2 بند مهم از دستورات 9 گانه رهبر معظم انقلاب که همچنان مغفول است؛

از عدم شفاف سازی در قرارداد کیک زرد تا بی اطلاعی مردم و خانه ملت از لیست اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام/ پروژه جدید مخفی‌کاری دولت کلید خورد

  • شناسه خبر: 81220
از عدم شفاف سازی در قرارداد کیک زرد تا بی اطلاعی مردم و خانه ملت از لیست اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام/ پروژه جدید مخفی‌کاری دولت کلید خورد

دولت در شرایطی در راستای اجرای برجام گام بر‌‌می‌دارد که مردم و نمایندگان مجلس نه اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام را می‌شناسند و نه از جزئیات اموری که در زمینه اجرای برجام انجام می‌شود مطلع هستند.

خانه » آخرین اخبار » از عدم شفاف سازی در قرارداد کیک زرد تا بی اطلاعی مردم و خانه ملت از لیست اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام/ پروژه جدید مخفی‌کاری دولت کلید خورد

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از راه دانا؛ دولت در شرایطی در راستای اجرای برجام گام بر‌‌می‌دارد که مردم و نمایندگان مجلس نه اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام را می‌شناسند و نه از جزئیات اموری که در زمینه اجرای برجام انجام می‌شود مطلع هستند.

گویا دولت که پیش از این در مسائل مختلفی مانند توافق هسته‌ای، پرداخت و حذف یارانه‌ها و… را از نمایندگان مردم در مجلس مخفی کرده‌ بود، این روزها به دنبال کلید زنی پروژه مخفی کاری دیگری در زمینه اجرای برجام است، مسئله‌ای که اگر در آن به شروط ۹گانه رهبر معظم انقلاب عمل نشود به باختی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.

تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام و عقد قرارداد مطمئن، تضمین کافی و معامله به تدریج و در دفعات متعدد، در زمینه فروش اورانیوم غنی‌شده و خرید کیک‌زرد از جمله شروط رهبر معظم انقلاب است، که این ‌روزها همه منتظرند تا خبری مبنی بر رعایت این شروط در زمینه اجرای برجام از مسئولان وزارت خارجه بشنوند و از جزئیات آن مطلع شوند.

اما به نظر می‌رسد پروژه جدید مخفی‌کاری دولت، اجازه اظهار نظر در خصوص مسائل این‌چنینی را به مسئولان دولتی نمی‌دهد و دولتی‌ها به دنبال آن هستند تا شاهکار دیگری مانند توافق ژنو را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

بی اطلاعی مجلس از هیئتی که فقط “شمخانی” و “عراقچی” از تشکیل آن باخبرند

تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام، امری است که پس از نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در خصوص برجام به عهده شورای عالی امنیت قرار گرفت.

این هیئت که مدت‌ها بود تشکیل آن به فراموشی سپرده شده بود، باعث شد تا عده‌ای زیادی از نمایندگان مجلس به عدم تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام واکنش نشان بدهند و از شورای عالی امنیت بخواهند که در تشکیل این هیئت تعجیل کند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص گفته بود اعضای این شورا در جلسه چهارشنبه(۲۰آبان) مشخص خواهند شد.

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با دانا در خصوص زمان و نحوه اطلاع رسانی در مورد اعضای هیئت نظارت بر برجام، اظهار داشت: در این باره از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید سوال بپرسید و آنها در جریان موضوع قرار دارند.

وی همچنین در خصوص نفرات مشخص شده در لیست هیئت نظارت بر برجام نیز عنوان کرد: در این باره نیز قرار است دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی ها را انجام دهد.

از قرار معلوم اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام مشخص شده‌اند اما معلوم نیست چرا شورای عالی امنیت از انتشار لیست اسامی اعضای این هیئت امتناع می‌کند.

اما این سکوت شورای عالی امنیت فقط به رسانه‌ها ختم نمی‌شود و حتی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی هم از اسامی اعضای هیئت نظارت بر اجرای بی‌اطلاع هستند.

به طور مثال در همین باره سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به دانا گفت که از این موضوع بی اطلاع است.

سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که آیا هیئت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده یا نه؟ اگر این هیئت تشکیل شده چرا شورای عالی امنیت از انتشار لیست اسامی اعضای آن امتناع می‌کند؟ و اگر این هیئت تاکنون تشکیل نشده است، دلیل بی‌توجهی این شورا به دستور رهبری چیست؟

این سکوت شورای عالی امنیت در شرایطی ادامه دارد که علی اکبر صالحی از جمع‌آوری تعدادی از سانتریفیوژهای نطنز خبر داده است و این موضوع به معنی اجرای برجام است، اما اجرای برجام با نظارت کدام نهاد انجام می‌شود؟

آیا شرط پنجم رهبر انقلاب درباره اجرای برجام رعایت شده است؟

به گزارش دانا؛ پس از تصویب برجام توسط شورای عالی امنیت و مجلس شورای اسلامی، رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی این طرح و حفظ منافع ملی، ۹ شرط را طی نامه‌ای به رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای برجام ابلاغ کردند.

در شرط پنجم از شروط ۹گانه رهبری آمده است: ‌معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.

قرارداد مطمئن، تضمین کافی و معامله به تدریج و در دفعات متعدد، سه شرط رهبر معظم انقلاب برای معامله اورانیوم غنی شده و کیک زرد است.

اما شب گذشته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با بخش خبر صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد درباره اسناد تبادل سوخت نیز گفت: مقدمات لازم را سازمان انرژی اتمی انجام داده و قراردادهای لازم با طرف خارجی بسته شده است. هم قرارداد خرید کیک زرد و هم قرارداد فروش اورانیوم غنی شده هر دو آماده است و مقدمات آن انجام شده، نحوه حمل و نقل و نحوه حل و فصل مسائل مالی همه اینها مشخص شده است.

عراقچی در شرایطی از تنظیم قراردادهای فروش اورانیوم و خرید کیک‌زرد خبر می‌دهد که اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در جریان این موضوع هم نیستند.

حسین سبحانی‌نیا نائب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این خصوص گفت: هنوز وزارت امور خارجه گزارشی در این‌باره به مجلس ارائه نکرده است.

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی هم در این‌باره اظهار داشت: کمیسیون امنیت از جزئیات قراردادها اطلاعی ندارد و همان‌قدر که که مردم از طریق اخبار در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند، نمایندگان هم به همان اندازه در جریان قراردادهای خرید و فروش محصولات هسته‌ای هستند.

صفر نعیمی عضو دیگر کمیسیون امنیت هم با اشاره به صحبت‌های شب گذشته عراقچی عنوان کرد: مجلس اطلاعی از قراردادهای خرید کیک زرد و فروش اورانیوم غنی‌شده ندارد.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در خصوص مسئله معامله کیک زرد و اورانیوم غنی‌شده گفت: مجلس و کمیسیون امنیت هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد.

اما به راستی قرارداد خرید و فروش محصولات هسته‌ای با چه تضمینی تنظیم شده است؟ و قرار است در چند مرحله این معاملات صورت بگیرد؟ دولت با نظارت کدام هیئت اقدام به جمع‌آوری سانترفیوژها کرده است؟

این‌ها پرسش‌هایی است که لازم است مسئولان وزارت امور خارجه، پاسخ‌هایی مناسب برای آن‌ها داشته باشند و پیش از آنکه گامی در راستای اجرای برجام بردارند، لااقل نمایندگان مردم در مجلس را در جریان قرار دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان