کدام یک؟امام خامنه ای یارهبرانقلاب

  • شناسه خبر: 8094
کدام یک؟امام خامنه ای یارهبرانقلاب

خانه خشتی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب عنوان «امام» با القائات دشمن و برخی رفتارهای داخلی به دست خودمان از ادبیات سیاسی کشور حذف شد، از عدم استفاده از این عنوان برای مقام معظم رهبری حتی در صحن مجلس انتقاد کرد. به گزارش خانه خشتی به […]

خانه » آخرین اخبار » کدام یک؟امام خامنه ای یارهبرانقلاب
امام یارهبری؟

امام یارهبری؟

خانه خشتی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب عنوان «امام» با القائات دشمن و برخی رفتارهای داخلی به دست خودمان از ادبیات سیاسی کشور حذف شد، از عدم استفاده از این عنوان برای مقام معظم رهبری حتی در صحن مجلس انتقاد کرد.

به گزارش خانه خشتی به نقل ازایکناحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نظام ولایی مبنایی است و در هستی‌شناسی با سایر نظام‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در نظام ولایی حاکمیت از آن خداست و حکومتی مشروعیت دارد که بر سلسله این مبنای الهی قرار گرفته باشد؛ اما در سایر حکومت‌ها جایگاهی برای خداوند و ارزش‌های الهی جایگاهی قائل نشده‌اند.

منتخب مردم قزوین در مجلس با اشاره به ویژگی‌های حاکم در نظام ولایی گفت: در نظام ولایی فردی حکومت را بر عهده می‌گیرد که عادل باشد و سرسوزنی ظلم نداشته باشد و منافع خود را ملاک تصمیم‌گیری قرار ندهد؛ از دیگر ویژگی‌های حاکم در این نظام، این است که عالم و دانشمند باشد که این ویژگی‌ منحصر به فرد حاکم در نظام ولایی است؛ چرا که در هیچ‌یک از حکومت‌ها سراغ نداریم که برای حاکم شرط عادل بودن و دانشمند بودن را قرار دهند.

حسینی به دیدگاه نظام‌ها به انسان اشاره کرد و افزود: نظام ولایی به انسان از دیدگاه الهی می‌نگرد و نه ابزاری برای رسیدن به حکومت و بقای آن؛ در این نگرش بشر مخلوق خداوند است و باید در برابر آنها خضوع و خشوع داشته باشد و مردم را در سرنوشت خود تأثیرگذار ببیند.

وی تصریح کرد: چنین حکومتی با ظلم و ستم هیچ‌گاه سازش نخواهد داشت؛ اما حکومت‌های غیر الهی به دنبال منافع خود هستند و اگر کشوری منافع آنها را تضمین کند، ظلم آنها را می‌پذیرند.

این نماینده مجلس نهم حضور نخبگان در صحنه‌های مختلف در نظام ولایی را از دیگر ویژگی‌های این نظام عنوان کرد و ادامه داد: در حکومت الهی بر اساس آنچه امام علی(ع) در جای‌جای نهج‌البلاغه و امام سجاد(ع) در رساله حقوق مطرح کرده‌اند انتقادپذیری، مشورت و استفاده از نخبگان از لوازم مهم در حکومت است.

وی همچنین با اشاره به نوسازی در نظام ولایی گفت: انعطاف‌پذیری و نوسازی در نظام ولایی جایگاه بالایی دارد، اما این امر در اصول اتفاق نمی‌افتد، بلکه در بحث اجرائیاتی که در قانون اساسی تدوین شده قابل نظر و بیان است و می‌تواند دچار تحول و نوسازی شود.

حسینی به ارتباط حاکم در نظام ولایی با مردم پرداخت و گفت: یکی از نکاتی که دشمنان پس از رحلت امام خمینی(ره) القا کردند و برخی نیز متأسفانه آن را در داخل دامن زدند و حتی در خطبه‌های نماز جمعه مورد توجه قرار دادند، این بود که دیگر واژه امام برای رهبر جامعه اطلاق نمی‌شود و از آن پس واژه «رهبری» برای جانشین امام (ره) استفاده شد؛ همچنین «ملت»، جایگزین «امت» شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «امام» و «امت» ویژگی‌های معنوی و الهی، و «رهبر» و «ملت» ویژگی اجتماعی دارد، گفت: ارتباط بین رهبر و ملت همانی است که در دنیای غرب نیز مشاهده می‌شود؛ بر همین اساس بود که همان زمان امام خمینی(ره) نیز برخی اندیشمندان و غرب‌گرایان در رسانه‌های خود هیچ‌گاه واژه امام را استفاده نکردند، چرا که این واژه اثرات معنوی دارد و حتی در جامعه غیر شیعی نیز تأثیرگذاری دارد.

حسینی با تأکید بر اینکه پس از رحلت امام (ره) عنوان «امام» به دست خودمان از ادبیات سیاسی کشور گرفته شد، گفت: امروز حتی در مجلس شورای اسلامی که منتخبان مردم در آن حضور دارند، این عنوان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استفاده نمی‌شود.

منتخب مردم قزوین در مجلس نهم با اشاره به آثار معنوی استفاده از واژه امام و تأثیر آن بر رفتارهای اجتماعی و سیاسی مردم گفت: هنگامی‌که رابطه بین حاکم و مردم بر اساس رابطه «امام» و «امت» باشد، امت تابع امام می‌شود و او را در یک جایگاه الهی می‌بیند و وظیفه خود می‌دانند که از او تبعیت می‌کند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان