مهمانپرست: طرح عنان شکست نخورده/جریاناتی به دنبال ناامنی در سوریه

  • شناسه خبر: 9727
مهمانپرست: طرح عنان شکست نخورده/جریاناتی به دنبال ناامنی در سوریه

خانه خشتی:سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه طرح کوفی عنان در مورد سوریه شکست نخورده، گفت: جریاناتی به دنبال عدم برقراری امنیت و ثبات در این کشور هستند. خانه خشتی به نقل از فارس؛ رامین‌ مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان در […]

خانه » آخرین اخبار » مهمانپرست: طرح عنان شکست نخورده/جریاناتی به دنبال ناامنی در سوریه

خانه خشتی:سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه طرح کوفی عنان در مورد سوریه شکست نخورده، گفت: جریاناتی به دنبال عدم برقراری امنیت و ثبات در این کشور هستند.

خانه خشتی به نقل از فارس؛ رامین‌ مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه و اینکه آیا موضع ایران در قبال این کشور تغییر کرده؟ با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه از ابتدا چارچوب مشخصی داشته، گفت: ما حمایت خود را از مردم سوریه و مطالبات آنها اعلام کردیم و از اقدامات اصلاحی در این کشور و گام‌هایی که دولت سوریه باید برای تحقق خواسته‌های مردم بردارد، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در درجه اول باید ثبات، امنیت و آرامش در سوریه برقرار شود و درگیری‌هایی که با حمایت و هدایت کشورهای خارجی در سوریه دنبال می‌شود، متوقف شود.

* طرح عنان مناسب‌ترین طرح برای سوریه در شرایط فعلی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی انجام اقدامات تروریستی و حمایت از این اقدامات را به نفع مردم و سایر کشورهای منطقه ندانست و گفت: طرح‌های مختلفی که ممکن است دوستان مطرح کنند برای رسیدن به نقطه مطلوبی که می‌تواند برای وضعیت داخلی سوریه مناسب باشد، طرح کلی ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوها بین دولت و آن بخشی از مردم است که مخالفت‌هایی را اعلام کرده‌اند.

وی طرح کوفی‌ عنان برای رسیدن به هدف مشخص و مورد نظر را مناسب‌ترین طرح برای شرایط فعلی تلقی کرد.

مهمان‌پرست با بیان اینکه رایزنی‌های با کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همه باید به دنبال این باشیم که ثبات و امنیت در سوریه برقرار تا زمینه گفت‌و‌گوها فراهم شود.

* مقامات یمن به خواسته‌های مردمشان پاسخ دهند

اظهارات مقامات یمن مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی این کشور و کشف شبکه جاسوسی ایران در یمن سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما موضع خود را در این زمینه اعلام کردیم، اظهار داشت: بلافاصله بعد از آن اعلام کردیم که این ادعا صحت ندارد.

به گفته وی طرح چنین ادعاهایی نمی‌تواند راه حلی برای مشکلات یمن باشد و مسئولان دولت یمن باید تلاش کنند که صدا و خواسته‌های مردم را بشنوند و زمینه‌های تحقق مطالبات را فراهم کنند.

* احقاق حقوق ایران و برطرف شدن نگرانی طرف مقابل

خبرنگار بلومبرگ ارزیابی مهمان‌پرست را از دستاورد نشست امروز استانبول بین علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون جویا شد که وی در این باره اظهار داشت: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگوها کاملاً روشن بیان شده و به اطلاع نمایندگان ۱+۵ رسیده، البته طرف مقابل پیشنهاداتی داشته است.

وی هدف از این مذاکرات را نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر و رسیدن به یک تفاهم مورد قبول دو طرف عنوان کرد و افزود: اگر این مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد که هم در یک دوره زمانی، نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود و هم حقوق ما کاملاً به رسمیت شناخته شود، بهترین شکل حل مسئله خواهد بود و امیدواریم مذاکرات به همین شکل دنبال شود.

* حق ایران از سوی طرف مقابل به رسمیت شناخته شود

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن چیزی که نمایندگان ۱+۵ نیز قبلاً به صورت شفاهی عنوان کردند، به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ما در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بوده است. امیدواریم این موضوع به طور مشخص و رسمی و به شکل کامل آن یکی از نتایج این گفت‌وگوها باشد.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که ما آمادگی‌ خود را اعلام کرده‌ایم که اقداماتی را دنبال کنیم تا همکاری‌های ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بهترین شکل خود ادامه یابد و نگرانی‌های طرف مقابل نیز برطرف شود، گفت: امیدواریم در این نشست دیدگاه‌های طرفین به هم نزدیک شود.

*اقدامات لازم درباره اتباع ایرانی در سوریه

خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید که آیا اقداماتی را برای بازگردندان شهروندان ایرانی از سوریه در دستور کار دارید؟ که وی پاسخ داد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا سوریه و شهر دمشق با ناامنی و بی‌ثباتی روبه رو شود و اقداماتی را ظرف روزهای اخیر شاهد بودیم و به همین خاطر اقدامات و تدابیر لازم توسط مقامات کشورمان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مسائل ایمنی به کسانی که به منظور انجام ماموریت در سوریه حضور دارند، گفته شد و آنهایی نیز که در شرایط فعلی لزومی به حضور‌شان نبود به کشور بازگشتند. به زائران توصیه‌های لازم داده شده و در مناطق ناامن، مرزهای زمینی و مناطقی که گروه‌های مسلح دست به اقدامات تروریستی می‌زنند برای حفاظت از جان اتباع‌مان، با سازمان حج و زیارت گفت‌وگوهایی انجام شده است.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: در حال حاضر سفر زمینی به سوریه صورت نمی‌گیرد و سفرهای هوایی نیز محدود شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از اتباع کشورمان که قصد سفر به سوریه دارند خواست که در چارچوب توصیه‌های حج و زیارت و نکاتی که وزارت خارجه اعلام می‌کند، اقدام کنند.

* مردم و ارتش سوریه توانایی دفاع از کشورشان را دارند

وی با یادآوری این نکته که البته اوضاع دمشق نسبتاً آرام‌تر شده، گفت: مسئولان دولت سوریه اوضاع را کنترل کرده و کار پاکسازی شروع شده است. به اعتقاد ما ارتش و مردم سوریه توانایی کافی برای دفاع از کشور‌شان را دارند و همه باید کمک کنند تا امنیت در سوریه کاملاً برقرار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ناامنی در سوریه می‌تواند ناامنی در سایر کشورهای منطقه را به دنبال داشته باشد، خاطرنشان کرد: کسانی که به ناامنی در سوریه کمک می‌کنند باید نگران تبعات آن در داخل کشورهایشان باشند.

سفر هیئت عالی‌رتبه اقتصادی از سوریه به ایران سؤال یکی از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود که وی در پاسخ با ذکر این نکته که همکاری‌های ایران و سوریه چارچوب خود را دارد، اظهار داشت: تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده برای اینکه روابط تجاری و اقتصادی در کنار روابط سیاسی گسترش یابد، طبق برنامه صورت می‌گیرد.

وی افزود: رفت و آمد هیئت‌های اقتصادی برای انجام پروژه‌های مختلفی که تا الان دنبال شده، روال طبیعی خود را طی می‌کند.

* مطالب منتشر شده در مورد اجاره زمین به قطری‌ها صحیح نیست

خبرنگاری به اخبار مطرح شده در خصوص واگذاری زمین در کرمان به قطر و همچنین واگذاری زمین‌های اجاره‌ای به افغانستان در چابهار اشاره کرد و صحت و سقم این اخبار را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره اظهار داشت: یکی از مواردی که در همکاری بین کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، سرمایه گذاری در بخش‌های کشاورزی است که شکل ورود سرمایه و نوع همکاری مشترک باید توسط مسئولان دو کشور بررسی شود و زمانی به توافق برسند، عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: ما از طرح‌های مختلفی که در زمینه کشاورزی و ورود سرمایه و سرمایه گذاران باشد در چارچوبی که مورد نظر مسئولان‌مان باشد، حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که این بحث جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: سرمایه در کشورهای مختلف می‌تواند در زمین‌های کشاورزی وارد شود که یکی از روش‌های آن اجاره زمین‌های کشاورزی برای تولیدات است.

مهمان‌پرست اضافه کرد: مطلبی که اخیراً منتشر شده صحیح نیست و تاکنون چنین چیزی صورت نگرفته و مطالبی که راجع به کشور قطر عنوان شده، درست نیست. اگر پیشنهادی برای کار سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توسط سرمایه گذاران کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه صورت گیرد در چارچوب نشست کارشناسی خود بررسی و چنانکه ابعاد آن مورد قبول طرف مقابل باشد، اجرایی خواهد شد.

* فرستاده ویژه رئیس جمهور به مصر هنوز مشخص نشده

به گزارش فارس، مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی امروز با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره ارسال دعوتنامه برای محمد مرسی رئیس جمهور مصر به منظور شرکت در نشست سران عدم تعهد در تهران، اظهار داشت: هنوز فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان اعزام نشده و هر وقت زمان و فردش قطعی شود اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه در گفت‌گوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان با مرسی از وی برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمد، گفت: قرار است فرستاده‌ای از طرف رئیس جمهور دعوتنامه کتبی را ببرد. هنوز این کار انجام نشده و در تدارک این سفر هستیم، انشاالله بعد از ارسال دعوتنامه منتظر خواهیم بود که شاهد حضور سران جنبش عدم تعهد و از جمله آقای مرسی در تهران باشیم.

*احتمال حضور تعداد زیادی از سران کشورها در نشست تهران

خبرنگار فارس همچنین درباره قطعی شدن تعداد سران شرکت کننده در نشست جنبش عدم تعهد در تهران سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه تعداد هیئت‌هایی که برای حضور در این نشست دعوت شده‌اند بسیار زیاد است، گفت: به طور دقیق نمی‌توان پیش بینی کرد که چه هیئت‌هایی در نشست حضور خواهند یافت و هیئت‌هایی که در سطح سران در اجلاس‌ها شرکت می‌کنند در روزهای آخر قطعی می‌شود.

وی افزود: حدس می‌زنیم به خاطر اهمیتی که این اجلاس دارد و با توجه به موضوعات مهمی که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد آن هستیم و ظرفیت جنبش عدم تعهد می‌تواند برای حل این بحران‌ها قابل توجه باشد، تعداد قابل توجهی از روسای کشورها در این نشست حضور یابند.

اخبار مطرح شده مبنی بر درخواست مرسی برای عدم صدور ویزا به اتباع ایرانی و عراقی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اخباری که در این زمینه مطرح می‌شود فاقد اعتبار لازم است، خاطرنشان کرد: منابع خبری موثق چنین مطالبی را اعلام نکرده‌اند.

مهمان‌پرست ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از جریانات رسانه‌ای به این مسائل دامن می‌زنند تا فضایی را ایجاد کنند و کشورهای مسلمان منطقه را از یکدیگر دور نگهدارند، به خصوص در مورد مصر فعالیت برخی از رسانه‌های عربی و غربی در جهت دور نگهداشتن دو ملت ایران و مصر است.

*”بحرین” اولویت اصلی باشد

خبرنگاری به درخواست پادشاه عربستان برای برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در واکنش به فتنه انگیزی در کشورهای اسلامی اشاره کرد و نظر جمهوری اسلامی را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: ما از هر نشستی که کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند و به بحران‌های منطقه‌ای رسیدگی کنند استقبال می‌کنیم و حضور فعالی خواهیم داشت.

وی با ذکر این نکته که بحران‌های اصلی که در منطقه وجود دارد کاملاً مشخص است، اظهار داشت: دخالت برخی از کشورها در دامن زدن به این بحران‌ها مشخص است و اگر چنین نشستی بخواهد برگزار شود، حل مسئله بحرین در اولویت است.

*طرح عنان به آرامش در سوریه کمک می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص پیشنهاد دولت قطر به کوفی عنان برای اینکه طرح انتقال قدرت در سوریه را دنبال کند، اظهار داشت: طرح عنان، تنها طرح موجودی است که فکر می‌کنیم می‌تواند به ایجاد آرامش در سوریه کمک کند. طرح کاملاً مشخص است و ما از آن حمایت می‌کنیم. طرح‌های دیگری که اصل حضور کوفی عنان و طرح ایشان را تحت الشعاع قرار دهد، الان نمی‌تواند اولویت داشته باشد.

*از میدان گازی آرش چه خبر؟

خبرنگاری درباره وضعیت میدان گازی مشترک آرش سؤال کرد که مهمان‌پرست در خصوص منابع مشترک انرژی بین ایران و کشورهای همسایه از جمله کویت گفت که این موضوعات در چارچوب سیاسی خود دنبال می‌شود. امیدواریم شرایط مناسبی فراهم شود تا نشست‌ها برگزار و توافقات لازم به عمل آید. چون این منابع مشترک است طبیعتاً منافع کشورهایی که سهمی در آن دارند را تامین خواهد کرد و ما به دنبال برگزاری این نشست‌ها هستیم.

وی یادآور شد: البته شاید شرایط منطقه‌ و پیچیدگی‌هایی که در شرایط منطقه پیش آمده، تاثیر گذار باشد ولی ما این را جزو دستور کار خود برای پیگیری داریم.

*حمایت از سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی است. ایرانیان می‌توانند از طریق سرمایه گذاری به جلو بردن طرح‌های اقتصادی و ارتقای وضعیت کشور کمک کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال تولید ملی، خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که تمام تلاش‌مان را با همکاری و کمک سایر دستگاه‌های ذیربط در این راستا انجام دهیم. امیدواریم ایرانیان در خارج از کشور سهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

*باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم

به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران درباره نشست امروز معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، با بیان اینکه گفت‌وگوهای نمایندگان ما و ۱+۵ چارچوب مشخصی دارد، گفت: قبلاً این مذاکرات در استانبول دنبال شد و بر اساس توافق صورت گرفته کارشناسان فنی نشستی در استانبول داشتند که بعد از نشست فنی، توافق شد تا امروز نشستی بین معاونان جلیلی و اشتون در استانبول برگزار شود.

وی افزود: طبعاً موضوعات مختلفی که در پیشنهادات دو طرف عنوان شده در این مذاکرات دنبال خواهد شد. هدف نزدیک کردن دیدگاه‌های موجود و پیشنهاداتی است که جمهوری اسلامی و همچنین ۱+۵ ارائه کردند. باید منتظر باشیم تا ببینیم نتیجه مذاکرات به کدام نقطه می‌رسد.

*طرح عنان شکست نخورده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سوریه با بیان اینکه در مورد سوریه طرح ما مشخص است، گفت: در شرایط فعلی حمایت از طرح کوفی عنان را بهترین راهکار موجود می‌دانیم.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که طرح عنان شکست نخورده، خاطرنشان کرد: جریان‌هایی به دنبال به شکست کشاندن طرح عنان هستند و در واقع جریاناتی به دنبال عدم برقراری امنیت و ثبات در داخل سوریه می‌باشند. باید جلوی مداخلات خارجی گرفته شود تا طرح عنان که زمینه ساز گفت‌وگوها است را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته در همین جهت است، اظهار داشت: توافقی که برای تمدید حضور ناظران بین‌المللی صورت گرفت، بدین معناست که طرح عنان در حال دنبال‌ شدن است.

*دخالت صهیونیست‌ها در انجام اقدامات تروریستی در نقاط مختلف دنیا

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر دخالت ایران در حادثه تروریستی اخیر در بلغارستان، اظهار داشت: این موضوع مسبوق به سابقه است. معمولاً این رژیم خود اولین جریانات تروریستی شده را به شکل سازمان دهی شده در نقاط مختلف دنیا دنبال کرده و جان انسان‌های بیگناه را در کشورهای مختلف به خطر انداخته و در ترور شخصیت‌ها و سران فلسطینی و جریان مقاومت دست داشته و مستقیم عمل کرده است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته‌ای ما نقش مستقیم ایفا کرده، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی برای اینکه فرار به جلو داشته باشد، معمولاً اتهامات تروریستی را به کشورهای دیگر از جمله کشور ما نسبت می‌دهد. ما موضع خود را قبلاً اعلام کردیم. با هر حادثه تروریستی از جمله حادثه بلغارستان که جان انسان‌های بیگناه را به خطر بیندازند مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم و این حادثه را نیز محکوم کردیم.

*تبلیغات صهیونیست‌ها برای نسبت دادن حادثه آمیا به ایران

اظهارات اخیر مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در انفجار آمیا، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: حادثه‌ای که در آرژانتین در سال‌های گذشته رخ داد، موضوعی هدایت شده توسط تبلیغات صهیونیستی است که تلاش می‌کنند این حادثه را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

وی افزود: ما آمادگی خود را اعلام کردیم که با همکاری دو کشور ریشه‌ها و عوامل اصلی دخیل در این حادثه شناسایی شوند. ما به هیچ وجه این اتهامات را قبول نداریم و حاضریم برای روشن شدن عوامل اصلی و کسانی که در این حادثه دست داشتند، همکاری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ادعایی که جدیداً مطرح می‌شود خیلی جای طرح ندارد و بیشتر تبلیغاتی است که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.

*غرب و آمریکا به دنبال ایجاد اختلال در بازار نفت

مهمان‌پرست همچنین اظهارات برخی مقامات غربی مبنی بر تلاش ایران برای ایجاد اختلال در بازار جهانی نفت، را بدون پایه و اساس و غیر منطقی خواند و گفت: کسانی که در بازار جهانی نفت اختلال ایجاد می‌کنند کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها هستند. برای اینکه می‌خواهند امنیت انرژی را از بین برده و تعادل بازار انرژی را به خطر بیندازند، فشارهایی را به صورت سیاسی به کشورها و شرکت‌های غربی وارد می‌کنند که این بازار تجارت جهانی نفت را دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده با تمام توان برای برقراری ثبات و امنیت در بازار انرژی تلاش می‌کند و با هر جریانی که بخواهد این بازار را به خطر بیندازند حتماً با تدبیر مناسب عمل می‌کند.

*رسیدگی به وضعیت مسلمانان در جهان

اقدامات و پیشنهادات ایران در جلوگیری از کشتار مسلمانان در میانمار سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست اظهار داشت: حادثه‌ای که در میانمار اتفاق افتاد باعث تاسف و تاثر جهان اسلام شد. باید تلاش کرد حقوق جامعه مسلمانان در این کشور و همه کشورها رعایت شود، آنها باید از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند. ما بلافاصله موضع گیری داشتیم، هم از مقامات میانمار خواستیم که حقوق مسلمانان را رعایت کند و هم از مجامع بین‌المللی و سازمان همکاری اسلامی خواستیم اقدام سریع و عاجلی دراین زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته و سازمان همکاری اسلامی در این خصوص موضع گیری کرد، اظهار داشت: کشورهای اسلامی باید کمک کنند تا به وضعیت مسلمانان در نقاط مختلف دنیا رسیدگی شود و آنها از سطح قابل قبولی از زندگی و معیشت خود برخوردار باشند و حمایت کشورهای اسلامی از جامعه مسلمانان مشهود باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تماس‌هایی با مقامات میانمار در حال انجام است. ایران و میانمار سفارتخانه‌ در پایتخت‌های یکدیگر ندارند و سفارت ایران در تایلند پیگیر این مسائل است و امیدواریم به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی یادآور شد: براساس اخباری که در دست داریم وضعیت در میانمار آرامتر از گذشته است.

*هوشیاری مقامات آذربایجان

اتهام وارده به ایران از سوی برخی رسانه‌های آذربایجان مبنی بر جاسوسی در این کشور سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست روابط ایران و آذربایجان را روابط بسیار خوبی خواند و با بیان اینکه ما مشترکات فراوانی را از نظر تاریخی، فرهنگی و اعتقادی داریم، اظهار داشت: اینکه جریانات و کشورهایی از رابطه مناسب دو کشور خوشحال نباشند، باید هوشیاری بیشتر مقامات را به دنبال داشته باشد و نباید اجازه داد عواملی روابط بین دو کشور همسایه با مشترکات فراوان را به خطر بیندازند.

وی با بیان اینکه ممکن است اظهار نظرات مختلفی صورت گیرد، اظهار داشت: ما توصیه‌های خود را در مواقع مقتضی و از طریق مناسب خود به مقامات آذربایجان اعلام کردیم، رایزنی‌های خوبی بین دو کشور برقرار است و توافقاتی صورت گرفته تا اجازه داده نشود اقداماتی که می‌تواند بر این روابط اثر منفی بگذارد، دنبال شود. امیدواریم با تدابیری که اتخاذ شده و توافقات صورت گرفته شاهد وضعیت بهتری از روابط در آینده نزدیک باشیم چون عزم و اراده مسئولان دو کشور داشتن بهترین رابطه بین دو کشور است.

*نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران که قرار است پنجم تا دهم شهریور ماه برگزار شود، اظهار داشت: اجلاس شامل سه بخش است در بخش اول کارشناسان ارشد ۵ و ۶ شهریور جلسه خواهند داشت. هفتم و هشتم شهریور ماه اجلاس وزرای خارجه و نهم و دهم نیز نشست سران برگزار می‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: وزارت خارجه متولی اصلی کار محتوایی این نشست خواهد بود، دستورکار مذاکرات را با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط دنبال می‌کند. مسئولیت برگزاری نشست کارشناسان ارشد و وزرای خارجه به عهده وزارت خارجه است و آماده کردن دستور کار برای اجلاس سران را دنبال می‌کنیم. وزارت خارجه در همه بخش‌ها خود را متعهد می‌داند که بهترین تسهیلات را برای برگزاری هر چه بهتر اجلاس فراهم کند و اولویت اصلی برگزاری مناسب این نشست است.

*انتخابات در قره باغ

برگزاری انتخابات در قره باغ سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: منطقه قره باغ در حال حاضر دچار بحران است تا زمانی که منطقه بحرانی باشد و آرامش برقرار نشده باشد و گفت‌وگوهایی که بین مقامات آذربایجان و ارمنستان در جریان است به نتیجه مشخصی نرسد، فکر نمی‌کنیم انجام این اقدامات نتیجه قابل قبولی را داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: باید تلاش کنیم مذاکراتی که بین دو کشور در حال برگزاری است به نتیجه مشخصی برسد.

*سامانه موشکی S300

وی در پاسخ به سؤالی درباره دریافت غرامت از روسیه بابت سامانه موشکی S300، اظهار داشت: این مسئله روال عادی خود را دنبال می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان