پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

مسیرهای منتهی به خانه حاج آقا علی رفسنجان آزادسازی می شود/ مرمت تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، ملانوری فرماندار رفسنجان ظهر امروز به همراه علیمرادی معاون برنامه ریزی و عمرانی، پورمحمدی شهردار، آرمان پور بخشدار مرکزی، حسنی رییس اداره برق، عباسی رییس اداره راه و شهرسازی، ابوطالبی مدیر پارک ها و فضای سبز شهرداری و احمدی سرپرست کارگاه مرمت و بازسازی بزرگ ترین خانه خشتی جهان، از جاده قاسم آباد و مسیر منتهی به خانه حاج آقا علی دیدن کرد.

در این بازدید در خصوص آزادسازی اطراف خانه حاج آقا علی و احداث پارکینگ و بافت قدیم حریم خانه صحبت هایی ارائه و برای روشنایی معابر تصمیماتی اخذ شد.

فرماندار رفسنجان با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح احیاء، بازسازی و مرمت خانه حاج آقا علی بر اساس مصوبات ستاد مثلث توسعه اقتصادی و در قالب سرمایه گذاری با بخش خصوصی در حال اجراست، گفت: این طرح مورد حمایت استاندار و اداره اوقاف و امور خیریه استان و شهرستان قرار گرفته است و با مدیریت مؤسسه اجرایی موقوفات اداره کل اوقاف و امر خیریه انجام می شود.

حمید ملانوری هزینه تبدیل خانه حاج آقا علی به مکانی اقامتی پذیرایی را طبق تفاهم نامه ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود ایجاد مکان اقامتی پذیرایی و خدمات ارائه شده در حد هتل چهار ستاره بوده و هزینه آن تا بیش از ۲۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با اشاره به جلساتی که به منظور تعیین زیرساخت ها و مناسب سازی مسیر منتهی به بزرگ ترین خانه خشتی جهان برگزار شده است، گفت: برنامه ریزی برای آزادسازی مسیر ها و بازسازی فضا با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی از قبیل شهرداری، دهیاری، بخشداری، اداره راه و شهرسازی و اداره میراث فرهنگی و نیروی انتظامی انجام گرفته است.

فرماندار رفسنجان در ادامه از راه اندازی فاز اول بازسازی خانه حاج آقا علی در نوروز ۹۵ ابراز امیدواری کرد و افزود: نصب تابلوی راهنما از مسیر ورودی شهر رفسنجان تا ابتدای روستای مهدی آباد و آماده سازی خیابان ها، بلوارها و کاشت گل و درخت، روشنایی معابر از سوی شهرداری اجرا می شود و روشنایی ادامه مسیر به عهده اداره برق خواهد بود.

ملانوری از مناسب سازی کل فضا از قبیل گلکاری و جدولگذاری توسط دهیاری خبر داد و اظهار کرد: فضای روستای قاسم اباد و مسیرهای منتهی به خانه حاج آقا علی و مرمت یخدان حاج آقا علی نیز توسط دهیاری انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت حریم خانه حاج آقا علی و ارزش این بنا و به منظور جلوگیری از تصرف حریم توسط افراد سودجو، مصوبه ای اخذ و ساخت و ساز حریم به سرعت آغاز می شود تا دهیاری و اداره اوقاف و امور خیریه برای آزادسازی اطراف اقدام کنند.

فرماندار رفسنجان از تخصیص فضایی برای پارک خودرو، اسکان، تفریح و اقامت کوتاه مدت برای مسافران خبر داد و گفت: امکان اقامت موقت ویژه صد نفر در این مکان پیش بینی شده است.

ملانوری با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی خانه حاج آقا علی برای یکصد نفر اشتغالزایی داشته است، افزود: عمده افرادی که مشغول به کار هستند از اهالی محل بوده که تحت نظر استادکارهای متخصص از اصفهان، یزد، مشهد و کرمان مشغول به فعالیت اند که بنا به وعده سرمایه گذار پس از بهره برداری برای ارائه خدمات در این مجموعه مشغول به کار می شوند.

وی سرعت و کیفیت بالای اجرای کار را بالا بیان کرد و گفت: مرمت خانه حاج آقا علی طبق استانداردها و قوانین مربوطه و تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود.

فرماندار رفسنجان با تأکید بر اینکه مرمت خانه حاج آقا علی نیاز به مقاوم سازی داشته و روش هایی برای این امر نیز به کار گرفته شده است، استفاده از دستگاه های مکانیکی و لودر برای جمع آوری مصالح ساختمانی را تکذیب کرد و گفت: مصالح ساختمانی از طریق تراکتور از مجموعه خارج می شود و هر گونه بازسازی و مرمت بر اساس نقشه ها احیاء و مرمت خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل