توصیه های لازم به دامداران برای مقابله با سرما

  • شناسه خبر: 80912
توصیه های لازم به دامداران برای مقابله با سرما

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان شرایط لازم برای تحمل سرمای شدید انواع دام و آبزیان را اعلام کرد.

خانه » آخرین اخبار » توصیه های لازم به دامداران برای مقابله با سرما
به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه حیوانات اهلی علی الخصوص گاو قادر به تحمل دمای محیطی ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد می باشند، گفت: برای افزایش ایمنی و فراهم نمودن شرایط دام  برای تحمل سرمای شدید بایستی شرایط و اقدامات لازم فراهم شود.
وی افزود: این اقدامات شامل فراهم نمودن پناهگاهی که مسقف و بادشکن و بستری خشک و عایق و همچنین تأمین آب آشامیدنی دام با توجه به احتمال یخ زدگی آب است.
مقامی با اشاره به اینکه دام ها بویژه گوسفند در شرایط سرد و یخبندان انرژی درونی خود را سریعا” از دست می دهند، اظهار کرد: در شرایط هوای سرد، تغذیه مناسب با انرژی بالا ضروری است و نشخوارکنندگان بدلیل نیاز به دو برابر انرژی از علوفه خشبی در قطعات ۴-۵سانتی متر نغذیه می شوند تا مشکلی از نظر هضم و جذب پدید نیاید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان استفاده از مولتی ویتامین به صورت سه برابر دوز معمولی مورد نیاز در یک هفته اول به دام و استفاده از داروهای ضدانگلی از روز ۵و۷ بعد از اصلاح مدیریت پناهگاه آب و علوفه از سایر عملکردها جهت افزایش ایمنی دام در فصل سرما عنوان کرد.
مقامی در خصوص افزایش ایمنی استخرهای پرورش آبزیان در فصل سرما افزود: استفاده از مقادیر مجاز نمک خالص بدون ید به میزان ۵ در ۱۰۰۰ جهت جلوگیری از یخ زدگی استخرای پرورش آبزیان و استفاده از مواد محرک ایمنی و پروبیوتیک مجاز جهت افزایش متابولیسم پایه تا زمانی که آبزی قادر به دریافت غذا شود، از اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی استخرها در فصل سرما می باشد.
برچسب ها:
خانه خشتی دام رفسنجان سرما
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان