهبود روابط ایران و مصر ابراز خوش بینی کرد و گفت: بسیاری از مسئولان وزارت خارجه مصر از دوستان ما هستند و قبلا ما با آنها تعامل داشته ایم و در مجامع بین المللی آنها را می شناختیم.

خانه خشتی به نقل از فارس،
علی اکبر صالحی یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم درباره از سرگیری مناسبات ایران و مصر گفت: طرفین باید در زمینه ارتقا و تعمیق روابط میان دو کشور و در راستای منافع ملت های مصر و ایران گام بردارند

مواضع مرسی و وجود اختلاف دیدگاه امری طبیعی است

صالحی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر منفی بودن مواضع محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست تهران گفت: تفاوت در دیدگاهها امری طبیعی است. رئیس جمهور مصر از منبر جنبش عدم تعهد مواضعش را بیان کرد و کشورهای عضو حق دارند از این منبر دیدگاهشان را بیان و از آن دفاع کنند.

وی گفت: برگزاری نشست در تهران به منزله آن نیست که شرکت کنندگان لزوما باید در چارچوب مواضع ما دیدگاه هایشان را بیان کنند. بنابراین همانگونه که ایران مواضع خودش را اعلام کرده است، مصر نیز در بیان دیدگاه ها و مواضعش کاملا آزاد است.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر نارضایتی ایران از مواضع محمد مرسی درباره سوریه افزود: جنبش عدم تعهد از ۱۲۰ کشور تشکیل شده است و در صورت برگزاری نشست آن در هر کشوری، میزبان حق ندارد اعضا را در زمینه مواضعشان دچار محدودیت کند.

وی گفت: علاوه بر این در ایران آزادی بیان و دیدگاه ها وجود دارد و ما یک کشور دموکراتیک و آزاد هستیم که در رسانه های داخلی دیدگاه های متفاوت مطرح و پوشش داده می شود.

صالحی تصریح کرد: درحالی که تفاوت مواضع و اختلاف نظرهای داخلی در رسانه های کشور به راحتی منعکس می شود چگونه ممکن خواهد بود که ما توانایی پذیرش دیدگاه های متفاوت کشورهای دیگر را نداشته باشیم؟ این ادعاها کاملا واهی است.

وی تاکید کرد که کشورهای عضو جنبش باید با هدف نزدیک شدن دیدگاه ها، با یکدیگر به گفت‌وگو و رایزنی ادامه دهند.

سفر مرسی به تهران، حامل پیامی مهم بود

صالحی در ادامه به دیدار دو جانبه محمد مرسی رئیس جمهور مصر با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان و احتمال بهبود سطح روابط میان دو کشور گفت: سفر مرسی به ایران به تنهایی حامل یک پیام مهم بود.

وی اظهار داشت: پس از گذشت بیش از سه دهه از قطع دیدار مسئولان رده بالای ایران و مصر از کشور مقابل، این دیدار را می توان یک فتح الباب ارزیابی کرد.

صالحی افزود: گمان می کنم دیدار محمد مرسی از ایران چهارمین سفر خارجی وی به عنوان رئیس جمهور مصر به خارج از آن کشور باشد. این نشان دهنده اهمیت ایران برای سیاست مداران مصری به ویژه شخص آقای مرسی است.

دیدار صمیمانه احمدی نژاد و مرسی

وی دیدار محمد مرسی با احمدی نژاد را بسیار دوستانه و صمیمی ارزیابی کرد و گفت: طرفین درباره مسائل مختلف دیدگاه هایشان را به طور صریح اعلام کردند و دریافتند که نقاط اشتراک طرفین با یکدیگر بسیار بیشتر از اختلافاتشان است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بی تردید با دیدارها و تماس های بیشتر میان طرفین تلاش خواهد شد تا حتی اختلافات محتمل میان دو کشور در زمینه های مختلف برطرف شود.

ایران خواستار آتش بس در سوریه است

وی در ادامه تصریح کرد: ما خواهان برقراری آتش بس میان دو طرف در سوریه برای جلوگیری از خونریزی ها و فراهم شدن امکان ارسال کمک های بشردوستانه به مردم و کاهش مشکلات آنها هستیم.

صالحی با تاکید براینکه باید با مخالفان تماس داشت افزود : در چارچوب تلاش ها برای حل مسائل سوریه عراق نیز طرحی پیشنهاد کرده که شامل تشکیل گروه تماس است .

وی با اشاره به شباهت پیشنهاد مصر و عراق تاکید کرد : مهم این است که گروه تماس چگونه تشکیل شود و چه کشورهائی در آن حضور داشته باشند .

صالحی با بیان موافقت جمهوری اسلامی ایران با طرح محمد مرسی در باره تشکیل گروهی متشکل از ایران ، ترکیه ، مصر و عربستان برای رایزنی در باره حل بحران سوریه افزود : آقای محمود احمدی نژاد به رئیس جمهوری مصر پیشنهاد کرد که دو کشور دیگر از جمله عراق به گروه تماس اضافه شوند؛ زیرا عراق یکی از کشورهای همسایه و مهم است و ما منتظر جواب آقای مرسی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری کشورمان هستیم .

وزیر خارجه ایران گفت : سوریه عضو مهم جنبش عدم تعهد است ؛ لذا این جنبش در خصوص حل بحران آن کشور تلاش دارد و پیشنهادهائی را مطرح می کند .

صالحی با تاکید بر ادامه تلاش های ایران در باره سوریه یادآور شد : ما طرح های طرف های مختلف از جمله اتحادیه عرب ، کوفی عنان و نشست ژنو برای حل بحران سوریه دریافت و با آماده کردن طرحی شامل ۱۴ بند تلاش کردیم که نقاط مشترک همه طرح های در آن گنجانده شده باشد .

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به موضع اعضای جنبش غیرمتعهدها در قبال تحریم علیه ایران گفت : بیانیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران شامل موضوع تحریم ها بود و مشارکت کنندگان در اجلاس تحریم یکجانبه ایران را رد کردند .

وی تصریح کرد : اگر بیانیه اجلاس تهران را با دیگر بیانیه ها مقایسه کنید ، به عمق این بیانیه پی می برید زیرا مسائل زیادی در این بیانیه ذکر شده است این بیانیه یکی از بیانیه های استثنائی است.

تقدیر از حضور گسترده کشورها در نشست تهران

وزیر امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، درباره حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه وزیر امور خارجه بحرین در نشست تهران و شائبه عدم طرح مسئله بحرین به دلیل حضور شخصیت بحرینی گفت: همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در این نشست شرکت کردند. وزیر امور خارجه بحرین نیز به عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو این جنبش در نشست تهران حضور یافت.

وی افزود: حضور شیخ خالد آل خلیفه در نشست تهران با دیدگاه ایران در زمینه مسئله بحرین کاملا متفاوت است و این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند.

صالحی تصریح کرد: ما از همه کشورهایی که در نشست تهران به طور گسترده و در سطح خوب شرکت کردند تشکر می کنیم و این نشان دهنده لبیک آنها به دعوت ایران است.

وی افزود: برگزاری این نشست با اختلاف دیدگاه با کشورهای مختلف دو موضوع کاملا جدا از همدیگر هستند و ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد به دو عنوان کشور مستقل جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد در سطح بین الملل عمل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما باید به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد باید همه کشورهای عضو را دربربگیریم.

دیدار صالحی با شاه بحرین در عربستان

صالحی با اشاره به نشست سران کشورهای مسلمان در ماه مبارک رمضان در مکه مکرمه گفت: در نشست مکه، پادشاه بحرین (حمد بن عیسی آل خلیفه) درخواست گفت‌وگو با مسئولان ایرانی را مطرح کرد که این امر انجام شد و به عنوان وزیر خارجه ایران با وی دیدار کردیم.

وی افزود: در این دیدار، مسائل به طور کاملا شفاف و صریح مطرح شد و پیرو دیدار مزبور با وزیر امور خارجه آن کشور نیز دیدار کردیم و پادشاه بحرین در همان دیدار اعلام کرد که وزیر امور خارجه بحرین در نشست تهران حضور خواهد یافت و قبل از آن نیز سفیر بحرین به ایران بازگشت.

مواضع ایران در باره بحرین شفاف است

وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: ما مواضعمان را درباره بحرین بارها به طور شفاف اعلام کرده ایم. ما علاقه مند به برقراری ثبات و امنیت در بحرین هستیم و حاکمیت ملی این کشور را به رسمیت می شناسیم و روابط دیپلماتیکمان پابرجاست.

صالحی گفت: البته مشکلاتی در حال حاضر در بحرین وجود دارد. ما در بحرین نیز مانند سوریه از نظام خواسته ایم به خواسته های مشروع مردم پاسخ بدهد.

آمادگی ایران برای کمک به خروج بحرین از بحران

وی در ادامه افزود: ما به مقامات بحرینی اعلام کرده ایم آماده ایم تا به این کشور برای خروج از بحران کمک کنیم.

صالحی اظهار داشت: ما قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداریم. به پادشاه بحرین گفتیم که حتی در گزارش شریف بسیونی که از سوی شخص وی به عنوان رئیس کمیته حقیقت یاب تعیین شد، آمده است که ایران هیچ دخالتی در امور داخلی بحرین انجام نداده است.

وی گفت: حتی سفیر آمریکا در بحرین نیز این حقیقت را به صراحت اعلام و دخالت ایران در امور منامه را رد کرده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در پی برقراری صلح، دوستی، ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس هستیم و این امر را به نفع همگان می دانیم. البته خواهان حل و فصل و پایان بحران بحرین هستیم و بر این باوریم که ادامه آن به بغرنج تر شدن اوضاع خواهد انجامید.

طرح منطقه پرواز ممنوع،دخالت درسوریه ومردود است

صالحی درباره رکود اخیر روابط ایران و ترکیه به علت اختلاف نظر بر سر بحران سوریه و مطرح شدن ایجاد منطقه پرواز ممنوع در بخشی از خاک آن کشور و موضع ایران در صورت دخالت نظامی خارجی در سوریه گفت: موضوع منطقه پرواز ممنوع کاملا مردود است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اخیر با این امر مخالفت کرد و این کار به منزله دخالت در حاکمیت ملی یک کشور است و دولت سوریه آن را کاملا رد کرده است.

اذعان غرب به انتقال سلاح از خارج به سوریه

صالحی گفت: زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی این موضوع را به طور روشن و با حکمت حل کند. امروزه همگان می دانند که سلاح از خارج سوریه به آن کشور منتقل می شود و حتی دستگاههای اطلاعاتی غربی نیز به این واقعیت اعتراف کرده اند.

ورود گروه های مسلح غیر سوری به این کشور

وی در ادامه با اشاره به ورود گروههای تندرو به سوریه، با خودداری از ذکر نام گروه خاصی تاکید کرد: همگان از ورود این افراد و گروههای غیر سوری به این کشور آگاه هستند.

بحران ساختگی در سوریه

صالحی افزود: واقعیت آن است که مسأله سوریه به یک بحران ساختگی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حتی اگر فرض کنیم که در اوایل یک حرکت مردمی در سوریه وجود داشت و خواسته هایی را مطرح کرد و دولت آن کشور آمادگی خود را برای پاسخگویی به آنها اعلام کرد و حتی در این راستا اقداماتی را انجام داد، اما باید توجه کرد که به دولت فرصت ادامه تلاش برای حل مطالبات مردم داده نشد.

جنگ علنی و تمام عیار با سوریه در جریان است

وزیر امور خارجه گفت: از سوی دیگر مشاهده می کنیم که پس از آن سلاح های مختلف اعم از توپ، تانک و ضدهوایی در اختیار مخالفان قرار داده شده است و بحران را به صورت یک جنگ تمام عیار در آورده اند. آنچه در سوریه مشاهده می شود یک جنگ علنی است.

صالحی تصریح کرد: حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان یکی از کشورها فرمودند کدام کشور به مخالفان مسلح برای مطالبه خواسته های هرچند برحق اجازه فعالیت نظامی می دهد؟ باید برای دستیابی به این هدف از شیوه های دیگر بهره جست.

ضرورت جلوگیری از ارسال سلاح و افراد غیر سوری

وی تأکید کرد: در ابتدا باید از ارسال سلاح و افراد غیر سوری به این کشور جلوگیری شود و عادلانه و خیرخواهانه با یکدیگر در راستای حل بحران سوریه گام برداریم.

صالحی افزود: آثار بحران سوریه و تجزیه احتمالی یا جنگ مذهبی این کشور، بر کشورهای منطقه بسیار شدید خواهد بود.

رایزنی مستمر ایران با ترکیه درباره سوریه

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما در زمینه بحران سوریه به طور مستمر با مسئولان ترکیه تعامل و رایزنی داریم و امیدواریم که بتوانیم این موضوع را به گونه ای حل کنیم که منافع مردم سوریه و حاکمیت ملی این کشور حفظ شود و براساس اصل عدم دخالت در امور کشورهای مستقل اقدام کنیم.

ضرورت تشویق مخالفان سوریه به مذاکرات بدون پیش شرط

صالحی افزود: مسئولان ترکیه با مخالفان سوری در ارتباط هستند. البته ما نیز با برخی از مخالفان دولت دمشق در ارتباط هستیم. لازم است طرفین با کمک یکدیگر مخالفان را به مذاکره بدون پیش شرط با نظام سوریه تشویق کنیم تا مسائل خودشان را در داخل کشور حل کنند.

وی گفت: این امر باید بدون دخالت در امور داخلی این کشور یعنی تعیین ماندن یا رفتن نظام یا شخصیت های آن و غیره انجام گیرد. زیرا در صورتی که چنین دخالت هایی صورت بگیرد، این امر یک پیشینه نادرستی در زمینه روابط بین المللی خواهد بود.

صالحی افزود: در صورت وقوع چنین مساله ای، رویه نادرستی به وجود خواهد آمد به طوری که هرگاه بخواهند دولت یا نظام کشوری را ساقط کنند تعدادی مزدور و مقداری سلاح به آن کشور ارسال و آن را سرنگون می کنند.

موفقیت نشست تهران،غلبه ایران بر آمریکا

وی درباره موفقیت کشورمان در زمینه برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: من در این زمینه شما را به تیتر یکی از روزنامه های غربی ارجاع می دهم که در آن آمده بود در این چالش بزرگ سیاسی، ایران بر آمریکا غلبه کرد.

صالحی افزود: این نشست یک چالش سیاسی بزرگ بود. غربی ها بسیار تلاش کردند تا از برگزاری اجلاس خودداری کنند یا در صورت برگزاری، از شرکت مناسب اعضا در آن جلوگیری به عمل آورند که در این زمینه با شکست مواجه شدند.

وی گفت: تعدادی از وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست به فشارهای شدید غربی ها برای شرکت نکردن در نشست تهران اذعان می کردند.

حقانیت ایران برای جهانیان آشکار است

صالحی تأکید کرد: امروزه وضعیت جهان مانند گذشته نیست و نمی توان حقایق را با استفاده از زر، زور و تزویر پوشاند.

وزیر امور خارجه گفت: حقانیت جمهوری اسلامی ایران برای جهانیان کاملا روشن است و آزادگان جهان نمی توانند در مقابل تحریف ها و فشارهای غربی ها چشم بر حقایق ببندند و وجدانشان را زیر پا بگذارند.

ابراز شگفتی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران

وی افزود: یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست تهران در گفتگو با بنده به صراحت اعتراف کرد که قبل از آمدن به ایران وی را شستشوی مغزی داده بودند و گمان می کردم به یک کشور بی سر و سامان و ویران سفر می کنم.

صالحی گفت: این وزیر خارجه خاطرنشان کرد زمانی که به ایران آمدم با واقعیت های باور نکردنی درباره ایران و پیشرفت هایشان روبرو شدم و به همین دلیل از ایران به دلیل دیدگاه گذشته ام معذرت خواهی می کنم.

وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: این نشست از نظر کمی و کیفی نسبت به نشست های گذشته بسیار بهتر بود و همگان به این واقعیت اعتراف کرده اند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان