مرسی مایل به برقراری رابطه با ایران است

  • شناسه خبر: 9025
مرسی مایل به برقراری رابطه با ایران است

خانه خشتی: قاضی “عمر الشال”، یکی از حقوقدانان مصری با بیان اینکه محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به برقراری رابطه با ایران علاقمند است، گفت که در این راه با موانعی مواجه است. خانه خشتی به نقل از فارس: قاضی “عمر الشال”، یکی از حقوقدانان مصری و مشاور ستاد انتخاباتی “حمدین صباحی”، نامزد ملی‌گرای ناکام […]

خانه » آخرین اخبار » مرسی مایل به برقراری رابطه با ایران است

خانه خشتی: قاضی “عمر الشال”، یکی از حقوقدانان مصری با بیان اینکه محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به برقراری رابطه با ایران علاقمند است، گفت که در این راه با موانعی مواجه است.

خانه خشتی به نقل از فارس:
قاضی “عمر الشال”، یکی از حقوقدانان مصری و مشاور ستاد انتخاباتی “حمدین صباحی”، نامزد ملی‌گرای ناکام انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره ضمن اشاره به ضرورت بازگشت روابط دوجانبه تهران – قاهره به روابط عادی و طبیعی خود تاکید کرد که تمایلاتی در ریاست جمهوری جدید مصر جهت برقراری این روابط مشاهده می‌شود، اما در این راه با موانع و مشکلاتی مواجه است.

عمر الشال گفت باید بدانید که بین تبلیغات انتخاباتی مرسی و مواضع و اظهارات وی پس از رسیدن به قدرت آن هم با توافق مصری – اروپایی – آمریکایی تفاوت بسیار وجود دارد، او قصد دارد که روابط تهران – قاهره را به شکل طبیعی و عادی آن بازگرداند، اما براساس توافق صورت گرفته توان چنین کاری را ندارد.

وی در ادامه گفت که مرسی از حضور در نشست سران غیرمتعهدها در تهران استقبال خواهد کرد و اینکه به نفع قاهره است، روابط گسترده و ویژه‌ای با ایران داشته باشد.

****متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است****

فارس: آمریکا اعلام کرد که خواهان گفت‌وگو با مرسی درباره نحوه تعامل با کشورهای همجوار است. آیا این اقدام آمریکا به نوعی دخالت در امور داخلی مصر به شمار نمی‌آید؟ آیا آمریکا مجاز به چنین اقدامی است؟ افزون براینکه هنگامی‌که مرسی از ایران سخن گفت،‌ آمریکا گفت که مرسی نباید بدون هماهنگی با ما چنین اقداماتی را انجام دهد، آیا این سخن اهانت به مردم و انقلاب و مردم مصر تلقی نمی‌شود؟ نظر شما در این ارتباط چیست؟

الشال: بالطبع آنچه آمریکا خواستار آن شده توهین به انقلاب مصر به شمار می‌آید، ولی من تاکید می‌کنم که مرسی بخشی از توافق بین اخوان المسلمون و شورای عالی نظامی مصر و نیروهای غربی از جمله آمریکاست. اما این به سود مصر است که دارای روابطی مستحکم و ویژه با ایران باشد.

فارس: رئیس جمهوری مصر در برابر دادگاه عالی قانون اساسی مصر سوگند ریاست جمهوری خود را ادا کرد. تبعات این اقدام وی برآینده مصر و اختیاراتش چیست و بازتاب این اقدام در جایگاه قانونی و حقوقی رئیس جمهوری مصر چیست؟

الشال: از جمله بازتاب‌های این اقدام را باید در تحکیم دستگاه قضایی و نظام جمهوری باید ملاحظه کرد و این مسئولیت عدم سخن گفتن و اظهار نظر درباره متمم قانون اساسی یا هرگونه اقدامات قانونی و حقوقی یا اظهار درباره انحلال مجلس الشعب را نیز دربرمی‌گیرد، چون وی با ادای سوگند در برابر دادگاه عالی قانون اساسی در واقع جایگاه آن را تحکیم کرده است.

فارس: آیا مرسی متعهد به توافقنامه‌های سابق است؟

الشال: بالطبع مرسی به توافقنامه‌هایی که تاکنون امضا شده متعهد خواهد بود،‌ چون متعهد بودن به این توافق‌ها بخشی از توافق رسیدن مرسی به قدرت است.

فارس: درباره ساختار دولت جدید هم باید گفت که شایعاتی در مصر به گوش می‌رسد که اظهار می‌کند، برخی وزارتخانه‌های کلیدی مانند دفاع و امنیت و خارجه همچنان در دست شورای عالی نظامی مصر باقی خواهد ماند، نظر شما در این ارتباط چیست؟

الشال: بالطبع این امری طبیعی است که نظامیان وزارت دفاع و کشور و خارجه را حفظ و از آن خود خواهند کرد و در انتخاب شخص وزیر در این وزارتخانه‌ها دخالت داشته باشند.

فارس: آیا این احتمال وجود دارد، با توافقاتی که بین شورای عالی نظامی و رئیس جمهوری مصر حاصل شود، اوضاع در مصر به شکل سابق آن بازگردد؟

الشال: پیشتر توافقاتی میان شورای عالی نظامی مصر و اخوان المسلمون و شماری از کشورهای غربی برای به قدرت رسیدن اسلام سیاسی صورت گرفته بود که مهمترین آن قضیه فلسطین و بسیج علیه ایران جهت تضمین حفظ حاکمیت اعراب بر بازار نفت و تشکیل دولتی در مصر با مرجعیتی اسلامی است و از این حیث مرسی بیانگر تعبیر دقیق چنین گرایش‌های سیاسی بین المللی و در عین حال مورد نظر شورای عالی نظامی است که برسر آن توافق نظر حاصل شده است و در این ارتباط شواهد و مستنداتی وجود دارد، از جمله اینکه اخوان المسلمون گفت‌وگوهایی با سناتور “جو مک کین” و دیگر نمایندگان پارلمام آمریکا انجام داده و شاهد دیگر این مدعا درخواست اتحادیه از شورای عالی نظامی جهت انتقال هرچه سریع‌تر قدرت به غیر نظامیان است.

فارس: براساس آنچه مرسی در حملات و تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد، به نظر شما دیدگاه و موضع وی نسبت به رابطه دو جانبه ایران و مصر چه خواهد بود؟ و این روابط را در چه سطحی برقرار خواهد کرد؟

الشال: باید بدانید که بین تبلیغات انتخاباتی مرسی و مواضع و اظهارات وی پس از رسیدن به قدرت آن هم با توافق مصری – اروپایی – آمریکایی تفاوت بسیار وجود دارد، او قصد دارد که روابط تهران – قاهره را به شکل طبیعی و عادی آن بازگرداند، اما براساس توافق صورت گرفته توان چنین کاری را ندارد.

فارس: آیا مرسی دعوت جهت حضور در نشست سران غیرمتعهدها در تهران را خواهد پذیرفت؟

الشال: این دعوت را خواهد پذیرفت، اما آنچه هم اکنون مرسی بر زبان می‌آورد خواسته‌های سعودی و آمریکایی است.

فارس: نظر خود را لطفا درباره خبرگزاری فارس و عملکرد این خبرگزاری بفرمایید؟

الشال: خبرگزاری فارس، خبرگزاری قابل احترام و شایسته‌ای است و کسانی که در آن در مصر و ایران مشغول به خدمت هستند، افراد قابل احترامی هستند و امیدواریم صرف نظر از اختلاف در دیدگاه‌های مذهبی شاهد بازگشت روابط دو جانبه بین دو طرف به شکل عادی آن باشیم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان