جمعیت ایران به ۷۵ میلیون نفر رسید/ وجود ۱،۶میلیون خانه خالی در کشور

  • شناسه خبر: 9691
جمعیت ایران به ۷۵ میلیون نفر رسید/ وجود ۱،۶میلیون خانه خالی در کشور

خانه خشتی: رئیس مرکز آمار ایران گفت: براساس نتایج قطعی سرشماری جمعیت کشور به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسیده و در کشور حدود ۱.۶ میلیون خانه خالی وجود دارد. خانه خشتی به نقل از فارس، عادل آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه نتایج قطعی هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور […]

خانه » آخرین اخبار » جمعیت ایران به ۷۵ میلیون نفر رسید/ وجود ۱،۶میلیون خانه خالی در کشور

خانه خشتی: رئیس مرکز آمار ایران گفت: براساس نتایج قطعی سرشماری جمعیت کشور به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسیده و در کشور حدود ۱.۶ میلیون خانه خالی وجود دارد.

خانه خشتی به نقل از فارس، عادل آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه نتایج قطعی هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور که در آبان سال ۹۰ انجام شد هفته گذشته در هیئت دولت ارائه شده است، اقدام به ارائه گزارش نهایی در جمع خبرنگاران و برای اطلاع عموم کرد.

وی تاکید کرد: نتایج تفصیلی سرشماری در ۸۶۰ نشریه در سراسر کشور منتشر خواهد شد.

*جمعیت ایران ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر

عادل آذر یادآور شد: براساس نتایج قطعی سرشماری، جمعیت کشور از ۷۰ میلیون نفر سال ۸۵ به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در سال ۹۰ رسیده که از این رقم ۵۰.۴ درصد مرد و ۴۹.۶ درصد زن و ۲۸.۵ درصد روستایی و ۷۱.۴ درصد شهری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: جمعیت کشور از ۳۳.۷ میلیون نفر سال ۵۵ به حدود ۲ برابر یعنی ۷۵.۱ میلیون نفر در سال ۹۰ رسیده است.

* وجود ۱۰۲ مرد در برابر ۱۰۰ زن

رئیس مرکز آمار ایران یادآور شد: درباره نسبت جنسی یعنی در ازای هر ۱۰۰ خانم چند مرد وجود دارد؟ پاسخ این است که این نسبت از ۱۰۶ نفر سال ۵۵ به ۱۰۲ نفر رسیده است، این شاخص در بدو تولد ۱۰۵ نفر است.

*کاهش ابعاد خانوار به ۳.۵۵ نفر

وی تاکید کرد: تعداد خانوار کشور از ۱۷.۵ میلیون خانوار در سال ۸۵ به ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار افزایش یافته است، بعد خانوار در سال ۵۵ رقم ۵.۲ نفر بود که در سال ۸۵ این رقم به ۴.۰۳ و در سال ۹۰ به ۳.۵۵ نفر رسیده است.

*تهران پرجمعیت‌ترین و ایلام کم جمعیت‌ترین استان

بزرگترین استان کشور از نظر جمعیت استان تهران با ۱۲ میلیون نفر و کوچکترین استان ایلام با ۵۵۷ هزار و ۵۹۹ نفر وجود دارد و بیشترین نسبت جنسی در استان بوشهر با ۱۱۹ نفر به خاطر تجمع مردان کارگر در عسلویه و کمترین آن ۹۹ نفر در ایلام شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: در جریان سرشماری بالای ۹۴ درصد مردم شماره ملی خود را اظهار کرده‌اند و این نخستین سرشماری است که براساس شماره ملی تهیه شده که در جریان آن ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در عملیات میدانی در ۱۳۳۱ شهر و ۹۶ هزار و ۵۴۶ پارچه آبادی مراجعه کرده‌اند.

آذر افزود: درصد رشد جمعیت کشور در سرشماری سال ۹۰ رقم ۱.۲۹ درصد بود که این رقم در سرشماری ۸۵ رقم ۱.۶۲ درصد بوده است. و بیشترین درصد رشد جمعیت در استان بوشهر و البرز با درصدهای ۳.۱۱ و ۳.۰۴ مشاهده شده و کمترین رشد در اردبیل و ایلام اعلام شده است.

*۲۸ درصد جمعیت روستایی و ۷۲ درصد شهری

وی با بیان اینکه روند شهرنشینی از سال ۳۵ تا ۹۰ شروع شده گفت: از سال ۱۳۵۹ که جمعیت کشور ۵۰-۵۰ در شهر و روستا وحود داشت از آن پس روند به سمت شهرنشینی افزایش یافته و در حال حاضر ۲۸ درصد روستایی و ۷۲ درصد شهری هستند.

*افزایش شهرها از ۲۰۱ به ۱۳۳۱ شهر

وی تاکید کرد: تعداد شهرهای کشور از رقم ۲۰۱ شهر در سال ۱۳۳۵ به رقم ۱۳۳۱ شهر در سال ۹۰ افزایش یافته است و در کشور ۸ کلانشهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر مانند تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز، شیراز، قم وجود دارند.

آذر در مورد شاخص تراکم جمعیت در کیلومتر مربع گفت: این رقم از ۴۳ نفر سال ۸۵ به ۴۶ نفردر سال ۹۰ افزایش یافته و میانگین سنی جمعیت از ۲۷.۹ سال به ۲۹.۸ سال افزایش یافته است.

*بهبود شاخص امید به زندگی مردان و زنان

رئیس مرکز آمار ایران در مورد شاخص امید به زندگی گفت: این شاخص در مورد مردان از ۷۱.۱ سال به ۷۲.۱ سال ظرف ۵ سال گذشته و در مورد زنان از ۷۳.۱ سال به ۷۴.۶ سال افزایش یافته یعنی امید به زندگی در بانوان کشور ۲.۵ سال بیشتر شده است.

وی به شاخص میانه سنی یعنی ۵۰ درصد جمعیت بالاتر و پائین‌تر از این رقم اشاره کرد و گفت: این شاخص برای جمعیت صفر تا ۱۴ سال ۲۳.۴ درصد، جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷۰.۹ درصد و جمعیت ۶۵ سال و بیشتر ۵.۷ درصد بوده است.

*مسن ترین جمعیت در گیلان و جوانترین در سیستان

آذر مسن‌ترین جمعیت استانی کشور را در گیلان و جوان‌ترین را در سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد موج دوم افزایش جمعیت بعد از موج جمعیتی دهه ۶۵ تا حدی با کنترل جمعیت گرفته شده و نسبت جمعیت جوان طبق تعریف جهانی جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله گفته می‌شود اما براساس تعریف بومی سازمان ملی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال جمعیت جوان گفته می‌شود.

وی تعداد کل خانوار کشور را ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار و بعد خانوار را ۳.۵۵ نفر در کشور اعلام کرد که از این رقم بعد خانوار شهری ۳.۴۸ نفر و بعد خانوار روستایی ۳.۷۴ نفر بوده است که استان سیستان و بلوچستان بیشترین بعد خانوار ۴.۲ نفر و جوانترین جمعیت کشور را دارد.

*افزایش ۷.۱ درصدی خاوادهه‌ای تک نفره

وی تاکید کرد:‌خانواده‌های تک نفره در سال ۸۵ حدود ۵.۲ درصد تشکیل می‌دادند که این رقم در سال ۹۰ به ۷.۱ درصد افزایش یافته است.

*افزایش مسلمانان و مسیحیان و کاهش کلیمیان

رئیس مرکز آمار ایران در مورد دین ملت ایران گفت: از ۷۰ میلیون نفر مسلمان در سال ۸۵ به ۷۴.۶۸ میلیون نفر جمعیت مسلمان و از ۱۰۹ هزار نفر مسیحی در سال ۸۵ به ۱۱۷ هزار نفر افزایش یافته است و تعداد کلیمیان در این مدت کاهش یافته است.

*افزایش مهاجران عراقی و افغان

آذر افزود: جمعیت مهاجر در ایران در مورد اتباع افغانستان از ۱.۲ میلیون نفر در سال ۸۵ به ۱.۴۵۲ میلیون نفر و جمعیت عراقی از ۴۴.۰۹ هزار نفر در سال ۸۵ به ۵۱.۵ هزار نفر در سال ۹۰ افزایش یافته است.

همچنین براساس نتایج سرشماری ۵۶.۷ درصد زنان در سال ۸۵ دارای همسر بودند که این رقم در سال ۹۰ به ۶۱ درصد افزایش یافته و مردان همسردار از ۵۴.۶ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

*ثبات نسبی تغییر سن ازدواج مردان و زنان

سن ازدواج در مورد مردان از ۲۶.۲ سال در سال ۸۵ به ۲۶.۷ سال در سال ۹۰ و سن ازدواج خانم‌ها از ۲۳.۳ سال به ۲۳.۴ سال افزایش یافته است.

*۹۳.۲ درصد ایرانی‌ها باسوادند؛زنان ۶۰ درصد ورود‌های دانشگاه‌ها

رئیس مرکز آمار ایران در مورد درصد باسوادی گفت: ۹۳.۲ درصد ایرانی‌ها باسواد هستند که تعداد تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی و حوزوی از ۳۱۰ هزار نفر در سال ۵۵ به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ رسیده که درصد تحصیلات عالی در مردان ۱۸.۲ درصد و در زنان ۱۸.۴ درصد رسیده که این رقم در ورودی دانشگاه‌ها نیز نشان داده می‌شود به گونه‌ای که ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها در کشور زن هستند.

وی گفت: بالاترین درصد تحصیل در رشته‌های حقوق، بازرگانی و علوم اجتماعی با سهم ۲۸.۶ درصد و پس از آن رشته مهندسی با ۲۸ درصد بوده است.

* ثبت ۱۱ میلیون و ۲۲۱ هزار کاربر اینترنتی در کشور

آذر افزود: ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور براساس معیار اینکه فرد حداقل یک بار شخصا از اینترنتی استفاده کرده باشد بین جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال ۳۰ درصد بوده و در کل کشور ۱۱ میلیون و ۲۲۱ هزار کاربر اینترنت ثبت شده‌اند.

*۱،۶ میلیون خانه خالی در کشور،۳۱۲ هزار تا در تهران

وی تاکید کرد: تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور یک میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۱۲ واحد بوده که از این رقم ۳۱۲ هزار واحد در تهران بوده است.

وی تاکید کرد: ۹۹.۵ درصد جمعیت دارای برق، ۹۶.۵ درصد آب لوله‌کشی، ۹۵ درصد دارای حمام و ۸۰ درصد از نعمت گاز برخوردار هستند.

*۱۳.۵ درصد نرخ بیکاری سال ۹۰

عادل آذر در مورد اعلام نرخ تروم بیکاری گفت: مرکز آمار ایران به صورت حرفه‌ای نرخ‌های تورم بیکاری را در پایان هر ماه و فصل از سال اعلام می‌کند که نرخ تورم یک زمان ۹ درصد و در سال ۹۰ رقم ۱۳.۵ درصد بود که بدون جانبداری اعلام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم ظرف ۵۰ سال توسط بانک مرکزی و ۳۵ سال توسط مرکز آمار ایران تهیه و محاسبه می‌شود گفت: شورای عالی آمار تصمیم گرفته تا زمانی که معیار و سال پایه این دو مرکز یکسان نشود فعلا این نرخ از طریق بانک مرکزی اعلام می‌شود.

*دلیل تفاوت نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی

آذر افزود: سال پایه محاسبه نرخ تورم توسط بانک مرکزی سال ۸۳ و توسط مرکز آمار ایران سال ۸۱ انتخاب شده و تنوع کالایی برای هر دو مجموعه حدود ۴۹۰ قلم کالا بوده اما تفاوت جامع آماری در مورد تورم این است که مرکز آمار جامعه شهری و روستایی و بانک مرکزی فقط جامع شهری رامحاسبه می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: نرخ بیکاری فصل بهار ظرف هفته آینده توسط مرکز آمار اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران براساس معیار سازمان جهانی کار یعنی به فردی شاغل گفته می‌شود که ظرف یک هفته حداقل یک ساعت کار در مقابل مزد انجام داده باشد.

آذر در مورد معیار اینکه چگونه خانه خالی شناسایی شده گفت: فهرست خانه‌های مسکونی ابتدا تهیه می‌شود و سپس مامور سرشماری براساس آن فهرست مراجعه می‌کند که تا ۳ مرتبه مراجعه می‌شود و پس از آن از همسایگان تحقیق می‌شود که چرا صاحب این خانه حضور ندارد و اینگونه می‌فهمند که واحد مسکونی خالی از سکنه بوده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان