پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

مانور زلزله در رفسنجان برگزار شد

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از فارس، صبح امروز در پی زلزله ۵٫۸ ریشتری در شرق رفسنجان عملیات امداد و نجات توسط گروه‌های امداد هلال احمر آغاز شد.
نیروهای ارزیاب هلال احمر به محل اعزام و انجام کمک‌های اولیه برای مصدومین آغاز شد و هفت چادر به سرعت در محل برپا شد.
عوامل اتفاقات ادارات برق، آب و گاز هم در این مانور حضور داشتند و با توجه به اینکه در منطقه زلزله شده دبیرستان پسرانه صاحب الزمان(عج) نقطه امن شناخته شده بود و محل اسکان اضطرای بود عده زیادی از اهالی منطقه در این مدرسه پناه گرفتند.
مصدومین در ۳۰۰متری مدرسه حضور داشتند و نیروهای امداد و نجات آن‌ها را به چادرهای تریاژ منتقل و به آن‌ها رسیدگی می‌کردند.
آتش‌نشانان هم برای اطفا‌ء حریقی که در محل رخ داده بود در محل حاضر و آتش‌سوزی را پایان دادند.
محمد رضا موحدی مسئول آموزش و امداد و نجات جمعیت هلال احمر رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سه اردوگاه در محل حادثه ایجاد شده است که شامل اردوگاه اضطراری، اردوگاه موقت و اردوگاه دائمی است که اردوگاه موقت همان سالن مدرسه است که برای مردم حادثه دیده استفاده می‌شود.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه زمان زلزله احتمال انفجار لوله‌های گاز وجود دارد اتفاقات گاز جزو اولین و مهم‌ترین موارد است که باید در محل حاضر باشند و حضور آتش‌نشانان و اتفاقات آب هم از موارد مهم در حوادث است.
موحدی با بیان اینکه در چادرها امکاناتی اعم از پتو و مواد غذایی و لباس گرم وجود دارد تا مصدومین و حادثه‌دیدگان بتوانند استفاده کنند، تصریح کرد: عملیات صعود و فرود هم در این مانور انجام  و نیروهای مصدوم توسط اورژانس به مراکز درمانی شهر منتقل می‌شوند.
وی تأکید کرد: آموزش مسئله مهمی است که حین حادثه به کمک انسان می‌آید و این مانور به منظور آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان است و با توجه به اینکه گسل داوران بزرگترین گسل در خاور میانه است و در رفسنجان واقع است می‌طلبد مردم نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌ها و آموزش نکات مهم در زمینه زلزله اقدام کنند.
به گزارش فارس در این مانور معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری، رییس آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان و خانواده‌ها حضور داشتند و محمد رضا موحدی حین برگزاری مانور نکات مهمی را در زمینه چگونگی مقابله با حوادث مطرح کرد و همگی حاضران در پناه‌گیری و مانور شرکت کننده بودند.
خروج از نسخه موبایل