قدرت موقت قانون گذاری مصر باید به مرسی واگذار شود/تدوین قانون اساسی تا شب‌های قدر

  • شناسه خبر: 9835
قدرت موقت قانون گذاری مصر باید به مرسی واگذار شود/تدوین قانون اساسی تا شب‌های قدر

خانه خشتی:نماینده حزب آزادی و عدالت در پارلمان مصر ضمن تاکید بر ضرورت واگذاری موقت قدرت قانون گذاری به رئیس جمهور مصر از تدوین قانون اساسی جدید این کشور تا قبل از پایان ماه مبارک رمضان خبر داد. خانه خشتی به نقل از فارس:اسامه جادو”، نماینده حزب آزادی و عدالت در پارلمان منحل شده مصر […]

خانه » آخرین اخبار » قدرت موقت قانون گذاری مصر باید به مرسی واگذار شود/تدوین قانون اساسی تا شب‌های قدر

خانه خشتی:نماینده حزب آزادی و عدالت در پارلمان مصر ضمن تاکید بر ضرورت واگذاری موقت قدرت قانون گذاری به رئیس جمهور مصر از تدوین قانون اساسی جدید این کشور تا قبل از پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.

خانه خشتی به نقل از فارس:اسامه جادو”، نماینده حزب آزادی و عدالت در پارلمان منحل شده مصر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره درباره تحولات مصر پس از انقلاب مصر سخن گفت.

جادو با انتقاد از اینکه قدرت در مصر به طول کامل به رئیس جمهور واگذار نشده، گفت بر اساس ماده ۷۱ قانون اساسی اگر پارلمان هنوز منعقد نشده باشد یا در آستانه انعقاد باشد قدرت به طور موقت به رئیس جمهور منتخب منتقل می‌شود و رئیس جمهور از لحاظ قانونی حق دارد در زمینه قوانین تصمیم‌گیری کند.

وی خواستار خروج قدرت قانون گذاری از دست شورای نظامی و واگذاری موقت قدرت قانون گذاری به رئیس جمهور و یا به طور محدود به کمیته موسسان قانون اساسی شد.

اسامه جادو تاکید کرد که مصر جدید به دنبال برقراری روابط با همه کشورها بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به دور از هر گونه درگیری است.

نماینده پارلمان مصر همچنین از احتمال تدوین قانون اساسی مصر تا قبل از پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.

وی از جمله چالش های روبه روی انقلاب مصر مداخلات داخلی و خارجی برای توقف روند رو به جلوی انقلاب دانست و گفت ملت مصر هرگز اجازه عملی شدن نقشه های بیگانگان را نمی دهد.

**** متن کامل گفت وگو در زیر آمده است****

فارس: نظر شما درباره رابطه بین رئیس جمهور با شورای نظامی به دنبال اختلافات اخیر درباره حکم انحلال پارلمان مصر و در نهایت احترام محمد مرسی به این حکم چیست؟ مصر را در شرایط کنونی چگونه می‌بینید؟

اسامه جادو: حتی با وجود اختلاف نظرهای سیاسی موجود در کشور اوضاع کنونی مصر شاهد سرزندگی است اما این مناقشات به درگیری بین طرف‌های معادله سیاسی کشور در زمان کنونی منجر نمی‌شود. بیانیه محمد مرسی در احترام به حکم دادگاه موجب شد کسانی که منتظر شکار کردن اشتباهی از رئیس جمهور بودند سر جای خود بنشینند. محمد مرسی پس از بازگشت از تصمیم خود در بازگشایی پارلمان منحل شده نشان داد که به حکم قانون اساسی و دستگاه قضایی کشور احترام می‌گذارد و این نوعی اطمینان بخشی به تمام سطوح جامعه شهروندی مصر درباره اعتماد به رئیس جمهور کشورشان بود.

فارس:آیا شورای نظامی اختیارات کامل را به رئیس جمهور منتخب محمد مرسی واگذار کرده است؟ یا این اختیارات با مکمل قانون اساسی محدود شده است؟

اسامه جادو: قدرت به طور کامل منتقل نشده است و هنوز بخش‌هایی از قدرت در دست شورای نظامی باقی مانده است چون قوه مقننه که شورای نظامی در اختیار خود گرفته است نشان می‌دهد که قدرت به طور کامل منتقل نشده است. این در حالی است که بر اساس ماده ۷۱ قانون اساس اگر پارلمان هنوز منعقد نشده باشد یا در آستانه انعقاد باشد قدرت به طور موقت به رئیس جمهور منتخب منتقل می‌شود و رئیس جمهور از لحاظ قانونی حق دارد در زمینه قوانین تصمیم‌گیری کند.

فارس: اشتباهی که مکمل قانون اساسی در آن واقع شده چیست؟

اسامه جادو: مکمل قانون اساسی از این مساله غافل بوده است که قدرت قانون گذاری باید منتقل شود چون بر اساس نقشه راه ترسیم شده در این قانون، گمان نمی شد که رئیس جمهور بدون پارلمان منتخب و موجود روی کار بیاید و هنگامی که مکمل قانون اساسی صادر شد بسیاری از نیروها به این موضوع اعتراض کردند که شورای نظامی اختیار قوه مقننه را در اختیار داشته باشد و این نقص بزرگی است.

درست این بود که ۳۰ ژوئن گذشته قدرت از شورای نظامی به نهادهای مدنی منتخب و در راس آن رئیس جمهور واگذار شود. در اوضاع کنونی تصمیم رئیس جمهور برای بازگشایی پارلمان مورد رد قرار گرفت و ما اکنون در حد وسع خود به دنبال راه حلی برای خروج از این بحران با کم ترین میزان خسارت هستیم.

فارس: راه خروج از بحران انحلال پارلمان چیست؟

اسامه جادو:راه حل های متعددی برای برون رفت از این بحران مطرح شده است و از جمله این راه حل ها این است که کمیته موسسان مسئولیت قانون گذاری را برعهده می گیرد اما حق صدور قوانین درباره قدرت ها، حقوق و آزادی ها را ندارد به ویژه که کار تدوین قانون زیاد طول نخواهد کشید و از این بن بست خارج می شویم. اما طرح دوم که متناسب با قواعد قانونی سابق ا ست این است که بر اساس ماده ۷۱قانون اساسی پیشین قدرت قانون گذاری به طور موقت در اختیار رئیس جمهور باشد که بیش از چند هفته به طول نخواهد انجامید.

فارس:آیا وضعیت کنونی کمیته موسسان قانون اساسی دنبال می کنید کارشان به کجا رسیده است تدوین قانون اساسی چه زمانی پایان می یابد؟

اسامه جادو: اگر خدا بخواهد در شب قدر تدوین قانون اساسی جدید را جشن می گیریم و پس از آن قانون به همه پرسی مردم گذاشته می شود اگر مردم با آن موافق بودند برای برگزاری انتخابات پارلمانی برنامه ریزی می کنیم و انتخابات پارلمانی برگزار می شود.

فارس: آیا انقلاب مصر توانسته اهدافی را که به خاطر آن انقلاب شده محقق کند چالش های که انقلاب در برهه آتی با آن روبه رو است چیست؟

اسامه جادو:انقلاب مصر در مسیر خود در حرکت است و ما برخی اهداف به ویژه اهداف بزرگ را محقق کردیم و در مسیر تحقق بقیه اهداف هستیم. از جمله چالش هایی که انقلاب با آن روبه رو است مداخله نیروهای داخلی و خارجی برای توقف روند رو به جلوی انقلاب است اما ملت با قدرت و عظمت حاضر است و حافظ انقلاب خواهد بود و من کاملا خوشبینم.

فارس:آمریکا و اسرائیل دستان پنهانی در توقف روند انقلاب دارند؟آیا برنامه هایی برای مداخله در امور کشور مصر دارند؟

اسامه جادو:مداخلات وجود دارد اما نتوانسته بر کشور مصر سایه افکند و هرگز بر قدرت مصر و صلابت مصری ها تاثیر نخواهد گذاشت.

فارس: روابط بین مصر با دیگر کشورهای را چگونه می یابید؟

اسامه جادو: ما به مصر جدیدی وارد شده ایم و به دنبال گسترش روابط خارجی خود هستیم.

فارس:مصر چگونه می تواند روابط بین المللی خود را با دیگر کشورهای جهان بازگرداند؟

اسامه جادو: ما به دنبال برقراری روابط با دیگر کشورهای جهان بر اساس منافع مشترک احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر هستیم و ما نمی خواهیم مصر با هیچ کشوری درگیری داشته باشد.

فارس: چه آرزویی برای مصر در برهه آتی دارید؟

اسامه جادو:امیدوارم که ملت مصر با حفظ آرامش خود صبر پیشه کنند ما درصدد حفظ ثبات کشور هستیم تا قانون اساسی مصر که شایسته فداکاری ها و خون شهدای مصر باشد ساخته شود.

امیدواریم که در مرحله پیش رو اوضاع مصر از ثبات کافی برخوردار باشد و نهادهای قانون گذاری از جمله پارلمان تشکیل شود و روابط مصر با خارج از کشور چهره جدیدی از مصر در مرحله پیش رو به تصویر بکشد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان