پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

رفسنجان دچار خشکسالی جدی و شدید است

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، حمید ملانوری صبح امروز در مراسم تودیع مسئول جدید جهاد کشاورزی رفسنجان اقتصاد این شهرستان را بر پایه کشاورزی و محصول پسته دانست و اظهار داشت: در این سالها از سوی رفسنجان در زیمنه اقتصادی کمک زیادی به کشور صورت گرفته و این شهرستان سهم به سزایی در اشتغال زایی داشته است.

وی به پرورش دام های سبک و سنگین، مرغ و آبزیان و اسب در کنار کشاورزی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: زحمات مردم قابل تقدیر است و با وضعیت بحرانی آب منطقه باز هم سخت کوش و بادرایت در همه ی عرصه های اجتماعی ، اقتصادی، تحقیقی و … وارد شدند.

ملانوری به آوازه خوش رفسنجان در کشور و حتی دنیا اشاره کرد و بیان داشت: امروز اقتصاد تک محصولی این شهرستان به خاطر بحران آب دچار چالش شده و بصورت ملموس دیده می شود .

وی افزود: رفسنجان دچار خشکسالی جدی و شدید است و آب آن به لحاظ کمی و کیفی کاهش یافته است.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه رویکرد تغییر مدیریت یک اداره رویکرد سیاسی نیست خاطر نشان کرد: با تغییر یک مدیر انتظار تغییر رویه و رشد در یک اداره وجود دارد و باید تخصص و شناخت از منطقه نیز از ویژیی های یک مدیر است.

وی یادآور شد: یک مدیر باید به دنبال بومی کردن قوانین و بخش نامه ها باشد و مردم داری و حسن خلق را نیز در راس کارش قرار دهد.

ملانوری مدیریت منابع آب شهرستان را یکی از الویت ها برشمرد و گفت:از مجموع آب استحصالی شهرستان تنها ۵ درصد در بخش شرب و مابقی در کشاورزی صرف می شود و مدیریتی کردن این حوزه ضروری است.

وی رفسنجان را مهد تولید پسته دانست و گفت: یکی از مرغوب ترین محصول پسته دنیا در این شهرستان تولید می شود و تا نام پسته وجود دارد نام رفسنجان هم در کنار آب باید بیاید.

ملانوری با بیان اینکه باید بهترین مدیریت زمینه پسته صورت گیرد خاطر نشان کرد: در حال حاضر پسته آمریکا ۱۲ دلار فروخته می شود و پسته ایران ۸ دلار در حالی کیفیت آن بسیار بالاتر است.

وی همچنین به مصرف ۶۰۰ تن سم در سال گذشته در باغات شهرستان رفسنجان اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت جدی از این زمینه نیاز است و از طرفی سلامتی مردم نیز در معرض خطر قرار میگیرد.

ملانوری به وجود بیش از ۶ هزار راس گاو، بیش از ۲ هزار راس اسب و تولید ۲ میلیون قطعه مرغ در هر دوره در رفسنجان اشاره کرد و گفت: در این زمینه اشتغال باید نگهداری و بلکه افزایش یابد و می توان با کمک انسان های نخبه و باتجربه این آب، زمین و هوا را مدیریت کرد.

خروج از نسخه موبایل