عصبانیت دولت ترکیه از شکست در سوریه

  • شناسه خبر: 8641
عصبانیت دولت ترکیه از شکست در سوریه

دولت ترکیه و هم پیمانانش از جمله رژیم صهیونیستی در ایجاد مکانی حایل به عنوان پایگاه تروریست‌ها در مرز سوریه با کشورهای همسایه ناموفق بودند. به گزارش “خانه خشتی” به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی،تنش ها میان ترکیه و سوریه به مراحل حساس خود نزدیک شده است. پس از تلاش دمشق برای اجرای طرح […]

خانه » اخبار ویژه » عصبانیت دولت ترکیه از شکست در سوریه

دولت ترکیه و هم پیمانانش از جمله رژیم صهیونیستی در ایجاد مکانی حایل به عنوان پایگاه تروریست‌ها در مرز سوریه با کشورهای همسایه ناموفق بودند.

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی،تنش ها میان ترکیه و سوریه به مراحل حساس خود نزدیک شده است. پس از تلاش دمشق برای اجرای طرح کوفی عنان و برگزاری انتخابات در سوریه طرفهای معارض با دولت اسد تمام تدابیر خود برای تقابل با بقای نظام فعلی سوریه را به کار بستند. کار بدانجا کشید که دو فروند از هواپیماهای ترکیه با عبور از حریم هوایی سوریه وارد خاک این کشور شده و توسط پدافند هوایی سوریه ساقط شدند. این امر بسترهای لازم برای آغاز دور جدیدی از تهاجمات علیه دولت سوریه را مهیا ساخت. دولت ترکیه به همراه اسرائیل و رژیم صهیونیستی سردمدار این دور از تهاجمات علیه نظام سیاسی سوریه بودند. حمله اردوغان نخست وزیر سوریه در این میان از شدت بیشتری برخوردار بود.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی که از برخی شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای به طور زنده پخش می شد ، با “ظالم و قاتل” خواندن نظام حاکم بر سوریه صراحتاً گفت: ما به مردم سوریه برای رهایی از دیکتاتوری کمک خواهیم کرد. این سخنان در پی آن ایراد شد که یک فروند هواپیمای ترکیه ای توسط پدافند هوایی سوریه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد. طیب اردوغان افزود: ما در قبال حمله سوری ها به هواپیمای خود ساکت نخواهیم نشست. آنها هواپیمای ما را بر فراز آب های آزاد و بدون هشدار قبلی ساقط کردند و این برای ما قابل قبول نیست. وی خطاب به احزاب ترکیه که در روزهای اخیر خواهان عذرخواهی سوریه شده اند نیز گفت: از بشار اسد برای عذر خواهی التماس نکند و موضع واحدی در این باره داشته باشید.

دیگر مقامات ترک نیز همراه با اردوغان دولت سوریه را تهدید به مقابله به مثل کردند. در همین راستا بولنت آرینچ معاون اردوغان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ترکیه حق خود را برای مقابله به مثل محفوظ می داند. ناتو به پیشنهاد ترکیه برای بررسی این موضوع جلسه برگزار می کند. ترکیه می گوید مساله مورد تنش این کشور با سوریه طبق ماده ۴ اساسنامه ناتو قابل بررسی است. بند ۲ ماده ۶ پیمان ناتو اشعار می دارد حمله به ناوها یا هواپیماهای هر یک از اعضای ناتو در منطقه مدیترانه یا اقیانوس اطلس از سوی دیگر کشورها، مشمول دفاع جمعی اعضا می گردد.

تمام این ادعاها ناظر به آنست که پیش فرض دولت ترکیه مبنی بر تجاوز غیرقانونی پدافند سوریه صحت داشته باشد، حال آنکه با افشای جزئیاتی از عملیات اطلاعاتی «شکار کلاغ» توسط سرویس اطلاعاتی سوریه ابعاد تازه ای از مناقشات فعلی میان دو دولت هویدا گشته و پای بسیاری از دولتهای ثالث ازجمله اسرائیل و اردن نیز به میان کشیده شده است. فهم بهتر این عملیات از دقت نظر در دو رویداد “فرار خلبان سوری به اردن با جنگنده میگ-۲۱” و “ساقط شدن جنگنده‌های اف-۴ ترکیه” در روز جمعه ۲۲ ژوئن حاصل خواهد شد. تامل در این دو حادثه و رابطه میان این دو رویداد که در گزارش سرویس اطلاعاتی سوریه به وضوح آمده است علت برخی از موضعگیریهای متفاوت مقامات ترک ازجمله داوود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر تائید تجاوز هواپیمای ترک به خاک سوریه را نیز آشکار خواهد ساخت.

این عملیات از آنجا آغاز شد که سرویسهای اطلاعاتی دولت سوریه با مشاهده حرکات مشکوک حسن مرعی الحماده خلبان سوری توانستند پی به طرحی عظیم و هوشمندانه ای که علیه امنیت ملی سوریه و توسط سرویسهای اطلاعاتی ترکیه، اردن و اسرائیل کشیده شده بود، ببرند. اساس این طرح به دستیابی به کدهای راداری هواپیمای میگ ۲۱ سوری و پیاده سازی آن در هواپیماهای مشابه غیرسوری برای سوء استفاده علیه کشور سوریه بازمی گردد. براین اساس سه دولت مطروح به دنبال آن بودند تا با اعزام هواپیماهای خود و بهره برداری از غفلت رادارهای سوری برخی از نقاط حساس سوریه را بمباران نموده و با هجمه تبلیغاتی توسط رسانه ها بر شایعه فرار خلبانان سوری دامن زنند. آگاهی سرویس اطلاعاتی سوریه از چنین طرحی شرایط را به کام دولت سوریه تغییر داد. سوریه با اطلاع از چنین نقشه ای با تعطیل کردن تمام پروازها بر حریم هوایی خود هواپیماهای ترک را که با کدهای راداری هواپیمای سوری فرار کرده وارد خاک خود شده بودند شناسایی کرده و منهدم می نماید.

عصبانیت دولت ابن الوقت ترکیه پس از شکست در چنین عملیاتی طبیعی به نظر می آید. دولت ترکیه و هم پیمانانش ازجمله رژیم صهیونیستی علاوه برآنکه نتوانستند شایعه فرار خلبانان سوری و خلل در روحیه ملی سوریه را محقق سازند، همچنین در ایجاد مکانی حایل به عنوان پایگاه تروریستها در مرز سوریه با کشورهای همسایه نیز ناموفق بودند. در این میان به مخاطره افتادن منافع ملی ترکیه در ابعاد گوناگون داخلی و بین المللی و شاید بیش از همه فشار رو به افزایش افکار عمومی داخلی ترکیه علیه دولت لیبرال ترکیه عامل اصلی عصبانیت و موضعگیریهای متفاوت سران دولت ترک می باشد.

برچسب ها:
سوریه،عصبانیت ترکیه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان