نشانه‌های فروپاشی رژیم سعودی/تقسیم عربستان سعودی بین شاهزاده متعب و محمد

  • شناسه خبر: 8619
نشانه‌های فروپاشی رژیم سعودی/تقسیم عربستان سعودی بین شاهزاده متعب و محمد

خانه خشتی: برخی منابع سعودی تاکید می‌کنند که کشور عربستان سعودی در عمل به دو بخش تقسیم شده است و فرزندان پادشاه کنونی و فرزندان ولی‌عهد سابق هر کدام بربخشی از کشور حکومت ‌می‌کنند. خانه خشتی بهنقل از فارس، منابع آگاه سعودی تاکید دارند، هم اکنون کشور عربستان سعودی به دو بخش تقسیم شده است. […]

خانه » آخرین اخبار » نشانه‌های فروپاشی رژیم سعودی/تقسیم عربستان سعودی بین شاهزاده متعب و محمد

خانه خشتی: برخی منابع سعودی تاکید می‌کنند که کشور عربستان سعودی در عمل به دو بخش تقسیم شده است و فرزندان پادشاه کنونی و فرزندان ولی‌عهد سابق هر کدام بربخشی از کشور حکومت ‌می‌کنند.

خانه خشتی بهنقل از فارس، منابع آگاه سعودی تاکید دارند، هم اکنون کشور عربستان سعودی به دو بخش تقسیم شده است. بر بخشی از کشور فرزندان پادشاه کنونی و بر بخش دیگر فرزندان ولی‌عهد سابق حکومت ‌می‌کنند.

“متعب بن عبدالله”، پسر پادشاه کنونی عربستان که خبر موثقی از پدر بیمارش نیز در دست نیست، با کنترل پایتخت ییلاقی آل سعود در جده و همچنین تسلط بر شهرهای مهم حجاز مانند مدینه، مکه، طائف و ابها که نیمی از جمعیت کشور را در خود جای می‌دهند و از نظر مذهبی مهم به شمار می‌آیند، خود را برای رقابت در روزهای پس از مرگ پدر آماده می‌کند.

اما در سوی دیگر، “محمد بن نایف”، پسر “نایف بن عبد العزیز”، ولی‌عهد تازه متوفی سعودی قرار دارد که در زمان پدرش فرد شماره یک وزارت کشور سعودی به شمار می‌آمد.

محمد که در ریاض اقامت دارد، علاوه بر کنترل پایتخت چشم به سواحل شرقی کشور به خصوص مناطق نفت‌خیز آن داشته و قصد دارد، در سهم‌خواهی قدرت نقشی تعیین کننده داشته باشد.

به گفته این منابع آگاه عربستانی، در حالی که خاندان سعودی تلاش می‌کند، اختلافات خانوادگی خود برای رسیدن به قدرت را پنهان و مخفی نگه‌دارد، اما نسل دوم خاندان آل‌سعود به توجه به تمام این ملاحظات از هم‌اکنون به جان یکدیگر افتاده‌اند.

متعب که بیش از سه دهه است، پدرش اداره تمام امور کشور را در دست دارد، فرمانده گارد ملی عربستان است.متعب خود یک نظامی تحصیل کرده است و بین امرای ارتش نیز نفوذ ویژه‌ای دارد. اینکه او چرا دست بر منطقه حجاز گذاشته است به دلیل خاندان مادری‌اش است که از قبیله “شمر” است و این قبیله در شرق عربستان ساکن است.

اما محمد بن نایف که حدود چهار دهه امنیتی‌ترین پرونده‌های کشور در دست اوست و آنها وظیفه رسیدگی و پیگیری‌ آنها را بر عهده دارد،‌ آن اندازه از عموزادگانش سند و مدرک در اختیار دارد که در زمان مناسب آنها را سر جای خود نشانده و با خود همراه کند.

گفته می‌شود جدی‌ترین فردی که اکنون سر جای خود نشسته است، “بندر بن سلطان” است که در حال حاضر پرونده سوریه در دست اوست و گمان می‌رود به دلیل سو‌ء مدیریت و حیف و میل میلیاردها دلار از ثروت مملکت به زودی توبیخ شود.

اما نکته مهم‌تر نقش “سلمان بن عبد العزیز”، ولی‌عهد فعلی عربستان سعودی است که وزارت دفاع را هم در دست دارد. سلمان که به سرطان مبتلا و نیز مبتلا به عارضه سکته خفیف نیز می‌باشد، مانند دیگر برادران فوت شده‌اش مدام با هواپیمای خصوصی و مجللش در مسیر ریاض – نیویورک در تردد است تا معالجه‌ و درمان خود را ادامه دهد.

به گفته منابع حکومتی سعودی حال و روز سلمان آن اندازه خراب است که فرصت رسیدگی به هیچ امری از امور کشور جز بیماری خود را ندارد.

همین موضوع موجب شده تا تقسیم قدرت به شکلی جدی بین نوادگان آل‌سعود دنبال شود و این قضیه حتی به مفتی‌های سعودی هم درز پیدا کرده است، به گونه‌ای که ستادهای امر به معروف و نهی از منکر که به شدت توسط جریان وهابی حمایت می‌شود، به حمایت از شاهزاده محمد نایف برخاسته و علمای سلفی که تفکر وهابی ندارند و بیشتر در مکه و مدینه متمرکز هستند، از شاهزاده متعب حمایت می‌کنند.

عدم ظاهر شدن عبد الله، شاه سعودی در انظار عمومی نیز به شایعات درباره احتمال وقوع کودتا در عربستان دامن زده است و برخی از منابع می‌گویند که مسائل داخلی عربستان سعودی به گونه‌ای بغرنج و پیچیده شده است که به بشکه باروتی تبدیل شده است که با کوچک‌ترین جرقه‌ای منفجر خواهد شد و دودمان آل سعود را برباد خواهد داد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان