دود اختلاف ۲ وزارتخانه به چشم برنج‌کاران می‌رود

  • شناسه خبر: 8925
دود اختلاف ۲ وزارتخانه به چشم برنج‌کاران می‌رود

واردات برنج در فصل برداشت و تغییر کاربری شالیزارها پس از گذشت نزدیک به سه سال از طرح خودکفایی برنج در کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در باره میزان مصرف سرانه برنج در کشور به توافق نرسیدند و این اختلاف موجب واردات گسترده برنج در فصل برداشت آن شده است. […]

خانه » آخرین اخبار » دود اختلاف ۲ وزارتخانه به چشم برنج‌کاران می‌رود

واردات برنج در فصل برداشت و تغییر کاربری شالیزارها
پس از گذشت نزدیک به سه سال از طرح خودکفایی برنج در کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در باره میزان مصرف سرانه برنج در کشور به توافق نرسیدند و این اختلاف موجب واردات گسترده برنج در فصل برداشت آن شده است.
به گزارش “خانه خشتی” به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی تولید ایرانی، نزدیک به چهار سال از شعارهای دولت درباره حمایت از تولید برنج در کشور و خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک غذایی که قوت قالب بسیاری از مردم ایران در نواحی مختلف است، می‌گذرد.

شعاری که تا به امروز تنها خاطره آن در ذهن برخی از کشاورزان و برنج کاران باقی مانده است و این تولیدکنندگان در این سال‌ها نه تنها حمایتی از دولت و وزارت جهاد کشاورزی در باره افزایش تولید برنج مشاهده نکردند که در همه این سال‌ها لطف وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل حال آنها شده و خستگی و آزردگی بیش از پیش در نتیجه واردات گسترده برنج خارجی به کشور در کنار حجم بالایی از قاچاق این محصول در چهره تکیده آنها نمایان شده است.

باید به این نکته توجه کرد که با وجود همه شعارهای خودکفایی در تولید برنج در طول چند سال گذشته، هنوز بعد از گذشت دو سال از تهیه و ابلاغ سند خودکفایی برنج در کشور در سال ۸۹ هنوز دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در باره میزان سرانه مصرف برنج در کشور به نتیجه نرسیدند و دود این اختلاف در طول این چند سال تنها به چشم برنج‌کاران ایرانی رفته است.

اختلاف ۱۰ کیلویی که موجب واردات یک میلیون تن برنج شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد به این امر که میزان سرانه مصرف برنج در ایران در حدود ۴۲ کیلوگرم در سال است با توجه به میزان تولید کشور که رقمی در حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن در هر سال است، واردات یک میلیون ۲۵۰ هزار تنی برنج به کشور را به صورت سالانه توجیه می‌کند؛ این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی معتقد است؛ میزان مصرف سرانه برنج در کشور نزدیک به ۳۲ کیلوگرم در سال بوده است و با وارداتی در حدود ۴۰۰ هزار کیلو برنج، همه نیاز کشور تأمین می‌شود.

با این حال اختلاف ۱۰کیلویی دو وزارتخانه در میزان مصرف سالانه برنج در کشور در طول چند سال گذشته، نه تنها هیچ کمکی به طرح خودکفایی برنج در کشور نکرده است که موجب افزایش چشمگیر واردات و قاچاق برنج به کشور شده و این اختلاف ۱۰ کیلویی تنها کشاورزان ایرانی را ناامید و به نوعی ورشکسته کرده اشت.

خودکفایی از شعار تا عمل

دبیر انجمن حمایت از برنج کشور نیز در زمینه عدم پیشرفت طرح خودکفایی برنج در کشور می‌گوید: در طول سال‌های ۸۹ و ۹۰ تولید برنج کشور هیچ افزایشی نداشته است و در واقع در جا زده‌ایم که این امر با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک در تضاد است .

جمیل علیزاده شایق، تأکید می کند: وزارت جهاد کشاورزی با وجود اصرار بر خودکفایی برنج در دو سال آینده تاکنون هیچ برنامه و جدول زمان‌بندی برای دستیابی به آن اعلام نکرده است و این وزارتخانه تنها بر روی کاغذ به دنبال خودکفایی برنج در کشور است.

واردات گسترده برنج در فصل برداشت آن در کشور

افزایش واردات برنج به کشور و حجم بالای فروش انواع برنج‌های خارجی در سه استان شمالی در طول یک هفته گذشته نیز برای چندمین بار متوالی، اعتراض بسیاری ار کشاورزان و برنجکاران این سه استان را به دنبال داشته است؛ اینکه به چه دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه سال متوالی با نزدیک شدن به برداشت محصول برنج در فصل تابستات اقدام به واردات گسترده برنج به کشور می‌کند، سئوالی است که تا به امروز این وزارتخانه آن را بی‌پاسخ گذاشته است.

هشدار درباره تغییر کاربری اراضی برنج

در این زمینه است که یونس اسدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هفتم با هشدار به دولت در زمینه واردات گسترده برنج به کشور می‌گوید: انگار دولت به دنبال تغییر کاربری تمامی اراضی کشاورزی استان‌های شمالی کشور است که این حجم از برنج‌های خارجی را به کشور وارد کرده است.

اسدی تأکید می کند: به نظر می‌رسد منافع عده خاصی در میان است که هر ساله در فصل تابستان شاهد واردات گسترده برنج به کشور هستیم.

برنج‌هایی که طبخشان آسان و خوردنشان دشوار است

این روزها نه تنها بسیاری از مردم دیگر در هنگام ظهر بوی مطبوع برنج ایرانی را در خانه‌های خود حس نمی‌کنند که مردم استان‌های شمالی کشور نیز شاهد فروش گسترده محصولات کشورهای هند، پاکستان، تایلند در فروشگاه‌های مختلف این استان‌ها هستند، برنج‌هایی که طبخ آنها از انواع برنج‌های ایرانی ساده‌تر است، ولی خوردنشان بدون چاشنی‌های خوشبو کننده مانند زعفران و یا گلاب سخت و دشوار.

با این حال به گفته حسن رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرهای خوشی درباره برنج در راه است، زیرا دولت برای تنظیم بازار در ماه رمضان یعنی در ماه‌های مرداد و شهریور و در روزهای نزدیک به برداشت محصول برنج کشور، ۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی برای مصرف وارد کشور خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در بازار برنج هم دست قدرتمند مافیایی در کار است که توانسته است با استفاده از لابی‌های پیچیده همچنان نبض بازار برنج ایران را در دستان خود بگیرد؛ واردات برنج خارجی در جایی که توان تولید برنج مرغوب در کشورمان وجود دارد، آن هم در سالی که نام حمایت از تولید ملی بر پیشانی آن حک شده، جای تردید و سئوال است؛ در چنین شرایطی انتظار است مجموعه نهادهای نظارتی در موضوع واردات برنج مداخله و اختلاف دو وزارتخانه متولی تولید، توزیع و واردات برنج را حل و دست سوداگران سودجو را از این بازار کوتاه کنند.

عطالله حسینیان

برچسب ها:
دود اختلاف 2 وزارتخانه به چشم برنج‌کاران می‌رود
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان