چرا جلیلی به اشتون تذکر داد؟

  • شناسه خبر: 8408
چرا جلیلی به اشتون تذکر داد؟

خانه خشتی: دکتر جلیلی روز پنج‌شنبه بار دیگر طی نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره هرگونه اقدام غیرسازنده غرب در قبال ایران هشدار داد. خانه خشتی به نقل از فارس، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست […]

خانه » آخرین اخبار » چرا جلیلی به اشتون تذکر داد؟

خانه خشتی: دکتر جلیلی روز پنج‌شنبه بار دیگر طی نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره هرگونه اقدام غیرسازنده غرب در قبال ایران هشدار داد.

خانه خشتی به نقل از فارس، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفتگوهای ۱+۵ با ایران نسبت به پیامدهای دوری از منطق در گفتگوها و بکارگیری ابزارهای غیرمشروع در قبال ملت ایران به کشورهای غربی هشدار داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نامه با اشاره به مبانی استدلالی و منطقی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران و نیز ارزیابی مستدل و دقیق پیشنهاد ۱+۵ در گفتگوهای مسکو تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد به سهم خود در ابتکارعمل‌هایی که بتواند گفتگوهایی موفق و رو به جلو را رقم بزند کماکان مشارکت نماید».

سعید جلیلی با ارزیابی روند گفتگوهای استانبول، بغداد و مسکو تصریح کرد: «استمرار گفتگوهای موفق و رو به جلو صرفاً در شرایطی ممکن است که در چارچوب راهبرد همکاری و در پی ایجاد اعتماد ملت ایران باشد».

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به انتظار ملت ایران برای واکنش مناسب در قبال رویکرد غیرسازنده طرف غربی هشدار داد: «مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند».

اثر منفی بر مذاکرات کارشناسی

این هشدار دبیر شورای امنیت ملی کشورمان به کاترین اشتون واکنشی به تحریم های نفتی است که از ۱۱ تیرماه قرار است علیه ایران از سوی کشورهای اروپایی اعمال شود. البته وضع تحریم های جدید اثرات منفی بر مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۵+۱ که قرار است در روزهای آتی در استانبول برگزار شود، دارد.

وضع تحریم های غیرقانونی

تحریم های نفتی اروپا، مقدمات آن از بهمن ماه سال ۹۰ آغاز شده بود ولی با این اوصاف باید گفت که این تحریم ها یک عمل غیر قانونی و فرا قطعنامه ای است و آمریکا و هم پیمانان غربی آن چون نتوانسته اند، تحریم ها را در قطعنامه های سازمان ملل بگنجانند، مجموعه ای از تحریم ها را در خصوص فروش نفت و گاز ایران در نظر گرفتند تا فشار مضاعفی بر دولت و مردم ایران وارد کنند.

تبدیل تهدید به فرصت

تحریم ها البته تاثیرات روانی بر اقتصاد ایران خواهد داشت ولی مردم با هوشیاری متوجه اهداف خبیثانه پشت این تحریم ها می شوند و با اراده و همیاری جدی می توانند آثار روانی این تحریم ها را کاهش دهند و باید توجه داشت که به این معنی نیست که نمی شود در مقابل تحریم ها کاری کرد و دست ما در این موضوع بسته است، باید تهدید ها را به فرصت ملی تبدیل کرد.

آسیب های غرب از تحریم ایران

این نکته را نباید فراموش کرد که در کنار تبعاتی که تحریم های برای ایران دارد خود غرب نیز از تحریم نفتی ایران متحمل آسیب خواهد شد. کشورهایی مانند یونان و ایتالیا و اسپانیا روابط تجاری بسیار نزدیکی با ایران داشتند و در شرایط بحرانی که اکنون گرفتار آن هستند، روابط تجاری با ایران برای آنها بسیار با اهمیت و حیاتی است و ضربه قابل توجهی به اقتصاد ورشکسته این کشورها وارد می کند. اما اروپا علی رغم به خطر افتادن منافع اش به فشارهای آمریکا و صهیونیست ها تن داده است.

محورهای پیشنهادی که به آن توجه نشد

ایران در بغداد بسته پیشنهادی خود را در ۵ محور مطرح کرده بود که ادامه هدفمند گفت وگوها، برداشتن گام های متقابل، روشن بودن چارچوب و مسیر گفت وگوها و بالاخره به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران در چارچوب ان.پی.تی از مهمترین محورهای پیشنهادی ایران برای این مذاکرات بوده است.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته بود که بسته پیشنهادی ایران به گونه ای تنظیم شده که ضمن حفظ روند توسعه علمی و فناوری ملت ایران دغدغه های نظامی طرف مقابل را مرتفع می سازد و در صورت مخالفت آنها با این بسته بیش از پیش آشکار خواهد شد که تلاش آنها جلوگیری از پیشرفت ایران است که طبعاً با راهبرد پیشرفت توأم باعدالت در جمهوری اسلامی ایران در تعارض می باشد.

جلیلی این مذاکرات را آزمونی بزرگ برای غرب دانست و گفت که باید ببینیم آن ها پیشرفت ایران را تحمل می کند یا خیر؟

تبیین محورهای ۵ گانه پیشنهاد ایران یکی از سه رهیافتی است که ایران در مذاکرات مسکو در پیش گرفت. البته یکی از دیپلمات های عضو هیات ایرانی گفته بود که ایران در این مذاکرات یک راهبرد منسجم مذاکراتی مشتمل بر ۳ گام را در پیش خواهد گرفت که تبیین محورهای ۵ گانه پیشنهادات ایران یکی از این سه گام است. به گفته این دیپلمات انتقاد از فرصت سوزی غرب پس از نشست بغداد و بحث جدی و محتوایی درباره محورهای مد نظر ۱+۵ نیز دو راهبرد دیگر ایران در این مذاکرات مسکو بود.

اما با این وجود کاترین اشتون در پایان مذاکرات مسکو بحث توقف غنی سازی ۲۰ درصد و تعطیلی سایت فردو و تحویل سوخت غنی شده را از جمله درخواست غرب در مذاکرات دانست.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان