تظاهرات شیعیان عربستانی علیه رژیم سعودی با شدت بیشتری ادامه دارد

  • شناسه خبر: 9081
تظاهرات شیعیان عربستانی علیه رژیم سعودی با شدت بیشتری ادامه دارد

خانه خشتی: مناطق شرقی عربستان طی چند روز گذشته صحنه تظاهرات‌های گسترده مردم خشمگین این مناطق علیه بازداشت شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستانی توسط رژیم سعودی است. خانه خشتی به نقل از فارس، مناطق شرقی عربستان از یک‌شنبه گذشته تاکنون صحنه تظاهرات‌های گسترده مردم خشمگین این مناطق علیه بازداشت شیخ “نمر باقر […]

خانه » آخرین اخبار » تظاهرات شیعیان عربستانی علیه رژیم سعودی با شدت بیشتری ادامه دارد

خانه خشتی: مناطق شرقی عربستان طی چند روز گذشته صحنه تظاهرات‌های گسترده مردم خشمگین این مناطق علیه بازداشت شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستانی توسط رژیم سعودی است.

خانه خشتی به نقل از فارس، مناطق شرقی عربستان از یک‌شنبه گذشته تاکنون صحنه تظاهرات‌های گسترده مردم خشمگین این مناطق علیه بازداشت شیخ “نمر باقر النمر”، روحانی برجسته شیعه عربستانی توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی است.

یک‌شنبه گذشته نیروهای امنیتی رژیم سعودی با تیراندازی به سوی شیخ نمر او را زخمی و پس از آن بازداشت کردند.

شیخ نمر یکی از روحانیان برجسته شیعه منطقه العوامیه در شرق عربستان است. او یکی از منتقدان صریح اللهجه پادشاهی آل سعود است که سابقه‌ای طولانی در فعالیت علیه رژیم سعودی دارد و اظهارات تند و گزنده آن علیه آل سعود معروف است.

وی در سال ۲۰۰۶ توسط پلیس مخفی آل سعود بازداشت شد و به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی سعودی قرار گرفت.

در سال دو ۲۰۰۹ شیخ نمر ضمن انتقاد شدید از رژیم آل سعود، هشدار داد که اگر حقوق شیعیان عربستان رعایت نشود، باید منطقه شرقی از عربستان جدا شود، به همین دلیل حکم بازداشت شیخ صادر شد و به همراه او ۳۵ نفر نیز بازداشت شدند.

در جریان قیام مردمی که از سال ۲۰۱۲ در مناطق شرقی این کشور آغاز شده است، النمر از تظاهرات‌کنندگان شیعی عربستان خواست تا در برابر گلوله‌های پلیس با فریادهای خود مقاومت و از خشونت پرهیز کنند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد، اگر سرکوب معترضان ادامه پیدا کند، رژیم سعودی سرنگون خواهد شد.

در پی زخمی شدن و بازداشت شیخ نمر مردم نواحی مختلف منطقه شرقی عربستان از جمله القطیف و العوامیه به خیابان‌ها ریخته و خشم خود را علیه رژیم نشان دادند.

پس از آن نیروهای امنیتی رژیم سعودی با خشونت مردم را سرکوب کرده و به سوی آنها تیراندازی کردند که در اثر آن دو نفر به شهادت رسیده و شمار دیگری مجروح شدند.

برخورد خشونت‌آمیز و سرکوبگری نیروهای امنیتی و نظامی رژیم سعودی باعث شد تا خشم مردم شعله ورتر شود و از آن زمان تاکنون مناطق مختلف شرق عربستان صحنه تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های گسترده است.

“علی احمد”، تحلیلگر عرب در این ارتباط می‌گوید: این راهپیمایی‌ها بسیار گسترده تر از راهپیمایی‌های قبلی است و این نشان می‌دهد که رژیم آل سعود کنترل اوضاع را از دست داده است.

در شهر العوامیه مردم تشیع جنازه گسترده‌ای را برای “اکبر حسن الشاخوری”،‌ از شهدای تظاهرات‌های اخیر برگزار کردند.

رسانه‌های عربی و غربی از بازتاب رخدادهای پادشاهی عربستان خودداری می‌کنند. رژیم سعودی هم تلاش می‌کند، از انتشار هرگونه خبر از قیام مردم عربستان به سراسر جهان جلوگیری کند.

رژیم سعودی از سال گذشته تاکنون از هر حربه‌ای برای پایان دادن به قیام مردمی مناطق شرقی این کشور استفاده کرده است که از جمله آن تلاش برای جلب حمایت شخصیت‌های سیاسی و مذهبی با دادن رشوه و وعده به آنها، وارد آوردن فشار اقتصادی بر مردم مناطق ناآرام و استفاده از مهمات جنگی علیه تظاهرات‌کنندگان است.

با وجود تمام فشارهای اعمال شده با این حال معارضان عربستانی در مبارزه خود علیه ستمگری و سرکوب مقاوم ایستادگی کرده‌اند و بر تحقق مطالبات و خواسته‌های مشروع خود بسیار مصرند.

علی احمد گفت: تظاهرات مردم همچنان ادامه دارد و استفاده از زور و گلوله نتوانسته است،‌ مانعی برسر راه آنها باشد،‌ بنابراین تا سرنگونی رژیم سعودی این اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان