پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

مجوز پشتیبان برای مشاغل خرد و کوچک صادر می شود

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی”، معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری که با حضور فرماندار رفسنجان برگزار شد، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد مجوز پشتیبانی برای مشاغل خرد اخذ کند تا سقف یک میلیارد ریال اعتبار به وی اعطا می گردد تا بحث بسته بندی، بازاریابی، فروش و رونق کسب و کار در کارگاه خود را داشته باشند.

وی یادآور شد: هم اکنون در سیرجان ۱۲ مجوز پشتیبان از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه فرش و گلیم صادر شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه گفت: امسال ۱۱۸ میلیارد ریال برای مشاغل خرد و خانگی استان کرمان اختصاص یافت که بخشی از این اعتبارات جذب شده و مابقی آن نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

خواجه زاده خاطر نشان کرد: این اعتبارات برای شهرستانها در قالب ۳۲۰ رشته مختلف از جمله گلخانه، آشپزی، خیاطی، فرش، گلیم و شیرینی پزی و … تقسیم شده و برای هر متقاضی تا سقف ۵۰ میلیون ریال اعطا می گردد که بانکهای عامل صادرات و ملی هستند.

خواجه زاده دغدغه اصلی را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت: برای توانمند سازی افراد زیر خط فقر که از آموزش ها و مهارت ها محروم هستند باید چاره ای اندیشیده شود.

وی گفت: مجموعه عوامل در سایه هم دلی و هم افزایی دست به دست هم دهند تا اشتغال کامل را در همه سطوح جامعه شاهد باشیم ، کشورهای در حال توسعه به چند مشکل مبتلا هستند اینکه با رشد جمعیت فقر و حاشیه نشینی و گروههای اجتماعی ناتوان را دارند و نیز این گروهها از آموزش و مهارت بی نصیبند و فاقد نشاط اجتماعی هستند.

وی بیان کرد: در کشورمان معمولا عادت شده شغل را در ابزارها و شرکتهای بزرگ با هزینه گزاف شکل دهند در صورتی که با هزینه کم می توان شغل ایجاد کرد و به خودکفایی رسید.

خواجه زاده تصریح کرد: در شرکت های بزرگ باید منابع زیاد و رشد اقتصادی خرج شود تا به شغل برسیم و یکی از چالشهای اشتغال بیکاری فارغ التحصیلان است که در کشورمان بیش از ۱۱ میلیون فارغ التحصیل داریم که این موضوع هم می تواند تهدید باشد و هم می تواند با استعداد یابی فرصت طلایی باشد.

وی از ایجاد طرح هم افزایی نهاده های حامی کسب و کارهای خرد و کوچک تا پایان سال جاری در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: در دنیا بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از این طریق مشغول به کار هستند و این طرح دو شاخصه مهم دارد اینکه هزینه پایین برای ایجاد یک شغل را دارد و زمان کوتاه برای ایجاد آن نیاز است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد کسب و کارهای موجود در کشور در کسب و کارهای خرد و متوسط فعالیت دارند افزود: بالای ۹۰ درصد این فعالیت ها در زمینه مشاغل خانگی است و تنها ۱۵ درصد فعالیت ها در کشور در قالب شرکتهای بزرگ و هلدینگ است.

محمد خواجه زاده گفت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت در این طرح دیده شده و ساماندهی و اعطای مجوز کسب و کار به مشاغل خانگی و خرد و تکمیل منابع و امکانات در تمامی نهاده های حامی از جمله اهداف مهم است که باید به سمت خوشه سازی و برند سازی در حوزه مشاغل خرد و کوچک پیش رویم.

وی خاطر نشان کرد: در سطح استان کرمان مشاغل در حوزه خرد و کوچک کمیته امداد با همکاری صندوق کارآفرین به سمت خوشه سازی پیش می روند و بقاء و ماندگاری کسب و کارهای خرد و کوچک در صورتی که به خوشه و یا شبکه تبدیل نشوند ۱۱ ماه است که برای بقاء این مشاغل تا بالای ۳۶ ماه بایستی شبکه و خوشه تشکیل شود.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: هدف از اجرای طرح هم افزایی نهاده های حامی کسب و کارهای خرد و کوچک این است که  کسب و کارهای خرد و کوچک به سمت خوشه سازی و پایدار سازی پیش روند و از ارائه خدمات در یک مدل معنی دار باشد به همین منظور در اداره کل تعاون استان، دبیرخانه اشتغال این طرح ایجاد شده و در آنجا اعلام ظرفیت های هر شهرستان، بررسی برنامه ها، تعیین اولویت و حمایت مالی و پشتیبانی طرح های مشاغل صورت می گیرد.

وی رفسنجان را به خاطر حضور خیران در عرصه های مختلف موفق دانست و افزود: این خیران و مشارکت های مردمی می توانند در این امر ورود پیدا کنند و کارآفرینان نوپا را مورد حمایت قرار دهند.

خواجه زاده تصریح کرد: اگر کسی بخواهد مجوز پشتیبانی اخذ کند تا سقف یک میلیارد ریال اعتبار به وی اعطا می گردد تا بحث بسته بندی، بازاریابی، فروش و رونق کسب و کار در کارگاه خود را داشته باشد و در سیرجان ۱۲ مجوز پشتیبان از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه فرش و گلیم صادر شد.

وی با اشاره به اینکه بازار کار باید دانش محور باشد افزود: باید در دانشگاهها دانشجویان را خلاق پرورش داد تا در آینده بتوانند به بازار کار ورود پیدا کنند و معضل بیکاری رفع شود.

خواجه زاده بیان کرد: سهم بازار کار دانشجویان در کشور ۱۹ درصد است و در کنار آموزش های تخصصی در دانشگاه بایستی فنون مهارت، فنون ارتباط اجتماعی نیز به آنها آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: ایجاد مراکز شغلی در دانشگاهها در راستای استعداد یابی و آشنا شدن با بازار کار می تواند مهم باشد؛ لذا در استان کرمان ۲۳ کاریابی وجود دارد که کار مشاوره به افراد جویای شغل را بر عهده دارند.

خروج از نسخه موبایل