تقدیر از افخمی و فرجامی در هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم

حیدری پور: استقبال فیلمسازان ما را شگفت زده کرد

  • شناسه خبر: 90955
حیدری پور: استقبال فیلمسازان ما را شگفت زده کرد

دبیر جشنواره «کارگاه آزاد فیلم» گفت: ۳۰۰ اثر به دست ما رسید که برای خودمان خیلی غیر منتظره بود.

خانه » آخرین اخبار » حیدری پور: استقبال فیلمسازان ما را شگفت زده کرد

به گزارش “خانه خشتی“، به نقل از پرتال هنری و اطلاع رسانی سوره،  نشست خبری جشنواره «کارگاه آزاد فیلم» با حضور حسین حیدری‌پور دبیر، سجاد قاطعی مدیر هنری و طراح پوستر و عباس کریمی مدیر روابط عمومی صبح امروز ۸ اسفندماه برگزار شد. در ابتدای این نشست کریمی بیان کرد: امسال ما سعی کردیم با حداقل امکانات، اتفاقی درخور را رقم بزنیم. ما هیچ بودجه دولتی نداشتیم و کل هزینه های این جشنواره توسط بخش خصوصی یعنی کارگاه آزاد فیلمسازی تامین شد و برخی دوستان هم بی چشمداشت به ما یاری رساندند.

وی افزود: این جشنواره از امروز ۹ اسفندماه تا چهارشنبه ۱۲ اسفندماه از ساعت ۱۳ تا ۲۱ در پردیس سینمایی ملت به نمایش فیلم می‌پردازد. ضمن اینکه قرار بود این اتفاق سینمایی دیرتر رقم بخورد اما چون با جشنواره فیلم «صد» همزمان می شد زودتر برگزار کردیم و همین امر باعث شد فشار کار برای هیات انتخاب و داوری دوچندان شود.

حیدری دبیر جشنواره نیز اظهار کرد: این جشنواره اولین بار سال ۸۵ کلید خورد و تا سال پیش به صورت داخلی برای هنرجویان کارگاه برگزار می شد. امسال به همت مسعود کیمیایی و تلاش دیگر دوستان بعد از اینکه حکم دبیری را از مسعود کیمیایی گرفتم سعی کردم تا جشنواره را در قالب ملی برگزار کنم و خوشبختانه این تصمیم مورد استقبال هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۳۰۰ اثر به دست ما رسید که برای خودمان خیلی غیر منتظره بود و آنچه ما پیش بینی می کردیم اینکه نهایتا ۱۵۰ اثر به دست ما برسد. از کل آثار رسیده ما ۸۵ اثر را انتخاب کردیم و جالب اینکه در بخش خارجی هم که امسال به صورت مهمان برگزار خواهیم کرد تا از سال آینده رسما آغاز به کار کند، ۲۷ اثر ارسال شد که ۱۱ فیلم برای نمایش و داوری مورد تایید هیات انتخاب قرار گرفت. ایتالیا، آلمان، لبنان، پرتقال، اسپانیا، لتونی، مالت، ایسلند، هند و اندونزی  در این رویداد شرکت کردند.

حیدری با اشاره به اینکه بخشی با عنوان صلح در برنامه های اصلی این جشنواره قرار گرفته است، گفت: در جهانی زندگی می کنیم که احتمال انفجار مین ها در شکل های مختلف هر لحظه وجود دارد. در این بخش بنا داریم جهانی عاری از خشونت را نمایش دهیم. علاوه بر این بخش های مستند و فیلم کوتاه داستانی نیز در این جشنواره لحاظ شده اند.

حیدری‌پور از بابک حمیدیان، امیر دژاکام و فرزاد موتمن به عنوان هیأت انتخاب جشنواره نام برد و گفت: ۸۵ اثر در بخش داخلی پذیرفته شدند و ۲۷ اثر هم در بخش خارجی به دستمان رسید که ۱۱ اثر از کشورهایی چون ایتالیا، اندونزی، ایسلند، مالت، لتونی، اسپانیا، پرتغال، لبنان و آلمان انتخاب شد.

وی عنوان کرد: تمام هزینه های این جشنواره را شخص مسعود کیمیایی عهده دار شده است و این اتفاق فرخنده ای است که کسی با بیش از ۵۰ سال سابقه فیلمسازی، انگیزه برگزاری چنین رویدادی دارد. ما یک ریال دریافت مالی برای جشنواره نداشته‌ایم و کمک‌ها در بخش‌های مختلف بوده است ازجمله موسسه تصویرشهر که پنج روز پردیس سینمایی ملت را در اختیار ما گذاشته‌اند و همچنین تندیس‌ها، پوشش تصویری و جوایز که از سوی بخش خصوصی همچون آراتک، سایت خبری هنردستان، چیتارایانه، تی‌وی پلاس و موسسه سیمای همراه تأمین شده است و تمام تلاشم را خواهم کرد تا این جشنواره در شان این هنرمند پیشکسوت باشد و نتیجه را باید پایان کار ببینیم که چه خواهد شد.

s587

همچنین قاطعی در ادامه نشست بیان کرد: اتفاق خرسندی که امسال شاهدش بودیم، اضافه شدن بخش صلح به جشنواره کارگاه آزاد فیلمسازی است و المان پرنده که من در طراحی پوستر هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم لحاظ کردم گواه همین امر است. ضمن اینکه از معدود دفعاتی را شاهدیم که یک جشنواره با یک رنگ خاص معرفی می شود و رنگ این جشنواره هم بنفش یاسی است که در همه مفاد تصویری و چاپی ثبت شد. استفاده از تصویر مسعود کیمیایی در اتاق فکر تثبیت شد و به این بهانه قصدمان ادای دین به این هنرمند پیشکسوت بود. از طرفی موجی که در طراحی پوستر و استفاده از عکس پیشکسوتان راه افتاد به نظرم اتفاق خیلی خوبی است.

کریمی بعد از این سخنان درباره بخش های تقدیر روز اختتامیه توضیح داد: بهروز افخمی و فریماه فرجامی ۲ هنرمندی هستند که مورد قدردانی قرار می گیرند. همچنین از ۲ فعال فرهنگی و هنری در زمینه شعر و سینما که بی ارتباط با آثار کیمیایی نیستند نیز تقدیر خواهد شد. ۳ نفر از اهالی رسانه هم تقدیر می شوند.

حیدری نیز اضافه کرد: قرار بود از جمشید ارجمند نیز تقدیر به عمل آوریم اما ایشان حال جسمی خوبی نداشت و ما هم نخواستیم بیش از این اذیت‌اش کنیم. در بخش فیلم کوتاه داستانی جوایز به بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نوشت، بهترین بازیگران زن و مرد و بهترین دستاورد فنی اهدا می شود. اینکه بازیگران در فیلم کوتاه صاحب جایزه می شوند به این خاطر است که این دوستان از بچه های کارگاه هستند و این رویداد فرصت خوبی برای محک زدن توانایی آنهاست.

دبیر جشنواره ادامه داد: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، تحقیق و پژوهش و دستاورد فنی جوایز مورد نظر بخش مستند هستند. همچنین در بخش صلح جایزه بهترین فیلم و بخش بین الملل نیز بهترین فیلم و جایزه ویژه هیات داوران را در نظر گرفته ایم. ۱۸ اثر از ۸۵ آثار ارسالی مربوط به هنرجویان کارگاه است و تقدیر از فریماه فرجامی هم به این خاطر بود که ایشان سابقه همکاری زیادی با مسعود کیمیایی دارد و بد نیست ما جوانان در چنین روزهایی به یاد هنرمندان پیشکسوت باشیم. انتخاب بهروز افخمی در بخش تقدیر نیز به این خاطر است که او سال های زیادی در کارگاه آزاد فیلمسازی تدریس کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از ملی کردن این جشنواره رقابت اعضای کارگاه با سایر هنرجویان جوان است، افزود: آثار ملی از شهرهای تهران، ساری، رفسنجان، سمنان، اصفهان، کرمان، گرگان، شیراز، مشهد، اهواز، سنندج، مریوان، زنجان، قم و آباده به دست ما رسید و برندگان جایزه بهترین بازیگری می توانند در دوره های رایگان کارگاه بازیگری شرکت کنند و یکی از حامیان ما از ۳ اثر برتر برای تولید کارهای بعدی حمایت می کند. همچنین نماینده فرهنگی سفارت کشورهایی که آثارشان در این جشنواره حضور دارند نیز در مراسم اختتامیه دعوت خواهند شد.

عباس کریمی در پایان نشست اظهار کرد: ۱۱ سکانس برتر از فیلم های «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ»، «خاک»، «پسرشرقی»، «اسب»، «بیگانه بیا»، «غزل»، «گوزن ها» و «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی امروز ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمده و توسط جواد طوسی تحلیل می شوند.

برچسب ها:
جشنواره فیلم آزاد خانه خشتی رفسنجان کیمیایی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان