مصباحی‌مقدم مطرح کرد: تحریم نفتی ‘تورم’ را کاهش می‌دهد/ مردم نگران نباشند

  • شناسه خبر: 8633
مصباحی‌مقدم مطرح کرد: تحریم نفتی ‘تورم’ را کاهش می‌دهد/ مردم نگران نباشند

  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تحریم نفتی موثر واقع بشود یک فرصت خوبی برای ملت ما به وجود می آید که اتکای بودجه به نفت در کشور کاهش یابد. خانه خشتی به نقل از سایت عصر امروز، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای […]

خانه » آخرین اخبار » مصباحی‌مقدم مطرح کرد: تحریم نفتی ‘تورم’ را کاهش می‌دهد/ مردم نگران نباشند

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تحریم نفتی موثر واقع بشود یک فرصت خوبی برای ملت ما به وجود می آید که اتکای بودجه به نفت در کشور کاهش یابد.

خانه خشتی به نقل از سایت عصر امروز، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی های اخیر اظهار داشت: مجلس از وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دعوت به عمل آورده و جلسه ویژه ای را رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان با این وزراء گذاشته اند.

وی ادامه داد: در این جلسه راهکارهای اجرایی برای مهار قیمت کالاهای اساسی مردم مانند شیر، لبنیات، مرغ، تخم مرغ و گوشت مطرح شد و قرار است پیگیری شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت هم ظاهرا اقداماتی را در این باره شروع کرده است، افزود: آنچه که اهمیت دارد این است که باید جلوی افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی که از ضروریات زندگی مردم در جامعه است، گرفته شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: دولت قرار است یارانه مربوط به نهاده های تولید دامداری، دان مرغ و مواردی که به عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید کشاورزی و دامداری هست را پرداخت کند.

وی افزود: از طرفی مقرر شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با صنایع شیر و لبنیات وارد مذاکره شده و یارانه نقدی مورد نیاز را به آنها بپردازد تا این که آنها قیمت شیر و لبنیات را تغییر داده و پس از اصلاح، به قیمت های اولیه بازگردانند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس برای این کار اعلام آمادگی کرده است، تاکید کرد: اگر نیاز به تأمین منبع باشد، این منبع از سوی مجلس تأمین خواهد شد؛ علاوه بر این دولت باید نسبت به واردات کنجاله و نهاده هایی که برای دامداری لازم و نیاز است اقدامات سریعتری انجام دهد و با استفاده از ارز دولتی مدت بیشتری قیمت این واردات مورد نیاز را ثابت نگه دارد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: دولت این اقدامات را شروع کرده است و قرار شده که از طریق اتحادیه به تولیدکنندگان و دامداری ها، این موارد اطلاع داده شود تا آنها قیمت ها را کاهش داده و به قیمت های قبلی باز گردانند که در این زمینه خبرهای خوبی نیز منتشر شده است.

وی افزود: اگر آرامش از ناحیه مردم برقرار شود، بطوریکه تقاضای بیش از حد خود را متوقف کنند و فقط تا جایی که نیاز دارند از بازار خرید نمایند، امید است که قیمت ها در بازار آزاد هم اصلاح شده و کاهش یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلیل اصلی گرانی های اخیر را اتفاقات سال گذشته دانست و گفت: یک مورد از این اتفاقات، تزریق نقدینگی بیش از حد مورد نیاز در جامعه بود؛ زیرا رشد نقدینگی در جامعه تقاضا را بالا برده و به تبع آن قیمت ها افزایش پیدا کرده اند.

مصباحی مقدم ادامه داد: مورد دوم افزایش نرخ ارز بود که تحت تأثیر یکی دو شوک در جامعه اتفاق افتاد که متأسفانه مدیریت خوبی نیز در این زمینه وجود نداشت و این عدم مدیریت باعث شد ارز خارجی به صورت ناگهانی در جامعه افزایش قیمت پیدا کند.

وی افزود: دولت مدت ۲۱ روز الی یک ماه در این زمینه دست روی دست گذاشت و شاهد افزایش بی رویه قیمت ارز در جامعه بود، بدون این که در متوقف کردن قیمت ارز کاری را انجام دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: قیمت ارز که بالا رفت تمام کالاها را تحت تأثیر خود قرار داد و سبب افزایش قیمت آنها در جامعه شد؛ اگر دولت در سال گذشته این افزایش نقدینگی را بوجود نمی آورد آن شوک افزایش قیمت ارزی نیز نمی توانست در جامعه خیلی اثر گذار باشد.

مصباحی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه شوکهای افزایش قیمت ارزی در جامعه، توسط بانک مرکزی هم به خوبی مدیریت نشد که اگر مدیریت صحیحی در این زمینه اتفاق می افتاد ما شاهد افزایش بی رویه قیمتها در جامعه نبودیم.

وی ادامه داد: این موارد ریشه های اصلی در بوجود آمدن گرانی ها در جامعه است و ما معتقدیم که دولت اگر می خواست می توانست این گرانی ها را مهار کند؛ همچنان که همین الان هم می تواند این مسئله را مدیریت کند؛ اما چرا این مسئله به این مهمی را مدیریت نکرده، یک مقدار برای ما هم جای سوأل دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: تجربه نشان داده که هر موقع دولت بخواهد می تواند افزایش قیمتها را مهار کند.

مصباحی مقدم در خصوص راهکار مجلس برای مهار گرانی های گفت: در این زمینه یک راهکار کوتاه مدت و یک راهکار بلند مدت وجود دارد.

وی ادامه داد: راهکار کوتاه مدت آن این است که دولت با دادن یارانه تولید، هزینه های تولید را کاهش دهد و راهکار بلند مدت این است که بودجه را تبدیل به بودجه غیر تورمی کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر بودجه کشور یک بودجه تورمی باشد آثار مخربی را در جامعه برجای می گذارد، تاکید کرد: هر چه قدر اتکای بودجه ما به نفت بیشتر باشد مشکلات و گرانی ها در جامعه ما افزایش پیدا می کند و شاید بتوان گفت که اگر تحریم نفتی موثر واقع بشود یک فرصت خوبی برای ملت ما به وجود می آید که اتکای بودجه به نفت در کشور کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا کند ما در کشور شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مردم نباید نگران باشند؛ اگر نفت ما به فروش نرود و یا مقدار فروش نفت کاهش پیدا کند باعث می شود که بودجه ما کمتر متکی به نفت باشد که به تبع آن آثار تورمی کمتری در جامعه بوجود می آید.

مصباحی مقدم تاکید کرد: باید از این مسئله استقبال کرد؛ باید از خداوند متعال خواست که نفت ما اولا به صورت ذخیره برای ما بماند تا ما بتوانیم به جای اینکه خام فروشی کنیم آن را به فرآورده های مختلف تبدیل کرده و صادر کنیم که در آن صورت ارزش افزوده آن بیشتر خواهد شد؛ ثانیا اتکای بودجه عمومی به نفت دائما برای ما تورم را افزایش می دهد، در نتیجه هر چه این اتکا کمتر بشود تورم کمتری خواهیم داشت.

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان