گزارش از جنجال مقامات آمریکایی درباره یک جاسوس/

آقای روحانی! آیا درخواست مبادله جیسون رضاییان با ۸ نفر مصداق نفوذ نیست؟

  • شناسه خبر: 80233
آقای روحانی! آیا درخواست مبادله جیسون رضاییان با ۸ نفر مصداق نفوذ نیست؟

حالا این سوال مطرح است که اگر واقعا جیسون رضاییان یک خبرنگار ساده بوده چرا مسئولان آمریکایی باید برای او در این حد دست و پا بزنند و حتی حاضر باشند یک نفر را با ۸ نفر مبادله کنند.

خانه » آخرین اخبار » آقای روحانی! آیا درخواست مبادله جیسون رضاییان با ۸ نفر مصداق نفوذ نیست؟

به گزارش ” خانه خشتی ” به نقل از  راه دانا؛ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز سخنانی را در جلسه هیات دولت مطرح کرد که در خصوص آن سخن بسیار است؛ سخنانی که مانند بسیاری از سخنان دیگر رئیس جمهور محترم سوالات زیادی را در اذهان به وجود می‌آورد.

 

**کشف شبکه نفوذ آمریکا در مطبوعات ایران

 

روز گذشته  در خبری اعلام شد که با تلاش سربازان گم نام امام زمان (عج) و دستور مقام قضایی شبکه نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور کشف شد و در همین رابطه پنج نفر از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور هم که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند.

یک منبع آگاه در همین زمینه به خبرنگار دانا گفت: از جمله این پنج نفر می توان به “عیسی سحرخیز” و “احسان مازندرانی” و “آفرین چیت‌ساز” اشاره کرد.

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم ضمن تایید این مطلب در برنامه گفتگوی ویژه خبری جزئیات دستگیری برخی عوامل نفوذ در رسانه ها را تشریح کرد.

آقای عاصف در ارتباط تلفنی با این برنامه  گفت: در این پرونده مجموعه ای از مجرب ترین فعالان  رسانه ای اپوزیسیون  خارجی و داخلی در یک  فرآیند  پیچیده و هرمی چند لایه با شبکه سازی از خبرنگاران  داخلی در راستای ادراک سازی تلاش می کردند.

 

**روحانی:نباید عده ای با کلمه “نفوذ” بازی کنند

 

حالا بعد از گذشت یک روز از این خبر رئیس‌جمهور در سخنانش در جلسه هیئت دولت گفته که نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و اینطور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

وی با اشاره به این که ملت ایران، ملتی بیدار و هوشیار است و تاریخ و تجربه این ملت، نشان داده که اینگونه اقدامات تأثیری معکوس خواهد داشت، گفت: مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند.

روحانی افزود:باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه “نفوذ” بازی کنند.

 

**مروری بر پرونده یک نفوذی

 

در همین رابطه خوب است مروری داشته باشیم به پرونده یکی از افرادی که در پوشش کار خبر و روزنامه نگاری از ۲ مرداد سال ۹۳ به جرم جاسوسی در زندان به سر می‌برد و بعد از چهار جلسه دادگاه منتظر حکم قاضی است.

جیسون رضاییان فعالیت‌ خود را در نشریه واشنگتن پست و روزنامه نشنال امارات آغاز و سال‌ها به عنوان خبرنگار فعالیت کرده است.

او زاده آمریکا در ۱۵ اسفندماه سال ۵۴ است که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد. پدر او مشهدی‌الاصل و مادر وی آلمانی‌ست.

به دنبال خبر دستگیری‌اش نیویورک تایمز، واشنگتن پست و گاردین به اعتراض برخاستند و دست به قلم شدند. آنها تلاش می‌کردند وی را تبرئه کنند اما اتهام مطرح جاسوسی بود.

حساسیت موضوع آنقدر بالا بود که مسئولان سازمان اطلاعات سپاه را به مجلس کشاند تا آنها از جزئیات این پرونده به نمایندگان مجلس گزارش دهند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص گزارش سازمان اطلاعات سپاه می‌گوید: «دو ماه قبل نیز ما در مجلس مطلع شدیم افرادی تلاش دارند این شخص را با زندانیانی که ما در آمریکا داریم مبادله کنند. در حالی که هنوز محاکمه نشده و به جرائم او رسیدگی نشده بود.»

وی با استناد به گزارشات سازمان اطلاعات سپاه می‌گوید «رضاییان مدتی مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران بود و از روز بعدی که دستگیر شد آمریکایی‌ها درخواست داشتند که او آزاد شود، به ویژه در پوشش مذاکرات هسته‌ای جان کری مکرر از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست می‌کند که تلاش کنید جیسون آزاد شود. در یکی از جلسات هم ظریف می‌گوید که در تهران او را جاسوس جاسوس می‌خوانند در حالی‌که جان کری می‌گوید نه! او یک جاسوس نیست بلکه یک خبرنگار است.»

او در همین راستا تاکید می‌کند که پس از ۱۹ روز از دستگیری رضاییان، او شروع به اعتراف و اطلاعات بسیار مهمی را بیان می‌کند. در این مدت از سوی آمریکایی‌ها بسیار تلاش شد که وی آزاد شود که موفق نشدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه عنوان می‌کند «جیسون با وجود اینکه که دو تابعیتی است به عنوان خبرنگار ایران فعال شده و مستند برزخ را تهیه می‌کند. در سال ۸۸ موفق می‌شود چارکه کامل با بلوغ جاسوسی را در ایران شکل دهد.»

نماینده مردم مشهد در مجلس همچنین اضافه می‌کند: جیسون با یکی از عناصر نفاق و موثر به نام «آلن ایر»(هم‌اکنون سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکاست) ارتباط برقرار کرده و زیر نظر او کار کرده است. جیسون نماینده رسمی شاخه‌ای از اعضای کنگره و سنای آمریکا بود که این شاخه در کنگره و سنا معتقدند اگر آمریکا روابط با ایران را به قبل از انقلاب بازگرداند، جمهوری اسلامی ظرف مدت ۴۸ ماه سقوط می‌کند.

کریمی قدوسی «گریسیک» را دیگر افرادی که در عرصه جاسوسی و بین‌المللی در آمریکا بسیار مشهور  است معرفی می‌کند که جیسون با او ارتباط بسیار ویژه‌ای داشته و تلاش می‌کرد با ارتباط گرفتن با گریسیک اطلاعاتی از شرایط ویژه نظام رهبری تهیه کند و برای آنها بفرستد که مثلا جایگزین رهبر چه کسی است و یا وضعیت سلامتی رهبر معظم انقلاب.

نزدیک شدن به تیم هسته‌آی و جمع‌آوری اخبار تیم مذاکرات هم در تیم سابق و هم در تیم فعلی از دیگر مواردی بود که کریمی به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد که این مباحث یکی از کارهای ویژه‌ای بود که این جاسوس انجام می‌داد.

 

**پروژه “نجات یک نفوذی” توسط عالی ترین مقام آمریکا

 

بعد از اینکه خبر بازداشت جاسوس آمریکایی در ایران منتشر شد مسئولان آمریکایی بار ها و بارها در خصوص آن اظهار نظر کردند.

به طور مثال باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با جمعی از روزنامه‌نگاران خارجی در کاخ سفید به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: ما به تلاش‌هایمان برای آزادی خبرنگارانی که در حبس به سر می‌برند از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران بازداشت شده است ادامه می‌دهیم.
همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به صدور حکم جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست واکنش نشان داد و در این‌باره گفت: دولت آمریکا هنوز هیچ اطلاعات محکمی درباره این حکم ندارد، اما ما همچنان این پروژه را به دقت دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به درخواست خود برای لغو تمام اتهامات جیسون ادامه می‌دهیم و خواستار آزادی فوری این شهروند آمریکایی هستیم.

کیث الیسون، نماینده کنگره ایالات متحده هم  از مقام‌های ایران خواسته است تا جیسون رضائیان را آزاد کنند.

اما همه این‌ها در جلوی پرده بود و اتفاقات مهم تری در پس پرده در حال انجام بود و هست.

 

**مبادله یک نفر با ۸ نفر!

 

در همین رابطه اطلاعات موثق حکایت از این دارد که طرف آمریکایی‌ها بارها خواستار مذاکره درباره این جاسوس با ایرانی‌ها شده تا جایی که یک منبع مطلع به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفته که آمریکایی‌ها حاضر شدند در قبال جیسون ۸ ایرانی را آزاد کنند.

 

حالا این سوال مطرح است که اگر واقعا جیسون رضاییان یک خبرنگار ساده بوده چرا مسئولان آمریکایی باید برای او در این حد دست و پا بزنند و حتی حاضر باشند یک نفر را با ۸ نفر مبادله کنند.

 

**گزارش از مقداد ذکی زاده

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان