عضوستاداهلال مقام معظم رهبری:شنبه ۳۱ تیرماه به طور قطع اول ماه مبارک رمضان است

  • شناسه خبر: 9376
عضوستاداهلال مقام معظم رهبری:شنبه ۳۱ تیرماه به طور قطع اول ماه مبارک رمضان است

خانه خشتی: کارشناسان رؤیت هلال اتفاق نظر دارند که در غروب روز جمعه سی‌ام شعبان /۳۰ تیرماه، اگر شرایط جوی در ایران مساعد باشد، امکان رؤیت هلال با چشم عادی در تمام کشور وجود خواهد داشت و ماه مبارک رمضان به طور قطع از روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز خواهد شد. به گزارش خانه خشتی […]

خانه » آخرین اخبار » عضوستاداهلال مقام معظم رهبری:شنبه ۳۱ تیرماه به طور قطع اول ماه مبارک رمضان است
زمان آغازماه مبارک رمضان

زمان آغازماه مبارک رمضان

خانه خشتی: کارشناسان رؤیت هلال اتفاق نظر دارند که در غروب روز جمعه سی‌ام شعبان /۳۰ تیرماه، اگر شرایط جوی در ایران مساعد باشد، امکان رؤیت هلال با چشم عادی در تمام کشور وجود خواهد داشت و ماه مبارک رمضان به طور قطع از روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز خواهد شد.

به گزارش خانه خشتی به نقل ازایکناعلیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، درباره آخرین وضعیت استهلال ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هلال رمضان در روز ۲۹ شعبان امسال نه‌ تنها در ایران، بلکه در هیچ‌یک از کشورهای اسلامی نه با چشم و نه با ابزار قابل رؤیت نیست.

وی درباره علت این امر با اشاره به میزان جدایی زاویه بین ماه و خورشید در پهنه ایران اظهار کرد: در این پهنه غروب ماه زودتر از غروب خورشید اتفاق می‌افتد و از همین روی، در غروب روز ۲۹ شعبان/۲۹ تیرماه، وقتی خورشید غروب می‌کند، دیگر ماهی در آسمان نیست که کسی به دنبال رصد هلال ماه باشد.

بوژمهرانی خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی همسایه، از جمله در حوزه خلیج فارس، نیز وضعیت به همین منوال است و برای آنها شاید غروب ماه هم‌زمان با غروب خورشید اتفاق بیفتد، اما پارامترهای هلال آن قدر ضعیف است که هلال تحت هیچ شرایطی، حتی با تلسکوپ قابل رؤیت نیست.

وی افزود: در کشورهای اسلامی قاره آفریقا نیز وضعیت به همین صورت است و شرایط کشورهای اسلامی شرق و جنوب شرقی آسیا نیز به طور قطع و یقین از ما بدتر بوده و شرایط مختصات ماه بسیار ضعیف‌تر از ایران است؛ بنابراین در روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، هیچ‌یک از کشورهای اسلامی قادر به رؤیت هلال نخواهند بود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: بنابراین تمام کارشناسان رؤیت هلال اتفاق نظر دارند که در غروب روز جمعه سی‌ام شعبان /۳۰ تیرماه، اگر شرایط جوی در ایران مساعد باشد، امکان رؤیت هلال با چشم عادی در تمام کشور وجود خواهد داشت و ماه مبارک رمضان به طور قطع از روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه‌های استهلال در تمام استان‌های کشور، در دفاتر ائمه جمعه، به خصوص در مراکز استان‌ها حضور دارند و البته تمهیداتی برای روز پنج‌شنبه (البته نه به قصد رؤیت هلال) نیز اتخاذ شده است؛ از آن جهت که بعضی از متدینین برای استحباب هم که شده، برای رؤیت هلال در پنج‌شنبه اقدام می‌کنند که ممکن است دچار خطا و اشتباه شوند و گزارش‌هایی را به برخی از مراجع تقلید دال بر رؤیت هلال ارائه کنند.

بوژمهرانی اضافه کرد: ستاد استهلال گروه‌های تخصصی خود را به مناطق مختلف اعزام می‌کند تا اثبات کند که هلال در روز پنج‌شنبه قابل رؤیت نیست و اگر گزارش‌های مردمی آن‌چنانی داده شد، بتوان با این گزارش‌های تخصصی آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان