رسانه های غربی ازپیروزی تحریم می گویند یا شکست؟

  • شناسه خبر: 8953
رسانه های غربی ازپیروزی تحریم می گویند یا شکست؟

به گزارش “خانه خشتی” : دور تازه تحریمها علیه ایران درحالی از سوی آمریکا وضع شده که بحث پیرامون تاثیر گذاری یا عدم تاثیر آن میان کارشناسان ورسانه های آمریکایی به بحث داغی تبدیل شده است.آن چنان که در چند روز اخیر علاوه برگمانه زنی ها وتحلیلهای گوناگون سایتهای وابسته به شورای رسانه ای آمریکا،مطبوعات […]

خانه » آخرین اخبار » رسانه های غربی ازپیروزی تحریم می گویند یا شکست؟

به گزارش “خانه خشتی” : دور تازه تحریمها علیه ایران درحالی از سوی آمریکا وضع شده که بحث پیرامون تاثیر گذاری یا عدم تاثیر آن میان کارشناسان ورسانه های آمریکایی به بحث داغی تبدیل شده است.آن چنان که در چند روز اخیر علاوه برگمانه زنی ها وتحلیلهای گوناگون سایتهای وابسته به شورای رسانه ای آمریکا،مطبوعات این کشور هم در گزارشها ویادداشتهای مختلف به تحلیل وبررسی دراین باره پرداخته اند.
دراین میان آنچه که از مباحث مطرح شده دراین رسانه های دیداری ونوشتاری برمی آید گویای این است که خود رسانه های آمریکایی هم با توجه به موقعیت ایران امید چندانی به اثر گذاری تحریمها ندارند.آن چنان که روزنامه وال استریت ژورنال دریادداشتی تحلیلی که در تاریخ ۲جولای به چاپ رسید صراحتا به این موضوع اشاره داشته که آمریکا در راه تحریم ایران در حال بازگشت از راه رفته است .این روزنامه دراین یادداشت دراین باره اینگونه می نویسد: “اگرچه تحریم‌های اقتصادی نتوانسته‌اند تهران را از ادامه برنامه هسته‌ای بازدارند، اما دولت اوباما تصمیم گرفته است آنها را ضعیف‌تر سازد. رژیم تحریم‌های ایران مانند قانون مالیات آمریکا به نظر می رسد. یعنی پر از راه‌های گریز است. ناامیدکننده است که همه ۲۰ شریک تجاری عمده ایران از تحریم‌ها معاف شده‌اند. این تحریم‌ها واقعی به نظر می‌رسند زیرا کنگره آن را تصویب کرده و در ماه دسامبر به امضاء رئیس‌جمهور اوباما نیز رسیده و دولت درباره قدرت آنها به تفصیل سخن رانده است. اما در عین حال تحریم‌ها مانند باد هوا هستند. این به دلیل راه‌های گریز فراوانی است که دولت در تحریم‌ها قرار داده است”.
اشاره این روزنامه به این موضوع در حالی است که پیش از این هم برخی منابع اروپایی از ناتوانی آمریکا در همراه کردن دیگر کشورهای دنیا با خود در تحریم ایران سخن به میان آورده بودند.
علاوه براین درادامه این در ادامه این یادداشت به این مسئله اشاره شده ودراین باره این چنین گفته شده:” یکی از این راه‌ها این است که در صورتی که کشوری «به طور چشمگیر» خرید نفت از ایران را کاهش دهد، وزارت امور خارجه برای مدت شش ماه این کشور را از تحریم‌ها معاف می‌کند. البته، تعریف «به طور چشمگیر» نیز با دولت است. هفته گذشته مشخص شد این اصطلاح به معنای «مقدار جزیی» است. هند با کاهش ۱۱ درصد و ژاپن با کاهش ۲۲ درصد از خرید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ شامل این معافیت شدند. سپس چین قرار دارد که بزرگترین خریدار نفت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و تنها با کاهش ۲۵ درصد بین ماه‌های ژانویه و می‌از معافیت برخوردار شده است.”
دراین بین علاوه براشاراتی که در این گزارش به عدم همراهی مناسب کشورهای قدرتمند با آمریکا در تحریم ایران شده برخی کارشناسان براین موضوع تاکید می کنند که کاهش خرید نفتی چین هم به دلیل همراهی با آمریکا نیست. بلکه کاهش خرید چین که در فوریه ومارس رخ داده به دلیل برخی اختلافات جزئی بر روی قرار داد بوده است و با رفع موانع دوباره به حالت اولیه خود بدون توجه به آمریکا بازمی گردد.درواقع به باور صاحب نظران، آمریکا برای به دست آوردن نتیجه حداقلی وعدم پذیرش شکست دراین موضوع حاضر شد که ۲۰ کشور را در ازای کاهش بسیار ناچیز واردات نفت خود از ایران معاف کند که این روند در ماههای آینده هم ادامه خواهد داشت وحتی کشورهای بیشتری از این معافیت برخوردار خواهند شد.
از طرف دیگر نباید نادیده انگاشت که در چند روز اخیر سوئیس هم به عنوان یکی کشورهای اروپایی اعلام کرد که از تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند که این مسئله نشان از روند روبه شکست تحریمهای نفتی دارد.
به هر صورت آنچه که با توجه به مطلب منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال ،با عنوان راههای گریز اوباما برای ایران باید به این مسئله اشاره داشت که تحریمهای نفتی علیه ایران چشم انداز مطلوبی ندارد واین در حالی رخ می دهد که ایران به دلیل عدم شناسای حقوق هسته ای خود از سوی اتحادیه اروپا به راه خود ادامه می دهد وبا توجه به صحبتهای مقاماتش همچنان به صدور نفت خود ادامه خواهد داد.

مهدی حسینی

برچسب ها:
رسانه های غربی ازپیروزی تحریم می گویند یا شکست؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان