سردار خراسانی در گفت و گو با کیهان اعلام کرد: رشد دوبرابری کمی و کیفی طرح هجرت در سال ۹۱

  • شناسه خبر: 9462
سردار خراسانی در گفت و گو با کیهان اعلام کرد:  رشد دوبرابری کمی و کیفی طرح هجرت در سال ۹۱

“خانه خشتی“: سردار خراسانی در گفت وگو با خبرنگار کیهان از تعریف ۳۰۰ نوع فعالیت در قالب ۹ عرصه ملی برای طرح هجرت بسیج سازندگی خبر داد و گفت: برای همراه کردن سلیقه های مختلف در حوزه های آبادانی کشور و حضور دخترها و پسرها در این عرصه ها این ۳۰۰ نوع فعالیت تعریف شده […]

خانه » آخرین اخبار » سردار خراسانی در گفت و گو با کیهان اعلام کرد: رشد دوبرابری کمی و کیفی طرح هجرت در سال ۹۱

خانه خشتی“: سردار خراسانی در گفت وگو با خبرنگار کیهان از تعریف ۳۰۰ نوع فعالیت در قالب ۹ عرصه ملی برای طرح هجرت بسیج سازندگی خبر داد و گفت: برای همراه کردن سلیقه های مختلف در حوزه های آبادانی کشور و حضور دخترها و پسرها در این عرصه ها این ۳۰۰ نوع فعالیت تعریف شده است که طبق آمارها در ۷ سال گذشته ۳۵ درصد حضور مربوط به خواهران سنین ۱۵ تا ۳۰ سال و ۶۵ درصد هم مربوط به پسرانی است که به آبادنی کشورعلاقه مند بودند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه درسال گذشته ششمین سال اردوهای هجرت بود و امسال هفتمین سال آن است، اظهار داشت: سال گذشته با همکاری ۱۴ دستگاه دولتی، خیرین و حدود ۸ قشر سازمان بسیج مستضعفین، نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر دراین ۹ عرصه ملی برای ارائه خدمات ورود پیدا کرده اند و در حدود ۲۰ هزار نقطه کشور جوانان جهادگر اعم از دختر و پسر، دانشجو یا دانش آموز و یا طلبه حضور بسیار فعالی داشتند.
وی با بیان اینکه نزدیک به دو میلیون و سیصد هزار نفر به صورت هدفمند از این حضور جهادگران در مناطق محروم بهره برده اند، گفت: دلیل اینکه این خدمات را هدفمند ذکر کردم آن است که برای آنها فقط خدمات بدون توانمندسازی انجام نگرفته است به طوری که امروز بسیاری از این تعداد با حضور در کلاس های فنی و حرفه ای بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای، مدارک معتبر سازمان فنی و حرفه ای را در دورترین نقاط کشور دریافت کرده اند یا نزدیک به ۱۸ هزار کلاس در روستاها تشکیل شد و حدود ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز در کلاس های جبرانی شرکت کرده اند و این یعنی هدفمندی در خدمات.
رییس سازمان بسیج سازندگی سال جدید را یک سال پرشی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت دانست و گفت: مدلی که در بسیج دانشجویی برای سازندگی در نظر گرفته شد یعنی اردوهای جهادی،در سال گذشته حدود ۳ هزار گروه را در دانشگاه ها و مساجد و محلات برای عزیمت به مناطق محروم تحت پوشش قرار داد.
وی با تاکید براینکه مدل اردوهای جهادی در دانشگاه ها شروع شد، شکل گرفت و کامل شد، تصریح کرد: سال ۹۱ سال توسعه اردوهای جهادی به مساجد ومحلات دانش آموزی و محیط مدارس کشور و حوزه های علمیه است که برای آن اعتبار مناسبی را پیش بینی کرده ایم.
سردار خراسانی با اشاره به اینکه یک میلیون و دویست هزار نفر در سال گذشته خدمات رسانی کردند، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که تا سقف دو میلیون نفر را پشتیبانی کنیم البته ثبت نام ها این چشم انداز را نشان می دهد که این حضور جدی خواهد بود.
وی ادامه داد: یک میلیون نفر از این دو میلیون نفر را جهادگرانی تشکیل می دهند که از مساجد ومحلات برای شرکت در اردوهای سازندگی و خدمت رسانی یک روزه اعلام آمادگی دارند و یک میلیون نفر دیگر از دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مساجد و محلات و مدارس در اردوهای ۱۵ روزه و یا بیشتر در نقاط محروم کشور حضور می یابند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی در تشریح اهداف و برنامه های اردوهای یک روزه اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اردوهای جهادی از یک روزه آغاز شد یعنی خیلی از جهادگران جهادسازندگی، منطقه ای را انتخاب می کردند و آنجا می رفتند برای درو کردن گندم محرومین یا مستضعفین یا در جمع آوری محصولات کشاورزی در مناطقی که محرومین شناسایی شده بود، حضور می یافتند یا گاهی به مرمت مساجد می پرداختند؛ امسال هم که تابستان همزمان با ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان است، طرح غبار روبی، مرمت و لکه گیری و مرمت سطحی از مساجد سراسر کشور که شامل چند هزار مسجد است را در دستور کار داریم که عمده این کار در یک روز امکان پذیر است و البته اگربیشتر از یک روز هم بشود ما حمایت می کنیم که قبل از ماه مبارک رمضان این سنت حسنه تقویت بشود.
وی افزود: برای اردوهای جهادی سه بازه زمانی استاندارد و اصلی تعریف شده است که عبارت است از یک روزه، ده روزه و پانزده روزه ، ولی درصورتی که گروه های جهادی تمایل به حضور در منطقه بیش از این مدت را داشته باشند، مانعی نیست ولی تجربه سال های اخیر نشان داده است، معمولا پروژه هایی را که برای یک منطقه تعریف می شود چند گروه مدیریت می کنند بدین صورت که در هر ۱۵ روز یک گروه مستقر می شوند و در ۱۵ روز بعدی گروه بعد، ادامه کار را پی می گیرد. تا هم زمان بندی افراد حفظ شود و هم فشار کار
طاقت فرسا نشود.
سردار خراسانی افزود: این سه زمان بندی، زمان بندی مرسوم ماست، ولی ممکن است این زمان حضور ، کمی بیشتر یا کمتر شود وحتی در موارد استثنایی یک ماه و دو ماه هم در منطقه بمانند.
وی طرح را به دو بخش اعتبار عرصه ها و اعتبار اردویی بسیج تقسیم کرد و گفت: یک بخش از اعتبار، اعتباری است که در خصوص عرصه های کار هست و توسط دستگاه ها و یا خیرین تامین می شود مثلا برای تکمیل، ترمیم و ساخت مساجد از سازمان اوقاف و امور خیریه اعتبارمی گیریم یا برای اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم، هم پزشکان خدوم علاوه بر حضور خود، کمک های مالی به این حرکت می کنند، هم خیرین وهم دانشگاه علوم پزشکی و هم سازمان بسیج مستضعفین و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک های مالی می کنند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی اعتبار پیش بینی شده برای واگذاری عرصه ها را در طول سال بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امسال حداقل ۱۰۰۰ مسجد و حداقل ۴ هزار پروژه عمرانی در روستاهای کشور و عرصه های دیگر با این اعتبارات اجرا می شود.
سردار خراسانی ادامه داد: برای اعتباراردویی این طرح هم ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که فقط برای هزینه های فرهنگی، ترابری، تغذیه و اداره کردن یک کار گروهی و اردویی سازنده است که این اعتبار نسبت به سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و البته حداقل ۴۰ درصد افزایش هم در اعتبارات عرصه تعریف شده خواهیم داشت.
رئیس سازمان بسیج سازندگی انتخاب مناطق مورد نظر برای حضور نیروهای جهادی را به چند شکل معرفی کرد و گفت: این انتخاب، یک کار ترکیبی است یعنی طبق اعلامی که به گروه های جهادی شده است،می توانند خودشان بروند و منطقه محروم را شناسایی کنند (به عبارت دیگر مکان به صورت میدانی انتخاب می شود )و از سوی دیگر بادر اختیار گرفتن اسناد و مدارک از مسئولان منطقه یا دهداری ها و بخشداری ها ومجموعه بسیج مناطق محل خدمت خود را انتخاب کنند.
وی در مورد راه های دیگر انتخاب منطقه گفت: بهر حال برخی از گروه ها مشتاقند که خودشان شناسایی کنند، لذا می روند و از منابع آن منطقه، بخشداری ها و فرمانداری ها و خود اهالی آن روستا اطلاعات را می گیرند ولی بخشی عمده از گروه های جهادی با استفاده از بانک اطلاعات بسیج سازندگی که حدود دو هزار روستای اولویت دار را از بین ۶۵ هزار روستا شناسایی کرده است استفاده می کنند و یا برخی از گروه ها به صورت ترکیبی مکان مورد نظر خود را انتخاب می کنند. یعنی هم به صورت مطالعه میدانی و هم با استفاده از بانک اطلاعات بسیج سازندگی برای رفتن به آن منطقه آماده می شوند.
سردار خراسانی بهترین دستگاه های حامی این حرکت از میان ۱۴ دستگاه فعال در این حوزه را وزارت کشور ووزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: وزارت کشور از نظر ارزیابی های سالیانه در رتبه عالی بود. در همه سطوح از استانداران تا دهیاران و وزارت آموزش و پرورش از خود وزارتخانه تا سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس و معاونت پرورشی آموزش و پرورش، کمک های زیادی به بسیج سازندگی کرده اند
وی افزود: وزارت بهداشت و درمان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان ملی جوانان سابق و وزارت ورزش و جوانان فعلی ، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مراتع وجنگل ها، سازمان بهزیستی از جمله همکاران ما بوده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به گذشت یک دهه از تاسیس بسیج سازندگی که جایگزین جهاد سازندگی شده است، گفت: در حقیقت دو پنج ساله سپری شده است که در پنج ساله اول که مصادف با ابتدای راه تاسیس سازمان بسیج سازندگی و همزمان با دوره دولت اصلاحات بود، متاسفانه به دلیل همراهی ضعیف دولت اصلاحات و مشکلات و موانع زیرساختی مانند نداشتن قانون در مجلس و آیین نامه در دولت، عمدتا فعالیت های بسیج سازندگی در حوزه منابع طبیعی در کشور بود.
وی ادامه داد: در سال ۸۴ که دولت نهم مستقر شد،در دیداری که مسئولان بسیج با مقام معظم رهبری داشتند، تذکراتی را به فرماندهان بسیج و دولت وقت مبنی براینکه انتظاراتشان در خصوص برنامه ریزی در رابطه با مشارکت جوانان در سازندگی کشور برآورده نشده است،دادند که پس از بیانات حضرت آقا، قانون بسیج سازندگی در مجلس تصویب شد وآیین نامه طرح هجرت در دولت نهم به تصویب رسید.
سردار خراسانی واگذاری عرصه های کوچک، زودبازده و عام المنفعه و بدون پیچیدگی های زمان بر را شاخص های ارائه خدمات بسیج سازندگی خواند و گفت: این عرصه ها به بسیج سازندگی واگذار می شود تا با همکاری اقشار مختلف مانند بسیج دانش آموزی، دانشجویی ، مهندسین، پزشکان، طلاب و مساجد ومحلات و خواهران و … جوانان در حوزه های سازندگی کشور شرکت کنند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی این کار را یک کار مشترک همه با هم سازندگی عنوان کرد و گفت: در ۷ سال گذشته هم قانون و هم آیین نامه وهم توافق نامه با دستگاه ها و اقشار امضا کرده ایم وامروز امکان حضور خواهران ودختران دانشجو ودانش آموز فراهم شده است.
وی افزود: تعریف مااز سازندگی هر فعالیتی است که بتواند در آبادانی کشور تاثیر داشته باشد، اما به طور عمومی ۹ عرصه ملی تعریف شد مانند عرصه های عمرانی با حدود ۵۰ نوع فعالیت مانند پل، راه، آبرسانی و …؛ عرصه منابع طبیعی و آبخیز داری با حدود ۵۰ نوع فعالیت که آیتم های آن تعریف شده است، عرصه اردوهای جهادی که عرصه ویژه و برجسته ای است و با محوریت بسیج دانشجویی آغاز شده است، عرصه بهداشت و درمان و آموزش های پیشگیرانه، با محوریت بسیج جامعه پزشکی ، عرصه آموزش های فنی و حرفه ای در ۵۰ نوع آموزش مورد نیاز جوانان در روستاهای کشور ، عرصه بهسازی و زیباسازی و بازسازی و و احداث مدارس کشور که عمدتا با محوریت دانش آموزان انجام می شود؛ عرصه علمی و آموزشی و خدمات مشاوره ای که جزء عرصه های تاثیرگذار بوده است.

برچسب ها:
سردار خراسانی،رشد کمی و کیفی،دوبرابری،طرح هجرت،بسیج سازندگی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان